Hur får man manarna att växa?
Hej
HAr ni något knep för att få manarna att växa? Jag har MJ salva men hur ofta ska man lägga på de? Späder ni ut salvan eller tar ni den direkt från flaskan?
Växer manen av MJsalva?

"1 Vet inte men nog tycker jag att de växer fort, jag har ju Betis som tex förra hösten fick sin man aväten mitt på ungefär och den var ju lång och fin nu . Fast det kan också vara så att det smakar så äckligt att de andra hästarna verkligen låter bli deras manar när man har det i.
#0 Jag späder inte ut den jag tar direkt från flaskan

Ja manarna växer utav salvan, jag blandar ut med lite vatten, har funkat finfint hitills.
En del påstår att VSL (Vitamin E, Selen och Lysin) i kombination med Biotin hjälper. Har inte provat själv. Tror inte man kan påverka manväxten så mycket mer än att hindra andra hästar från att bita av den såklart, genom att t ex smörja med någon salva.
använder inget speciellt men här växer manarna som ogräs ändå…dem får hösilage, mineraler o en näve havre varje dag. Tydligen bra för dem. Borstar dem aldrig, enbart inför utställning och då med mkt pälsglans.
En rätt balanserad kost ger väl bra utväxt!?!

¤3 Hur ofta ska man använda MJ salvan ?

Manarna växer av salvan, det vet jag med all säkerhet, eftersom jag själv har framsällt den och kört den i många år nu, jag kör i salva två gånger i månaden, i botten av manen och topparna.
ok:-) låter spännande!
#8 vad kostar den o hur får jag tag i den?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#8 Jag behöver också mera salva. När är nästa utställning du är på hyfsat nära Göteborg eller kan man komma och köpa den hos dig?

Jag säljer den inte själv längre. Gå in på min sida, så går du till länkar, där dtår det åtrrförsäljare Mj:s Salva. Min adress är www.lacanobia.se

#12 Ok tack.
Ett knep att få lång man på ponnyn är att låta den vara ifred från kammning och borstning i största möjliga mån ^^
Själv tycker jag att daglig borst och användade av pälsglans gör att manar och svansar blir finast.

Undvika kammar och övriga s.k man borstar. Reda ut manen med fingrarna. OM man måste borsta så använd en mjuk borste. Jag toppar lite på man och svans och det funkar mkt bra. Pälsglans för att de ska vara lätta att reda ut.
#8 Varför kallas den för salva egentligen? Salva för mej är en slags creme… din "salva" är ju flytande
Jag tycker den är toppen mott flugor jag …

Ja du Anna, jag vet faktiskt inte, det belv bara så att den blev kallad så, det var fredrik Jenenuis som kom på namnet, så så fick det bli.
#18 Den är ialla fall multibra =)