bygga stall
jag undrar hur ni har byggt era stall. Har tänkt mig att ha mörkt blått och vitt. Är det för mörkt? Hur hög skall boxen vara? Min shettis blir nog runt 105 cm hög?
jag glömde ju att fråga vad ni har för staket. Har tänkt mig fårstängsel, så att det inte är någon risk att han rymmer (hihihi)
GLÖM FÅRSTÄNGSEL!!!!
Jättestor risk att de gör sig riktigt illa om de fastnar i staketet. Satsa på bra elstaket med ordentlig jordning istället. Vad gäller mått i stall , så kolla in den här länken http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=286
jag vet på en lantgård i uddevalla, där har hästarna i alla tider haft fårstängsel runt hagarna. De kanske bara har haft tur. Är inte speciellt förtjust i elstängsel.
Tjaa, de har väl haft just det, TUR. Men, men det är din häst och din hage, du gör som du vill…
Går hästarna emot ett elstängsel och får sig en smäll så går de inte nära det igen på ett bra tag, jag lovar. Ett fårstängsel är inte "farligt och obehagligt" på samma sätt i hästars tankevärld, alltså kan man gott gå i närkamp med det och testa om man kommer igenom…

Angående fårstängsel så har vi det i de flesta hagarna och det fungerar bra. Har eltråd innanför så de inte ska gå nära. Utan eltråd hade jag inte haft det, men som det är nu så fungerar det som sagt bra.
I vår stora sommarhage är det fårstängsel, det har aldrig varit något problem. Hagen är mycket stor och gränsar till gärden och skog.
Jag skulle inte ha fårstängsel i de hagar som gränsar mot varandra.

Jag har en stor beteshage med fårstängsel längs med ena sidan, har aldrig haft några problem. Tycker det fungerar bra om man ej har tillgång till el på betet. Jag skulle aldrig ha det i vinterhagarna här hemma som gränsar mot varandra…hemma har jag galvad tråd med el
#0.Vi har fårstängsel i många av våra hagar. Det som är A o O är att det sitter korrekt uppsatt och spännt. Tex. snö har en tendens att trycka ner stängslet.
Vi har grova stängselstolp med fårnät på utsidan och elrep på insidan. Annars går det att använda distansisolatorer. Vi har aldrig haft något problem med fårnäten.
Beträffande färgvalet så är ett bra sätt att köpa små provburkar hos sin färhandlare om man är osäker. Färgen blir oftast annorlunda när det kommer i sin rätta miljö. Lycka till!

Har också fårstängsel i några hagar. När vi precis satt upp det första gången upptäckte vi att shettisarna gärna backade intill och kliade rumpan mot staketet. Snabbt upp med eltråd som gick en bit innanför och efter det har vi aldrig haft problem med staketet.
Jag tror det blir en bra färg kombination, tror inte det blir för mörkt.

Kan inte förstå varför man har BÅDE el och fårstängsel, dubbla kostnader, ha bara el, det är det bästa man kan ha, och ska jag vara ärlig så tror jag att det står i de nya rekomendationerna att man inte bör ha fårstängsel, inte heller taggtråd.

#10 Ofta kanske det handlar om att det är ett otroligt jobb att ta bort fårstängsel. Jag har fårstängsel i vissa hagar pga att lammen går där på våren när dom är som minst.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#5 så har vi här på Berga Naturbruksgymnasium i vissa hagar.
men det e ett Hel**ete att klippa med trimmer runt när gräset växer upp.
Over and out
Ska man ha fårstängsel måste man ha el innanför åt hästar. Det är jättestor risk att fastna annars. Bara el är det bästa. Fastnar dom då går det oftast sönder om man har rep eller tråd.
Hade en ponny som hängde sej i fårstängsel en gång och då hade vi el innanför också. dom försöker sticka huvudena mellan hålen. Inget kul. Ponnyn klarade sej dock!

Vi har dubbelt staket då vi har får också. Dessutom går inte hästarna och "trasslar" in sig i fårstaketet när det sitter eltråd en bit utanför. Har enbart elstängsel i endel hagar, där bara hästarna går. (Förresten, har ni märkt att shettisar har stenkoll på när elen är avstängd av ngn anledning? Mina hästar märker det direkt verkar det som)
Hade också en ponny som "trasslade in sig" i fårstängsel. Trots elstängsel på insidan.
Inga mer fårstängsel här i alla fall.