Gräsänkling
är jag nu, om så bara i 24 timmar… lungt och skönt. Ungarna sköter sig alltid utmärkt när det bara är jag hemma.

Du har nog ledsnat på det framåt natten 
#1.. he he he… ja kanske det.

Så, vad gör du då du är gräsänkling?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
kollar tv. surfar lite.. lirar lite WoW. imorgon så ska jag dra upp lite linjer med laserpasset, för de nya lösdrifterna. Slå barnen lite. laga lite mat till barnen(om de har skött sig, annars blir de utan) Slå dem lite till. mm.
Pernilla har åkt på en Polenkryssning med några av sina vänner. Men jag tar igen det vid senare tillfälle.
Har ni några andra bra tips på vad jag ska göra. Glöm det där med att städa och tvätta. Tvättmaskinen är sönder och jag har glömt hur man gör när man städar.

Handtvätta går ganska bra faktiskt. :-)
Nä, slå du barnen en skvätt till :-D
WoW, min 14-åriga dotter försöker övertyga mig om att få börja spela. Det kostar ju PENGAR att spela! Hon har iofs 3 mån betalt iom att hon fick själva spelet. Men ändå…
Lösdrifter, spännande. Hur många/stora ska du bygga?
/Cattis
har byggt ett vagnskjul på 40 kvm. så jag ska bygga ut på baksidan av detta. Det beräknar jag bli 40 kvm.
Ett fristående ska upp på minst 20 kvm. Och ett till ska upp mot den lada där vi redan har en lösdrift det blir väl minst 20 kvm det med.
Sen ska jag väl försöka dra upp linjerna till en ny gödselplatta så jag kan ta hit grävaren och få uppgrävt. Gödselplattan ska bli 5 kvm med 150 cm höga väggar. blir väl runt en 30 kbm.
Jo Wow kostar 120 .- i månaden.. men det är det värt. Spelat utvecklas hela tiden och det finns hjälp att få online om man fastnar mm. Men visst tjänar man inga egna pengar så är det mycket att lägga ut
Tips på något att göra är, om du inte redan gjort det. Handlingarna till förprövningen. Jätteroligt.
Veritas odium paretFörvånad

Särskilt om man bara har en månadspeng på 200:- :-)
Jisses vad ni bygger, planerar ni att skaffa en massa mer hästar? Eller hur många har ni nu?
/Cattis

#6 Har ni hämtat de nya än?
#7 Jo handlingarna till förprövningen är skitkul. Har dem hemma, mest en formalitet. Specielt eftersom Skånes länstyrelse sköter dem åt Blekinges länsstyrelse. Extra kul är det att i Skåne så behövs det ingen förprövning för lösdrifterna. Men i Blekinge så behövs det. Har pratat med killen som sköter om det. Och enligt honom är det mest en formalitet. I alla fall för honom.
#8 Vi har en ju två nordsvenskar de ska vi ha på lösdrift tänkte vi. så slipper vi (läs Pernilla) mocka efter dem. Sen så har vi en del boxar till shettisarna som vi tänkte att vi skulle slippa använda. Ju fler vi kan ha på lösdrift dessto bättre. Vi har några mindre lösdrifter i byn runt imkring oss där vi har lite hingstar som går. Men vi vill ha alla hemma på gården så vi behöver få upp lite fler byggnader.
Vi har i mina ögon lite för mycket just nu. 7 avelsston. 4 ungston. en med hög hingstar och de två nordsvenskarna.

#7 Ritningarna gör man ju i datorn… Det var ju den roliga biten. :-)
Varför måste det vara en massa blanketter för allt man skall ta sig för. Snart får man väl fylla i en blankett innan man kliver in på ICA också. Med en redogörelse för varför man valde den butiken och vad man tänker handla :-D
Jag var ju himla dum som inte skickade in flera ritningar samtidigt då jag förprövade min lösdrift. Hade jag gjort det hade jag sparat 1500:- Nästa gång ska jag skicka in för fler samtidigt. För inte måste man uppföra byggnaderna inom en viss tid sedan?
/Cattis
#9 Jepp..de står här hemma nu.
#11 enligt han jag pratade med på länsstyrelsen så är det ingen tidsbestämmelse på inskickade ritningar. Vi ska rita på utbyggnad av stallet samtidigt som vi skickar in för lösdrifterna.
Pernilla tar ju emot hästar för inridning och tillridning. Inkörning mm så vi behöver lite fler boxar där med. Men det skjuts lite på framtiden

Ni kan få bli av med en nordsvensk hitåt om ni känner för det. jag kan befria er :-)
/Cattis
Önskar jag bodde i skåne. Kunde jag byggt hej vilt. Talade med en inspektör nyligen. Om jag tex på sommaren skulle haft hästar gående på öppna fält och tyckt att dom skulle få lite skugga. Om jag då satte upp en provisorisk "byggnad", stolpar och presseningar eller en box. Skulle detta förprövas, kostnad 3000 kr. Om jag inte gjorde detta skulle mitt hemska tilltag kosta 12 000. Alltså är det bättre om inte hästarna alls kommer ut. Framföraltt är det billigare. Men om jag har totalt fyra hästplatser eller färre skulle det vara helt ok att bygga förut nämda provisorium.
Ursäkta att din gräsänkligstråd spårade ur. Ska inte fortsätta.

#14 Skapa gärna en ny tråd i ämnet, för det är högst intressant. Jag hade samma diskussion med min kommun. Helt rubbat!
/Cattis
Du skulle sagt det tidigare .
Vi hade 3 innan.. Vi var tvungna att sälja en. Men två är lagom. Har tänkt att köra par osv med dem. Vi körde en bröllopskörning för ett tag sen och vi blev lite bitna av det.

#14 Kan du inte sätta upp höga stolpar och "väv"? Sån som man har i lösdrifter istf väggar? Det kan ju inte räknas som ett "bygge"?
/Cattis
Bra Cattis, och så råkar det bara bli ett tak också! Eftersom det är så synd om alla harar och rådjur vi har här i skogen.
Har inte lyckats läsa mig till att man inte får bygga för dem.
Behövs det förprövning för tillfälliga lösdrifter. Tja men det beror säkert på vilket län man tillhör.

Ja det behövs på alla byggnader, om än tillfälliga. Tyvärr. Och jo det beror säkert på vilket län man bor i. Men här måste man ha tillstånd o förprövat snart varenda stolpe man sätter i backen. larv!
Kristin, du kan ju inte rå för att du vill ha ngt regnskydd så att du kan mata hararna o förvara deras foder under tak! :-P Är man djurvän så är man! :-D
/Cattis
Tänk om jag en dag kommer hem och har lastat ur mina hästar. Kopplar loss bilen från släpet och plötsligt kommer en lös häst och går in i transpotren. I samma stund kommer inspektören. Vad händer då? Borde jag förutsett händelsen och förprövat min transport såsom varande lösdrift?

Ha ha den var bra den kristin *S*

#21 Haha! Ja troligen.
Jag har sett en hel del får som "bor" i transporter på betena häromkring. De har dem som "hus" med en massa halm i. Det skulle aldrig vi komma undan med, ens om det var möjligt att ställa in en transport.
/Cattis