förlorade färger?
Shetlandsponnyn ska ju finnas i alla färger utom tigrerat men var finns de silverbruna, silverfuxar, silvermusblacka, gulbrunskäckar, cremello=gulvita och alla de andra härliga färger som finns?
Nu verkar det som om de färgerna bara finns bland mini, varför inte bland de standard stora? Är inte alla färger en av de saker som är kul med shettisar?
Vore trist om vissa färger försvann och vi till slut bara hade fux, svart, brun o skäck.
Var är alla roliga, udda färger inom de standard stora shettisarna? Finns de överhuvud taget kvar?
Fundersam…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Berghults stuteri har väl en gulbrunskäck, standardstor, eller om det heter Ellens nu?! Sen finns det ett stamboksfört sto som heter Doris Berg som kanske är hos Stintans stuteri? Iaf fått föl där.
stuteri spektra har ju en del gulbrunskäckar men det är mini.
Silveranlaget finns inte hos shetlandsponny! OCH gulvita hoppas jag försvinner helt för det är en hemsk färg som bara betyder bekymmer för ponnyn.
Tycker att shetland har en ganska stor mångfald på färger idag. Kanske avlar folk idag mer på bra exteriör och lynne än på färg? En bra häst har ingen färg!

Mini och standard är samma ras. Finns färgen på mini finns den i rasen och är alltså inte förlorad.
Silverfux finns det väl ingen färg som heter? Däremot finns silversvart (om det finns hos shettisar vet jag inte, men det påstås ju att de inte finns).
#3 I Bo Furugrens bok "hästens färger" så står det att silveranlaget finns hos shetlandsponnyn.
Och du har rätt det finns inte nåt som heter silverfux, jag förivrade mig lite i färgerna
.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
# 4 Många av de "roliga" färger som finns registrerade på mini är med all säkerhet inte rätt om man skulle kontrollera med DNA.
# 7 Jätteläcker färg!
#7 Wow vilken läckerbit, snyggt det var med kontrasten på benen först gulbrun sen svarta knän och på det vita strumpor.

Jag känner precis som trådskaparen att vi ska vara rädd om mångfalden av färger hos Shetlandsponnyn! Jag har sagt det förut och vidhåller fortfarande att det är lika viktigt att bevara alla färger som de olika varianterna av typ och storlekar.
Har oxå reflekterat över att det verkar vara mer "okej" med färg på mini än på standard… Vet inte varför det är så. Men ibland hör man att shetlandsponnyn från början var svart, så det är kanske något som ligger kvar hos många uppfödare?
Men jag tycker att fler får upp ögonen för de olika färgerna och det bedrivs riktig färgavel av flera duktiga uppfödare, så jag har gott hopp. Och jo, jag vet att färgavel är ett skällsord i shetlandskretsar men så länge man verkligen bedriver avel och inte bara betäcker för att få roliga färger ser jag inget fel i det. Tvärtom faktiskt. Dessa uppfödare gör en riktig insats, som jag ser det. Och har en mycket svårare och långsiktig (dvs ger kanske inte resultat lika snabbt som de vedertagna blodslinjerna) uppgift i att identifiera passande kombinationer.
#4 Vad jag vet så har ingen shetlandsponny bevisats bära på silveranlaget ännu.
Rent genetiskt finns det säkert silverfuxar, men eftersom silveranlaget bara har effekt på svart pigment (som ju fuxar saknar), är det nog rent av omöjligt att identifiera en sådan med blotta ögat. 
Vi har rätt många olika färger på våra shettisar (alla är standard): isabell, isabellskimmel, gulbrun, gulsvart, rödskimmel, svartskimmel, skimmel född svart, skimmel född svartskimmel, skimmel född rödskäck, rödblack, rödblackskimmel, rödskäck och så förstås även svart, brun och fux
#1 Sant att en bra häst har ingen färg. Instämmer helt i det
Jag kan dock erkänna att jag gillar fux
Sen har jag alltid drömt om en häst med BLÄS…. När jag sen tittar på hästar så ser jag aldrig färgen utan det är något annat som styr. Hjärtat kanske
Tror dock att det kan vara lättare att sälja en ponny med avvikande färg om man bara ska ha den till att brukas.
Om jag ska avla kan jag ju välja avla på en färg och få fram bra avkommer på den färgen. Eller! Visst måste det gå. Kan ingeting om färg.
Wincenza är ju dräktig med Menno och jag hoppas ju att det kommer ute en isabell med bläs. Eller en fux med bläs!!!!Det är vad jag vill ha om jag får välja, MEN vad som än kommer är lika välkommet. frisk och glad är det viktigaste av allt.
Jag skulle dock vilja att det fanns lite fler färger att välja på här nere till standar.
Jag håller också med om att man ska vara rädd om shettisens "färgbredd". Tyvärr tror jag att domarna hellre dömer till fördel för svarta och fuxar, vilket är synd!
#11 Hur ser en isabellskimmel ut?
Har sett isabellskäck men inte isabellskimmel…
#13 Ett isabellsto blev Res BIS i Köping i höstas! Det var kul tycker jag.
#11 & #14 Frågan är om det är en konstantskimmel eller avblekbar skimmel. En avblekbar isabellskimmel blir ju helt vit precis som andra avblekbara skimlar. Det hade varit spännande att se en konstantisabellskimmel…. Antar att den är rätt ljus på kroppen och isabellfärgad på ben och huvud…
#16 Det kanske föds en isabellskimmel i sommar….
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=130869
Visst är det spännande med färger. Men man skall inte glömma att de ursprungliga shetlandsponnyerna inte hade en rikt färgprakt utan det har kommit med inkorsningen av andra raser.
Veritas odium paretFörvånad
#7 vilken läcker färg!
#5 Är det Björns ponny?

Med risk för att bli "idiotförklarad" så tycker jag så illa om klyschan "en bra häst har ingen färg". Det tycker jag visst att den har!
Glömde ju Ninas häst som jag har här hemma… han är gulsvartskimmel. Alltså konstantskimmel med gulanlag. Lite kul det, "synd" han är en han.
#20 Visst kan man se det på olika vis men det finns faktiskt en hel del folk som avlar enbart på färg utan att faktiskt ta hänsyn till andra aspekter. Jag tror det är därför de färgade pållarna håller något sämre kvalité också. Det är därför lättare att avla fram fina svarta och fuxar än skäckar och isabeller. Sen finns det ju självklart dom som bara gillar svart eller fux och sen finns det dom som helt plötsligt börjar gilla skäck =) (Rebecka) 
Men vem kan motstå en skimmel?!
Foto: Pernilla Persson
Jag tycker att det är väldigt roligt med färg, och jag är alltså en sk färgavlare….. Hemska ord!
Min filosofi är att betäcka mitt färgade sto, har bara ett än så länge… med RIKTIGT bra svarta hingstar för att höja kvalitén på avkommorna. Jag inser att mina avkommor inte blir lika bra som om jag köpt mig ett svart toppsto, men jag har gett mig katten på att det SKA GÅ ATT KOMBINERA FÄRG OCH KVALITE! Om man pysslar med "färgavel" tror jag att det är ännu viktigare att man väljer hingst med omsorg och inte korsar färgsto med färghingst för att säkert få häftig färg….
Ang silveranlag på shetland…. Jag är tvärsäker på att silveranlaget INTE finns hos shetland. Varför? Det finns ett antal sk "silverbruna", de som är testade har visat sig var fuxar, kankse med mushroomanlaget som inte är säkerställt eller verifierat ännu. OM silveranlaget hade funnits på shetland hade det funnits ett antal silversvarta hästar ute i stugorna. Helt rimligt då svart är den vanligaste färgen på shetland. Silversvart är mycket svårt att förväxla med någon annan färg och eftersom jag ännu inte sett till eller hör talas om eller ens sett en silversvart shetlandsponny på bild så…….Silverfux finns inte däremot kan man ha en fux med silveranlag.
Motbevisa mig gärna.
Att det inte finns så många gulbrunskäckar beror säkerligen delvis på att den bruna färgen i sig är relativt ovanlig. En silvermusblack kommer troligtvis att vara registrerad som musblack eftersom man inte kan se med blotta ögat på den att den är silver. Inte förrän den fått avkommor kan man då säkerställa att den bär på silveranlaget.
Färger är jättekul och jag hoppas att vi blir fler seriösa färgavlare inom shetlandsrasen!
Då har ju jag en fråga då, vad menar ni med BRA färgade ston?? Vad är gränsen för bra för er?
Själv har jag ju också som mål att få fram "färgade" som kan hävda sig på olika områden…Kul att höra vad det är ni tycker..

#15 Javisst var hon fin! Har ju fått stora äran att låna henne denna säsong och jag är jätte glad att få hem ett så fint sto med lite "mera färg"
En annan anledning till att de färgerna är mer ovanliga att det hr ju inte lika stor % i nedärvningen som andra färger oftast. prarar man fux med fux blir dte ju garanterat en fux ju uddare färg dessto trixigare blir det att få den färg man vill ha. Men jag är för färg och har följande hemma:
Fux 92cm , Rödskäck 98cm, Svartskimmel 85cm, skimmel f. svart 84cm, skimmelskäck f. rödskäck 2st 92cm, Isabell (snart) 92cm. Samtliga härtar är guldbelönade/klass 1.
Sen vet jag inte om jag missat något, men vad är negativt med en cremello?
Bra med färg så länge man tycker att en fin häst inte har en någon färg :)

#22 skrev: Jag inser att mina avkommor inte blir lika bra som om jag köpt mig ett svart toppsto
Varför skulle de inte kunna bli det? Jag är övertygad om att kombinationen sto + hingst är viktigare än att föräldrarna själva har plockat titlar och höga poäng. Sannolikheten att två högpoängare får en högpoängad avkomma kanske är större, men det innebär inte att två föräldrar som är "medelpoängare" inte kan få en avkomma som är högpoängare. Rätt blodslinjer, rätt exteriör (som passar ihop) och en god dos tur är det som ger bra avkommor, oavsett vad föräldrarna har fått för poäng på utställning/premiering.
I övrigt håller jag med dig, man måste inte vara oseriös och okunnig för att man kallar sig "färgavlare". Jag kallar mig det och försöker låta stolt, men tyvärr får man pikar och sneda blickar från "finare folk" ibland. Därmed inte sagt att alla som avlar på "icke-färger" ser ner på oss som vill avla på mer färg, men tyvärr finns det några som verkligen inte anser att man avlar seriöst om man har en viss färg som kriterie för att avla på sina ponnyer. Det är precis som om frasen "jag vill avla på rolig färg" för vissa betyder att man inte bryr sig om exteriör och genetik. Varför skulle man göra avkall på det bara för att man eftersträvar mer färg?
Jag tjatar om det, men jag har själv ägt en högintressant "färgponny" av god kvalitet, så visst går det att kombinera! Jag är knappast ensam om det, heller - det finns massor med fina "färgponnyer"! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#22 Gäller bara att inte betäcka med dominantsvart hingst 
Jag älskar färg! Har själv en fux, musblackskäck, svartskäck o en brun. Vill försöka få fram exteriört korrekta o sunda ponnyer med färg men betäcker inte med vad som helst för att komma dit. Jag väljer hingst med stor omsorg, tittar mkt på stam, prestation, avkommor o hur hingsten kompetterar mitt sto så de väger upp varandras för- och nackdelar. Färgen är en bonus.
Mina två första hingstval blev svarta och i år har jag valt en fux som jag tror stenhårt på i kombination med de ston jag betäcker.
Jag försöker alltid tänka ett par generationer i förväg, vad vill jag få ut av denna betäckning o vad kan jag bygga vidare på?
Min dröm är att få fram fina gulbruna, blacka och skäckfärgade ponnyer som står sig i konkuransen med de svarta och fuxarna, kan ta sin tid men då får det göra det.
Har sett islänningar i färgen silvermusblack o tycker det är en skitfin färg! Skulle även det vara en dröm att få fram inom shetland, om det nu är möjligt.

Citat #1 "OCH gulvita hoppas jag försvinner helt för det är en hemsk färg som bara betyder bekymmer för ponnyn."
Jag är nyfiken på varför. Jag är inte insatt alls i shetlandsavel.
#29 Exem på pigmentlösa färger

Vi bedriver sk. färgavel, och jag känner att vi kan vara stolta över vart vi kommit med vår avel, i konkurrens med svarta tidigare champion vinnare så har vårat isabell sto blivit Championungsto med 41 poäng och 9 på typ:) och bis 3a.
Vårat svartskäcksto född samma år som isabellen, blev i februari klassvinnare med 42 poäng, och9 på typ:)
Så visst går det avla fram ovanligt färgade ponnyer som är lika vackra som svarta och fuxar

Tänk att det finns så stort intresse för färgavel, i alla fall…
#30 - då har du ju uppenbarligen missförstått något, för gulvita har visst pigment!
Mina egna försök att skapa bra ponnyer med färg har beatåtta av svart sto+rödskäckhingst resp rödskimmelsto+svart hingst - bägge dessa kombinationer gav mig fuxföl…
#30 de gulvita har pigment. Saknar hästen pigment är det en albino, vilket är en helt annan sak.
Däremot kanske de gulvita är mer känslig pga av den ljusa färgen, det vet jag inte.
#33 Anna, har du verkligen tid med iFokus nu?

håller med #13 och#20, jag gillar färger. varför skulle man inte kunna kombinera färg med exteriör och lynne, det är lite svårare kanske men går att göra. Det är ju det allra bästa.
// Sofie
Har än så länge bara ett färgat sto, min Gucci (svartskäck), belönad med 42 poäng och en underbar individ, skulle gärna ha fler sådana
Men egentligen gillar jag de svarta bäst.
Jag har ett rödskimmelsto. Ja varför kan man inte avla på färger? Mycket färger vill då vi ha =)
en brunskimmelhingst och en skimmelhingst har vi också på gården.
Tack vare att stoet bär på konstantanlaget så kan jag välja ganska fritt bland enfärgade hingstar. Vilket gör det hela lite enklare.
Jag hoppas ju att ngn vill ta sig an hennes brunskimmel-avkomma och försöka få fram honom och få honom godkänd i framtiden.
Det finns aldeles för få färgade hingstar i avel. Iaf i standardstorlek.
Självfallet finns ju drömmen om ett sto med gul-anlag och kanske ett sto med blackanlag, men där är vi inte ännu =)
Till er som har koll på färger…
Om man har ett gulsvart sto och betäcker det med en fuxhingst… kan avkomman då bli isabellfärgad?
# 38 Ja, men det förutsätter att det gulsvarta stoet har ett fuxanlag.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#38 Ja, om stoet har ett fuxanlag, annars kan det inte bli isabell.
# 39, 40
Farmor till stoet är isabell och morfar är fux….mamman är svart och pappan är svartbrun… räcker det som anlag för att det skall finnas en chans till isabellavkomma

#41 Någon av föräldrarna måste ha gulanlaget, går inte ett steg bakåt.
#42 Är det bara genom DNA som man kan veta om föräldrarna har gulanlaget?
#43 Om hästen har gulanlag så syns det (med fåtal undantag). Såvida det inte är en gulsvart, för då kan det vara lite svårare, men vet man vad man ska leta efter så går det ofta att se, och det blir tydligare vissa årstider. Om inte en häst har gulanlag så kan den inte lämna gulanlag, då spelar det ingen roll om föräldrar och farföräldrar var gula.
När det gäller frågan i #38 så har ju stoet gulanlag eftersom hon är gulsvart, och alltså kan hon lämna gult till avkomman. Om du skriver/PM:ar namnet på hästen så kan jag undersöka om det är sannolikt att den kan lämna en isabellavkomma. :)
38 p tycker jag är gränsen för ett bra sto.
Man kan självklart kombinera kvalitet med kul färger på ponnyerna. Problemet är bara att det är få ponnyer med kul färg som också håller hög standard och skälet till det är att alltför många avlar på enbart färgen och glömmer resten.
#44 Tack för svaret… då kan hon lämna en guling då… det är en welsh.
# 24 För mig är ett sto med 38 p ett bra sto och ett sto med 42 p är ett riktigt bra sto! Oavsett färg. Vad dom kan tänkas nedärva är sedan en helt anna fråga, då jag ser mer på stammen än på individpoäng.
# 26 Eftersom mitt sto är stamboksförd med 37 p och har en ngt blandad och inte förärvningssäker stam så anser jag att chansen för en toppavkomma är mindre än om hon hade fått 43 p och hade en supersäker stam bakåt.
# 27 Månag av "färganlagen" påverkar ju svart, ex skimmel, skäck och black som jag har, men givetvis är det en tanke att ha med sig, framförallt om man vill ha gulingar, då det inte syns så bra att dom har färg när dom är gulsvarta. Rent genetiskt spelar det ju intenågon roll dock.
# 34 ALBINO finns ej på häst. Det är dubbelgula dvs cremello/perlino eller gulvit/pärlvit som tidigare felaktigt kallats för albino. Dubbelgula kan vara ngt solkänsliga precis som hästar med mkt vita tecken. Hade ex en halvblodsvalack som behövde solskyddscreme i ansiktet för han hade ont av solen. (fux m bläs). Jag är inte insatt i det problemet, man har hört att deras ögon är känsligare för solen också, pga att dom är ljusare, någon som hört ngt liknande?