Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1059 ggr
runas
0

stulna foton?

Det har varit en del prat på Sheltie forumet om Stallet.se och att de snott bilder på hundar från medlemmar på forumet. Gick av nyfikenhet in o kollade runt och såg flertalet bilder på shettisar som jag kände igen från uppfödarsidor.

Undrar nu om de har fått tillåtelse eller om de tagit bilderna olovandes.

Såg bla bilder på Bravo.v. Spjuitesdom, Fyrklöverns Corall och vad som såg ut att vara Björknäs Oblesse.

Hittade som tur var inte nån av mina men ska in sen o se om mina hundar finns med.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Billan]
0

kanske är mina bilder på Bravo ? blev tillfrågad men nekade.

runas
0

#1 nej, bilden på Bravo är från Bäckdalen, har dubbel kollat.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Anna-72
0

Hur fungerar detta egentligen med stallet.se. Gör det någon skada om de använder bilder till sina fantasi stall. Ställer alltså frågan för jag inte vet. Har oxå fått frågan om mina bilder, på en annons för många år sedan.

Försökte skaffa användar konto och det fungerade MEN sen fattade jag inte restenSkäms Är gammal nu

runas
0

#3 Man går in på sök, hästar och sen väljer man ras.

Grejen är väl att de tar bilder olovandes, brott mot lagen. Jag vet inte om jag har lust att bilder på mina djur används hur som helst.

Kratern
0

#2 Personligen så anser jag inte att det gör någon skada om barnen använder mina bilder på stallet.se. Förstår inte vad det skulle göra?

Om någon däremot börjar annonsera ut mina ponnyer på blocket eller liknande skulle jag bli arg. Alltså använda mina bilder till andra ponnyer.

Annette
0

Jag tycker inte om att mina bilder används på stallet. De allra flesta hästar ägs inte ens av mig och med hänsyn till hästägarna tycker jag det är riktigt dålig stil att stjäla foton. Jag vill inte hitta mina egna hästar på stallet heller.

kajsa-kavat
0

Hur kommer man in på stallet.se, måste man registrera sig som medlem ? Jag hittar i varje fall ingen sökruta att söka hästar på.

[Teddy]
0

Visst det är dålig stil att stjäla bilder, men vem gör inte det? Jag har "snott" flera på olika hemsidor som jag har i min dator. Detta för att lättare se på mina hästars släkt, än att börja leta på hemsidor och andra ställen.

Stallet är i mina ögon en ganska harmlös företeelse. Om någon frågat mig har jag sagt nej, men har känslan av att bilderna används ändå. Jag tänker INTE leta efter dom!

Vem är på stallet? Barn från 8 till 14 kanske. Och så en och annan vuxen kommer in och vill leta rätt på sina bilder.

Linnah
0

#8 Att spara bilder från hemsidan är inte stöld, man får faktiskt göra så. Då är det enbart för eget bruk. Det är när man framställer "nya exemplar", genom att lägga in på hemsida, lämna vidare till andra eller printa ut bilderna, som man utför något olagligt.

Anna-72
0

#7 man måste regga sig och jag gjorde det för att se vad det är. Verkar harmlöst. Fattar jag det rätt bygger de upp fantasi stall och har bilder på hästarna. Jag gick in och förökte hitta en nodis jag hade för några år sedan. De frågade om lov eller var det en liten ponny. Jag mins faktiskt inte. Jag gav lov till det då, men sen annonsen jag hade inne tror jag att jag sa nej till. Men som sagt det verkar ju harmlöst.

Jag fick dock inget kläm på det hehe, men jag orkade inte söka efter nordisen, vaerkade vara massor