Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 989 ggr
runas
0

black och gul anlag

Då det finns såna hejjare på färger här inneSkrattande o jag är ganska dålig på det så är min fråga till er som kan:

Om jag betäcker min musblackskäck sto med en isabell, vad kan det bli då? eller slår inte gulanlaget igenom på musblack? Blir avkomman bara bärare av anlaget eller hur är det igentligen?

Och vad blir det om man betäcker black med black? Och är black dominant över skäck?

Om jag betäcker samma sto som ovan med en dominant svarskäck, blir avkomman svart då eller skäck?

Många frågor jag vet…Skäms

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Linnah
0

Beroende på om isabellen har brunt anlag och om musblackskäcken kan lämna fux, så kan det bli fux, brun, svart samt dessa tre kombinerat med black, skäck och/eller gult. I princip alla färger alltså! (utom skimmel) När det gäller gulmusblack så kan det vara en svår färg att avgöra, eftersom både black och gult bleker håren så blir det helt enkelt väldigt blekt så om jag skulle gissa så skulle jag tro att en gulmusblack nästan är vit eller väldigt ljust grågul men med enstaka gulsvarta punkter i ansiktet och något mörkare färg i delar av manen och svansen.

Om du skulle betäcka stoet med en svartskäck som är homozygot för både svart och svartskäck (jag tror inte att det finns nån sån idag, inte vad jag vet), så kommer fölet att bli svartskäck eller musblackskäck.

Linnah
0

I första exemplet, följande färger alltså:

Fux, rödblack, rödskäck, rödblackskäck, isabell, isabellblack, isabellskäck, isabellblackskäck.

Brun, brunblack, brunskäck, brunblackskäck, gulbrun, gulbrunblack, gulbrunskäck, gulbrunblackskäck.

Svart, musblack, svartskäck, musblackskäck, gulsvart, gulmusblack/vitblack, gulsvartskäck, gulmusblackskäck/vitblackskäck.

En rättelse på mig själv också: En gulsvartblack blir nog inte så himla mycket ljusare än en gulsvart, eftersom gulanlaget främst bleker det röda, men det ger förmodligen en lite "gulare" nyans.

runas
0

#1+2 Tack! Gud vad du kan!

Jag måste helt klart plugga på om detta, lite pinsamt att fråga jämtSkäms.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

exitingsvillemo
0

#3 det är så man lär sig vet du, genom att fråga.Glad

Jag kan verkligen tipsa dig om boken "hästens färger" den är jättebra och väldigt lättläst och lättförstådd.

MadeleneJansson
0

# 2 En gulsvartblack är väl en Musblack med gulanlag? Gulsvartblack kändes som en konstig benämning? Och troligen ser den ut som en mkt ljus musblack…….Kankse rätt benämning är en gulmusblack?

Och man borde definitivt se skillnad på en gulsvart och gulmusblack pga blackanlaget, även om det kan vara svårt att se skillnad på en gulmusblack och en musblack.

Vet att det står vitblack i Bo Furugrens Hästens färger, man jag föredrar att säga gulbrunblack då det är lättare att "se" vilka färger det rör sig om då.

Det blir krångligt med många färger i samma häst med spännadne är det när man inte har en aning om vad som kommer ut men man nästan är garanterad att det blir en spännande färg.

Linnah
0

#5 Ja, benämningarna på gulsvart med blackanlag är svåra, jag vet faktiskt inte vilket som egentligen är korrekt och det förekommer väl heller inte heller så himla ofta. Och jag tror det det var skillnaden mellan gulmusblack och musblack jag menade, det blev lite många färger på en gång där. :)