Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1319 ggr
Aribigga
0

Bete och fångrisk

Nu i Maj är det tänkt att jag ska släppa min tråriga James på bete. Jag är sjukt rädd för fång, vi har haft en ponny innan som hade fång (dock inte shetland) och vet att vi var mycket noga med att vänja in honom på gräs innan han gick som en helt vanlig häst i hagen utan några symptom alls.

Är det nödvändigt att vänja in James (som aldrig visat några fångtendenser mig veterligen) på samma sätt som en fångponny?

Hur gör ni andra när ni släpper era friska ponnyer på bete?

Jag vill absolut inte riskera att James får fång.

lurvponnyn.vimeddjur.se

pytte
0

Vi vänjer in alla succesivt på betet just med tanke på fångrisken.

Aribigga
0

#1 Hur noga är ni?

Börjar ni med fem minuter gräs, eller får de gå en kvart?

Kommer dina ponnyer från helt gräsfri hage eller har de gått i hage med gräs under vintern?

lurvponnyn.vimeddjur.se

pytte
0

Vi har rätt stora hagar så det kommer upp lite smått med gräs som de går och gnager på.

Vi börjar med att släppa ut dem 20-30 minuter. För att sedan öka på tiden under någon vecka.

Men de har ju redan tidigare börjat noppa gräs i vinterhagen och vi har inte något jättekraftigt bete heller.

Hade de inte haft något gräs alls i vinterhagen så hade jag nog varit försiktigare och börjat med kanske 15 minuter och ökat upp under längre tid än en vecka.

Aribigga
0

Okey, det är ungefär som hos mig då att de går och gnager i vinterhagen också.

Tack för dina svar :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaLundin
0

Jag gör inget särskilt bara för att det råkar vara shettisar jag har, utan normal successiv tillvänjning till bete oavsett hästras. Mina pållar går nu ute dygnet runt i en hage där gräset spirar, så de vänjer in sig på gräset efterhand.

Aribigga
0

#5 Så skulle det varit för mig med om det inte vorit så att jag ska flytta James till ett bete där jag bor. Därav att jag blir lite orolig.

Jag ska höra med ägarna till betet hur kraftigt de tror att det kan vara.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Anna-72
0

Jag har oxå det så att de går ute dygnet runt. Så de vänjer väl sig efterhand som det kommer upp. Tar fortfarande höet dock inte så aktivt. Stora killen äter ju förstås allt han får….

Pheobe
0

Jag öppnar sommarhagen i april så då går pållarna där när gräset kommer.

Ska släppa mina unghästar på andra beten i sommar men mina vinterhagar är redan "gräsade" så dom kommer ändå vara vana vid gräs. Att bara släppa ut hästar på 1 dm gräs är inte min grej.

runas
0

Jag vänjer till mina under en s.k övergångs period i vanliga fall, nu i år går de på lösdrift o går i en hage där gräset kommer upp så smått så jag får se hur jag gör i år. Jag är oxå rädd för att få fång på mina älsklingar.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Aribigga
0

Men hur hade ni gjort om ni skulle byta hage? I maj kan det ju inte ha kommit upp så himmla mycket gräs heller tänker jag.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaLundin
0

#10 - jag släpper ofta ut ett gäng hästar i sommarhagen i början av maj. Då brukar det vara gränsfall på om gräset egentligen ska räcka för att hålla dem mätta, men de vill inte ha något hö om jag lägger ut det. Jag släpper dem direkt då, utan annan tillvänjning än att de har ätit gräs i förra hagen också.

VeronicaP
0

#0 James är ju van vid att gå på bete både gödslat och ogödslat bete. Har ju inte blivit att jag har vant de vid betet genom att släppa en halvtimme eller så då de har blilvit iväg körda de sista året till sitt hingstbete men däremot är de släppta i slutet på april och vant sig vid det.

Aribigga
0

#12 Jag tänkte det också att han är ju van vid bete, som sagt i början av maj är det ju knappt något gräs heller.

Det verkar ju inte som om jag behöver oroa mig :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

[sl-80]
0

Som jag har förstått det så är gräset som farligast nu, det här allra första som kommer upp… starkt och gott. Är ju en del frostnätter kvar oxå som stör gräset .

Likadant om man håller hästen i en nerbetat hage hela sommaren. Det som växer upp är koncenterat och är kraftigare.

Släpper man hästen på ett "knähögt" eller helst högre bete är det inte lika starkt, däremot finns det ju MYCKET att proppa i sig på en gång, men själva grässtråna ska inte va lika "farliga".

Har ju inte med frågan att göra, men nu när gräset börjar spira i alla leriga vinterhagar, är ju kolikrisken ganska hög också. Glupska hästar som sliter upp grässtråna med rötter, jord och grus.

Våra hästar går på lösdrift och det börjar grönska i vinterhagen, ett strå här och där… nu går jag runt med ont i magen p.g.a. att vi har en fångbenägen häst.

Snart släpps hon i en skogsbacke med magert bete och hon får besöka beteshagen ett par timmar om dagen. Så får dom andra "friska" hästarna turas om att va sällskap. Efter midsommar brukar jag lugna ner mig och börja slappna av:) Då får hon gå helt med dom andra.

Dom andra släpps direkt på betet i maj nå´n gång, eller när vi tycker gräset vuxit ordentligt.