Nytt namn för Cremello/Gulvit
Läste på Gotlandsruss i fokus att man från SH ville ha förslag pånytt nman för konstantgul alltså dubbelbärare av gulgenen. Det som till vardags kallas bla cremello/gulvit.
Tänkte att eftersom färgen är vanligare på shetland än russär det ju kul att det tas med här oxå :)
Mina förslag är:
Ja gulvit, fungerar ju defenitivt. Gräddgul, Krämvit, Pärlemo, Pärlvit, Isvit, Krämgul, gnuggar mina grå….
De var de jag kunde komma på :)
Vore ju bra om vi kunde ha ett svenskt namn på den färgen oxå

Här kommer länken till gifs disskusion rörande ämnet.

Jag tycker att vi ska följa den inslagna linjen med att benämna färgerna efter vad de är, rent genetiskt. Varken gul- eller pärlvit är ju så talande ur den synvinkeln. Men vad som bäst beskriver dessa hästar..? 
Dubbelgulsvart/brun/röd(isabell) låter kanske inte så bra.
Dessutom kan det vara svårt att urskilja vilken grundfärgen är har jag förstått, särskilt om man inte känner till vad som är genetiskt möjligt.
Men varför inte bara kalla dem homozygot gul (eller gul homozygot)? Kanske med grundfärgen inom parantes om man kan avgöra den?
#1 finns redan nåt som kallas pärlvit.
Varför inte kalla dom som Bo Furugren föreslår i sin bok "hästens färger"för vitfödd och sen grundfärgen efter innom parentes typ nedan
Vitfödd(brun), vitfödd(fux) eller vitfödd(brunblack)
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#3 känns som det bästa förslaget hittills =)
Dewt är alltså inte bara cremellon som ska byta namn utan alla dubbelgula?!?
Ja jag röstar också för Vitfödd (grundfärg)
# 3 och 4
rösta inte här, utan kontakta SH med era synpunkter…

#5 Precis :)
#5 oj vaddå? Är det meningen att det ska just röstas fram ett nytt namn?
Jag ville bara skriva vilket namn jag tyckte kändes bäst. Vill SH att man ska lämna önskemål på namn?
#7 - JA, det är precis vad de vill…
Försent att lämna förslag! Man skulle gjort det före den 1 mars! Kollade deras hemsida…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#9 Attans…. Hoppas det blev något bra. Vart hittade du infon, tyckte jag letade men hittade inte…
#10 sorry Katja, skrev fel
! Gick in på din diskussionslänk och där gick jag in på welshlänken och sen in på gamla meddelanden fanns infon.
Trist att det var för sent men som du hoppas jag det blev nåt bra
.

#11 De e lugnt :D tittade aldrig på den länken…
Synd att det inte verkar ha kommit ut mer bara…