Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2099 ggr
IdaS-A
0

Raspa tänder

Hur ofta raspar ni tänder på era hästar? Jag har inte sett många shetlandsponnyer med tand problem men däremot flertalet problem på "stora" hästar. Vad beror det på tror ni?

ElisabethA
0

Vi raspar tänderna 1 gång om året på våra shettisar. Har aldrig hört att det skulle vara vanligare med tandproblem på stor häst.

VeronicaP
0

Vi raspar om det behövs annars inte , man ska inte raspa bara för raspandets skulle Oskyldig

IdaS-A
0

#2 Håller med. Fick lära mig att de skulle raspas var 8-10 månad om hästen är under 14 år, annars 1 gång om året. Men jag brukar låta min hovslagare eller veterinär kolla över om någon behöver raspas eller så känner jag själv på tänderna och kollar vilka som behöver det.

Hanna-D
0

Vi kollar över hästarnas tänder en gång/år och raspar om det behövs. Oftast finns bara småhakar som filas till. Ett av våra avelsston hade rejäla hakar när vi köpte henne - där hade veterinären lite att arbeta med men i övrigt har vi inte haft några tandproblem.

Mysko
0

Shettisarna kollas inte om dom inte har problem.

Tigrou
0

Alla kollas upp minst en gång om året oavsett ras. Behövs det raspas så görs det.

Kratern
0

Vi (hovslagaren) kollar våra lite då och då, men det är väldigt sällan det har behövts att raspa.

#5 Har du andra hästar också som kollas noggrannare?

Mysko
1

#7 ridhästarna kollas givetvis upp bättre. Ponnyerna brukar sällan ha problem och man märker fort om någon gar det

Hovslagaren skulle INTE jag anlita till det. Det var förr i tiden man gjorde det. Dom vet ju inte ett skvatt om hästens tänder, innehar bara rasp!

Sehvrin
0

Våra kollas varannat år. Det var vår hästtandläkare som sa att det inte behövdes oftare, eftersom våra shettisar hade så fina tänder och han sa att shettisar antingen har väldigt fina tänder eller så har de mycket tandproblem (inte ofta nåt däremellan)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Milla
0

här raspas inga tänder på några hästar fören det är några problem och då åker vi till Ylva Rubin i Halmstad.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

#8 Jag vet inte hur det är med din hovslagare, men min jobbar på ATG-kliniken och har utbildning även för tänderna.

Mysko
0

#11 ja då är det ju en annan femma… "normala" hovslagare har ju inte den utbildningen