Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 991 ggr
Madelene8
0

Maten till shettisen!

Hej!

Jag undrar vad maten för EN shetlandsponny kostar per månad?

Aribigga
0

Jag räknade precis vad maten till James skulle kosta om jag köptehösilage till honom som han åt mellan oktober-april och det var ca 1000 kr. Sedan går han på bete för 500 kr i månaden mellan Maj-september.

Så grovt räknat så blir det 210 kr i grovfoder till honom i månaden.

Om ponnyn ska äta krafft blir det ju mer, i vinter har James levat på en näve om dagen och äpplen så det har ingått i min stallhyra.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

Nu är jag dum, räknade totalfel på betet ^^ det blir ju 3500/12 så ca 300 kr i grovfoder per månad.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Madelene8
0

Okej men är det den billigaste hästen att ha?

JMax
0

Billigast just i mat kanske men veterinär, avmaskning, hovslagare, vaccinationer m.m är ju i stort sett samma kostnader för alla hästar.

Sen beror det ju på vart man har den installad o var man köper grovfoder.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Ahnna
0

Vad som är "billigast" i drift beror ju på många saker, och kanske framförallt värdena på grovfodret. Just nu äter ingen av mina hästar kraftfoder, inte ens fullblodet, eftersom jag har bra värden på hösilaget. Men för några månader sen hade jag en åtgång på 110 kilo lusernpellets per månad plus betfor och havre för att täcka alla behov. De digivande shettisarna åt då mer kraftfoder och lusern än fullblodet så just då var fullblodet billigast att fodra.

Jag tycker att det är fel ände att börja i att skaffa en häst utifrån vad den kostar i drift. Shetlandsponnyer är underbara, men de kostar i regel inte så mycket mindre att äga än andra hästar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Aribigga
0

Jag kan ju säga att jag fortsatte räkna vad James kostar mig i månaden, med träningar, avmaskningar, körning till träning, hovslagare och så vidare. Det blev ca 1300 kr i månaden utslaget på ett helt år och då har jag ännu inte räknat med vaccinationer och vad det kommer kosta när han ska skos och inte verkas.

Jag har ändå tur iochmed att jag har sjukt billig stallhyra.

Sen vill man ju göra något med ponnyn, om man inte bara vill gå prommenader så ska väl en sele inköpas och även om man köper en billig sele med fast brösta på hööks så kostar den runt en tusenlapp, sen vagnen om du är lite händig kan du hitta en billig så går det på minst ca 1500 kr om du har tur. Men då tillkommer ju renoveringskostnaderna.(Om man nu är körintresserad vilket jag tycker att man borde vara om man skaffar sig en ponny som man lätt blir för stor att rida på.)

Man ska ha en buffert om man ska köpa häst och vara beredd på att det kostar. När man väl är det så är det värt varenda krona! Skrattande

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
0

#6 Det är ju James glad för att du är ;-) så han slipper gå och skrota i en hage

Aribigga
0

#7 Ja stallägaren berättade att han la sig till att buffla en massa när han hade vilomånad i vintras, vi ska ta hem vår vagn idag så vi får se vad han säger om den Glad

Ursäkta OT Flört

lurvponnyn.vimeddjur.se

India
0

I slutändan är det nog aldrig billigt att ha djur. Jag räknar aldrig ut vad mina djur kostar. Vill inte veta! Men man måste vara inställd på att det kommer att kosta när man införskaffar ett djur.