Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1509 ggr
kicki80
0

Tas ur avel?

Kan en gdk shettis hingst tas ur avel när den en gång blivit gdk på 40p?

Då menar jag inte pga ärftliga defekter utan mer på om de kan tas ur om de inte lämnat ngt speciellt bra avkommor?

Houdini
0

Nej!

ThiffannyJ
0

Nej, men den kan bli en C förvärvare.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

kicki80
0

Tack då vet jag…

MadeleneJansson
0

Ägaren kan ju alltid ta sin hingst ur avel om man känner att det är det rätta.

Vidare kan den premieras C på generalmönstring, vilket innbär att den inte har gett bättre avkommor än genomsnittet om jag inte har fel. Detta kan ju leda till att ägaren tar den ur avel pga att intresset från stoägarna bodra vara minimalt…

Men premieringsnämnden kan inte ta den ur avel om den är frisk och en gång godkänd som 4-åring eller äldre på 40 p.

Hanna-D
0

#4 Detta kan ju leda till att ägaren tar den ur avel pga att intresset från stoägarna bodra vara minimalt…

Kolla betäckningssiffrorna, förra året betäckte C-hingstarna ganska mycket…

Majja12
0

De nordsvenska brukshingstarna måste göra en sundhetskontroll vartannat år (om jag har förstått det rätt) för att få fortsätta verka i avel efter att de blivit godkända, gäller samma för shettishingstar?

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Hanna-D
0

#6 Nej, man har generalmönstring vart 5:e år.

Majja12
0

#7 Ok, vad händer ifall man inte deltar på den, får hingsten inte användas i avel förrän den gjort sin generalmönstring? =)

Annette
0

#8. Jo, det få de. Men om den har GI eller GII blir den sänkt till G har jag uppfattat det som. Om de är avkommebedömda vet jag inte m de kan sänkas och Elithingstarna behöver väl inte visas alls, efter vad jag har förstått.

Aveln är ju fri numera, så man får ju i stort sett avla på "allt" Obestämd.

Hanna-D
0

#9 Nej. Enligt inbjudan tilldelas de avelsvärdeklass 0 om de uteblir från generalmönstringen.

Annette
0

#10. 0 var det ja. Gäller det även avkommebedömda hingstar med tex A?

Majja12
0

#9 Vad innebär "allt", är det fritt fram att avla på en godkänd hingst så länge den en gång blivit godkänd och kan avkomman då registreras i sss?

#10 Vad innebär avelsvärdeklass 0?

Jag har själv ingen godkänd hingst, är bara allmänt intresserad Glad

Hovgarden
0

Måste fråga närvi är inne på ämnet, min hingst har ju inte betäckt särskillt mycket, nu fick han ju 4 ston förra året vilket ju inte är så pjåkigt.Han har bara två snart tre visade avkommor mig veterligen. Finns det riskt att han blir C hingst?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

exitingsvillemo
0

#12 med "allt" menas att du får avla på allt som har kulorna i behåll. Kraven är att hingsten måste vara reggad i SSS samt att du sköter alla betäckningspapper/språngrullar osv.

Du behöver alltså inte ens ha godkänd hingst för att använda den i avel.

Annette
0

#13. För att kunna höjas/sänkas måste han ha tillräckligt många exteriörbedömda eller på annat sätt meriterade avkommor för att kunna avkommebedömas. Så få avkommor som 2-3 är säkerligen ett alldeles för lågt underlag.

Hovgarden
0

#15 pust, tänkte väl, tror inte dte är någon större fara för honom :)

/Katja

Majja12
0

#14 Aha, men om hingsten inte är godkänd kan avkommorna ändå registreras i sss? 

Kan en hingst bli godkänd för avel även om dess far inte är godkänd?

Houdini
0

Nej!

Man är inte välkommen att avelsvärdera en avkomma till en hingst som ej är godkänd i något EU land!

Emma-Andersson
0

Om hingsten inte visas på generalmönstring får den
avelsvärdeklass 0, men om den visas på nästa generalmönstring har den fortfarande avelsvärdeklass 0 då?

Kris_J
0

#18 Var finns regeln att man inte får avelsvärdera en avkomma till en hingst som inte är godkänd i något EU-land?

Veritas odium paretFörvånad

Hovgarden
0

#18 Man får väl visa den men den kan inte bli godkänd?

/Katja

Houdini
0

Läs reglerna på SSS sida.

exitingsvillemo
0

#17 jo avkomman blir införd i SSS om alla beteckningspapper är iordning och inskickade.

Därmed kanske intre ett så klokt val att avla på en icke G hingst, bara för att man FÅR göra det.

Jannie
0

#19 Om en hingst inte visas på generalmönstring får den avelsvärdeklass 0 som du skriver. På nästa generalmönstring får den inte deltaga eftersom endast hingstar med lägst G får deltaga.

#11 Min A-premierade hingst Fairy Gilder fick avelsvärdeklass 0 när jag inte visade på generalmönstring och sedan är han inte välkommen till nästa generalmönstring.

Generalmönstringen har 0 och intet värde.

Kris_J
0

#22 Du får gärna förklara vad du menar och hänvisa.

Jannie
0

#25 Det står under RS-reglerna:  för att en hingst ska kunna få RS ska hans fader vara godkänd EU-hingst eller RS-hingst.  #18 har rätt. Dessa regler håller dock på att skrivas om har jag blivit informerad om. Vet du när de nya reglerna väntas bli klara?

Hovgarden
0

Men man kan väl fortfarande få visa den? Bara det attd en inte kommer bli godkänd, om man tex skulle vilja få den bedömd, inte för att jag har sånna planer men rent teoretiskt

/Katja

Houdini
0

Jag skrev heller inte att man inte FÅR visa utan att man inte var välkommen!

Hovgarden
0

Men herre gud lugna dig, det var ju bara en fråga!

/Katja

Kris_J
0

#26 Hör dig för med någon i SSS styrelse deras kontaktuppgifter finns på SSS hemsida. www.shetlandsponny.se

Jannie
0

#30www.shetlandsponny.se står du som sakkunnig på SSS-regelverk så därför trodde jag att du visste något.

MadeleneJansson
0

# 31 Ang Fairy Glider… Trist att han blir "utestängd"….

Men du kan väl visa honom på ordinare avelsvärdering igen och på så sätt få in honom i RS-systemet, eller iallafall försöka, det är ju inte säkert han blir godkänd igen. Men med tanke på att han är/var A-premieriad så borde han ju vara intressant…..

# 5 Har inte kollat så noga på siffrorna, det är ju lite tråkigt om dom betäcker mycket när dom har bevisat att dom inte nedärver sig något märkvärdigt…. Från min sida är intresset iallfall obefintligt….

En fråga oxå…..Kan en C-premierad hingst höjas vid nästa generalmönstring om det visar sig att resultatet är bättre då? Ex fler avkommor visade, ägaren kanske har luskat fram fler resultat osv?

Kris_J
0

#32 En hingst kan höjas och sänkas, det sker en årlig översyn och är inte endast relaterat till generalmönstring.