Tips på kraftfoder till unghingst
Hej
Jag har ett litet problem. Jag får hem min unghingst nu i dagarna och ska börja fodra på honom inför hingstpremieringen till hösten. Han behöver ett kraftfoder som ger han muskler men han får inte lägga på sig för mkt. Han är ganska rund och go om magen just nu
. Vad skulle ni rekomender att ge honom? Han ska få havre för att bli piggare. Tycker ni han behöver något mer? Vore jätte tacksam för tips på bra foder till honom.
mvh Sandra
Det du ska välja är ett kraftfoder med högt proteininnehåll och samtidigt lågt energiinnehåll, ett exempel är lusern, som inte ens räknas som kraftfoder utan bara proteinrikt grovfoder i pelletsform eller möjligen hackat.
Havre är inte idealiskt ur den synpunkten och det är inte säkert att han blir "piggare" av havre heller. Jag hade inte gett det utan hellre något annat med högre proteininnehåll.
Rund och go om magen skriver du… Då vill jag bara påminna om att bukomfånget inte direkt har med hullet att göra. Blunda för hur magen ser ut och gå efter hur han ser ut över rygg, rumpa och nacke i stället, så länge han har ett lagom lager underhudsfett över revbenen.
Sen en sak till att komma ihåg - ett bra bete i sommar betyder troligen att du inte behöver ge något tillskott alls, då betet i sig ger både energi och framförallt protein som han behöver. Fast man får se upp om betet tryter i juli, för då brukar proteinvärdet vara lågt…

Nu är ju jag helt ny på just shettis området men i mina ögon borde det bara vara mängden som skiljer sig från andra hästar..
E-vitamin tillskott hjälper till vid muskeluppbyggnad å så skulle jag nog ge någon form av extra protein.
Lucern, soja, kraft protein eller dyligt.
(Joystick är då -07a å han har sen i höstas fått 1 dl soja om dagen då vårat hö inte varit så proteinrikt.
Nordisen har då fått 2,5 dl soja om dagen.Givetvis har jag ökat succecsivt till de mängderna )
Anna-Carin
avmaska innan bete om det behövs.bra bete och en annan tvårshingst alt flera att leka med i sommar
.

TAck snälla för era tips ni gett. Han kommer gå på bra bete (om nu gräset sätter fart att växa
) Vi brukar ha bra bete. Han kommer också ha en kompis under sommaren att leka med.

Oj,, bara gräset börjar växa.. Här har vi en hel del snö kvar innan vi ens ser marken
Anna-Carin

#5 oj har ni snö kvar ? Vi har inte en snöfläck så långt ögat når i våra hagar
Vill bara instämma i #3 s inlägg. Lekkompis är den bästa muskel faktorn
Plus att de har så fruktansvär roligt. Jag hade en bruksnordis och en welsh hingst ihop en sommar. Tusan vad de blev vackra och ja, det fungerade med strlikskillnaden oxå
# 6 jag ger mina Hippo Grow Breed, tycker att det funkar bra, dom har blivit väldigt fina och välmusklade utan att bli feta.
Tror knappt att han behöver kraftfoder under första halvan av betesperioden, det är mkt protein i gräset då, mne var med på noterna i juli och framåt, då sjunker näringshalten i gräset.
Jag ger mina shettisar Equigard och är jättenöjd med det. Massor av fibrer och allt en liten häst behöver. Säljs av återförsäljare för St. Hippolyt. Mer info om Equigard (innehållsförteckning och så):