Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2291 ggr
h00jff
0

Slagrem

Är det någon här inne som har erfarenhet av slagrem?

Mitt shettissto har en tendens till att kicka när hon galopperar i körningen. Tror inte att hon har för avsikt att träffa mig, men det känns ganska obehagligt då vagnen är väldigt nära. Vet inte hur högt hon kan komma, bakselen tillsammans med remmen till svanskappan blir ju också som en slags slagrem eftersom bakselen är fäst i skaklarna.

Kris_J
0

Hör på ponnytrav i focus, där har många väligt stor erfarenhet av slagrem. Nu har det tom blivit ett krav, vilket jag personligen tycker är överdrivet. Tanken är god men alla ponnyer är inte lämpade att ha slagrem på, den kan få precis motsatt effekt än den tänkta.

Det finns ingen slagrem i värden som hindrar en som verkligen slår för att komma undan. Vi har haft en inlånad ponny här i träning som var riktigt otäck att köra, dubbla slagremmar hindrade inte henne från att slå och trassla in sig i vagnen…

Att en yngre ponny slår är inte ovanligt, några av våra treåringar har varit lite lätta i baken under treårsäsongen, de har haft slagrem, men till fyraårssäsongen har det inte behövts. En äldre ponny körs med slagrem.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

"1 Det är inte krav på det , det var några som ville det men det röstades ner på förbundsstämman.

Vi använder alltid slagrem när vi kör in våra hästar men vi har ju som sagt en som slår när hon får slagremmen på sig. Men det är en säkerhet och sitter det rätt så kan de ju inte slå så högt.

Men en sulkett är ju också bra att köra i för slår de där så slår de ju i stången om man säger så .

Kris_J
0

#2 Vad bra att inte den motionen gick igenom. Jag fick uppfattningen när jag vid något tillfälle läste på PIF att det var bestämt..

Apan vi hade här kördes i sulkett och hade dubbla slagremmar, det var vidrigt hur hon lyckades trassla in sig i vagnen..Gråter Jag har bara sulkett till mina, använder nästan aldrig rockarden. Det jobbiga är om de lyckas sätta bena över stången

runas
0

Jag måste ha slagrem på Hedda, hon har ett jäkla humör o får hon inte springa som hon vill så bockar o kickar hon med rumpan o DET är inte kul. Så slagrem på här!

Har det oxå när jag kör in mina hästar o sen får man ju se vilka som kan tänkas behöva det o inte.

Har börjat sätta Bina i vagn nu o har slagrem på för säkerhets skull men jag tror inte jag kommer behöva det på henne sen, så snäll o lugn som hon är.

Olika för olika ponnys helt enkelt.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

VeronicaP
0

#3 Ja det är inte så kul om de får det men jag har ju varit med om när de får över på speedcarten på själva skaklen och det är inte heller så kul hm och sen en gång i tiden blev ju jag sparkade i huvudet och det hjälpte inte att jag hade hjälm ens hm därför man har det snygga ärret i pannan ;-)

h00jff
1

Tack för alla svar! Var köper man en slagrem som passar till shettis?

Kris_J
0

h00jff
0

#7 Tack för tipset, sökte på slagrem och fick ingen träff. Vet du vad de kallar det där?

Kris_J
0

#8 Gå in under travsport och välj ryggstycken där finns slagremmar och tillbehör till dessa.