Hjälp med "hoppningen"...
jag har nu bestämt mej för att hitta på nåt me min lilla Brutus. Och idag så ordnade jag 4 st träpålar som jag lade på marken så att han skulle gå över dom. Gjorde det för några år sen, lite hinder oxå. Men sen så glömde jag bort allt :( Nu ska jag börja igen. Men Brutus blev väldigt uppstressad. Han hade ingen koll på sina fötter alls så han slog i dom i pinnarna och försökte springa iväg flera gånger. Men jag tog det lungt och så gick vi över alla fyra tre gånger.
Men jag tror jag behöver lite tips om det här. Hur ska jag göra för att på bästa sätt få det att funka? Jag vill inte att han ska bli så rädd som han blev. Jag förstår inte alls varför han blev det. Någon som kanske har svar på det med?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Hur gammal är han ? har han hoppat förut ? och hur kommer det sig att du har glömt ?
Om man ska börja hoppa med sin häst/ponny så är det bästa om man kan löshoppa den,man börjar med bommar som du beskrev att du har gjort och då är det också viktigt att det blir rätt avstånd mellan bommarna,kan inga direkta mått på avståndet jag brukar reglera efter att hästen har gått över bommarna en gång och man ser ju också på ett ungefär vad ens egna häst har för steg =) men om din häst blir orolig när han går i mot bommarna så har det med att hästar tycker inte om att slå i fötter eller ben i saker och om han blir mycket sträsad så börja med bara två bommar och då gärna med två tre steg i mellan bommarna så att dem inte liger för tätt.Hoppas att du för står vad jag skriver då jag stavar som en kråka,hoppas att jag har varit till hjälp
Lycka till .

jo.. tack så mycket! :)
han är 17 typ… vi vet tyvärr inte exakt. men detta är mest bara för att göra nåt… han är lixom inte inriden eller inkörd. så vi måste sysselsätta oss med nåt. tänkte göra lite agility här hemma :P om de nu kan gå.
hur de kom sig att jag glömde. ja… skolan tog så mycket tid att jag inte hann med annat. nu så prioriterar ja inte skolan så högt, tyvärr kommer ja numera inte hem förräns de e mörkt… så ja hinner inget. får göra de på helgen istället.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan