Kisstips önskas...
Finns det något bra sätt att få en häst att kissa..?
Denna märkliga fråga kommer sej av att jag märkt att min valack går och håller sej när han körs. Han kan tappa framåtbjudningen och bli lite ovillig - när han sen spänns ifrån och selas av, kissar han.
Vet ju att de finns de som lär sina hästar att inte kissa i sin box, utan bara utomhus. Men hur..?
Gå ut i högt gräs - förspänd. Konstigt råd, men endel ponnyer jag känner kissar just då. ;-)

Ställ han i box med halm/spån innan du kör honom så han hinner kissa innan du kör.
Strö med samma i släpet som du har i boxen så kanske han kissar där också .
Vi måste i princip alltid släppa in hästarna i boxarna en liten stund innan vi ska köra eller rida. Särskilt mina föräldrars halvblod skulle aldrig komma på tanken att kissa i hagen och går och håller sig tills de kommer in. Shettisarna har dock en lösdrift som används som toalett. Samma sak när vi fixar inför utställning, när vi tvättat måste de nästan alltid direkt gå in och kissa.
Då vi lärde våran val. att kissa ute ställde vi honom en stund på stallgången i stället för boxen då han kom in för kvällen. Efter en stund fick han gå ut, alltid till samma ställe i grimmskaft där vi var tills han kissade, beröm med godis och sedan in för att äta i krubban något gott. Det tog inte många dagar innan han förstod vad vi ville att han skulle göra. Praktiskt och bra. Han kissade varje gång vi gick till platsen när han väl lärt sig.
Samma inlärnings sätt som hundar, samma plats och beröm.

Får testa att ställa in honom i box en stund innan. Har inte ens tänkt på det
. Tyvärr, är han så knäpp att han alltid ska tokrulla när han kommer in i någon annans box… Fast han ska förstås borstas innan selning ändå. 
#1 Något högt gräs har vi inte här uppe på berget ännu. Knappt något gräs alls…
Hästar brukar inte vilja kissa där det kan stänka på benen, dvs. på lite hårdare underlag. Ta med en påse med spån eller halm då du är ute och kör och när han blir spänd så kan du stanna och lägga en hög med spån/halm under honom så kanske han kissar =)
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#2 håller med, brukar alltid funka om dom är kissnödiga!