Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 661 ggr
Mossedal
0

Varför varierar mankhöjderna så?

Jag tycker om shettisar ;-) så jag tittar på alla jag kan, men jag är ju lite extra svag för mini….
Och jag letar så smått efter framtida avelsston till min lilla miniflock - men jag blir lite osäker vad gäller de varierande storlekarna i stonas stammar.

Visst kan jag förstå att en miniförälder och en standardförälder kan få avkommor av båda storlekarna - kanske också att morfar/farfar eller så kan slå igenom och öka/minska storleken, men nu har jag sett en hel del minishettisar med standardföräldrar (och stora standard så långt man kan se bakåt i stammen!!) Varför blir dessa shettisar så "små" när de bara har stort bakom sig?

Är det "vettigt" att använda dessa damer i miniaveln, de har ju bara stort bakom sig, även fast de själva är små? Jag kan ju tänka att det stora är ganska starkt, så att det kan ta ytterligare någon/några generationer innan ministorleken är mer "befäst". Vad tror ni?

Jag vill absolut inte "hoppa på någon" och alla får självklart avla på vad/vilken storlek de vill.. jag bara undrar hur ni med många års erfarenhet ser på detta med storlekarna och nedärvning av dessa.

Och visst är de alla shettisar - oavsett storlek - så man kan ju "blanda friskt" om det är egenskaper man vill åt i en "annan" storlek. Men hur kan det variera så, och hur "säkrar" man avkommans storlek bäst?

Hoppas ni förstår mitt svammel - har bihåleinflammation och är bara så sluuuut :-( i huvudet

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Pheobe
0

Ett ministo med stor stam bakom beroende på hur stor stam det är skulle jag inte ha i miniavel utan kanske leta hingstar som ligger på liten standard stor. Typ 90-94cm (beroende på hur liten stoet är) men det är bara vad jag skulle gjort. Sen får man senare ta ställning till hur den avkomman blir hur man gör vidare.