Varför varierar mankhöjderna så?
Jag tycker om shettisar ;-) så jag tittar på alla jag kan, men jag är ju lite extra svag för mini….
Och jag letar så smått efter framtida avelsston till min lilla miniflock - men jag blir lite osäker vad gäller de varierande storlekarna i stonas stammar.
Visst kan jag förstå att en miniförälder och en standardförälder kan få avkommor av båda storlekarna - kanske också att morfar/farfar eller så kan slå igenom och öka/minska storleken, men nu har jag sett en hel del minishettisar med standardföräldrar (och stora standard så långt man kan se bakåt i stammen!!) Varför blir dessa shettisar så "små" när de bara har stort bakom sig?
Är det "vettigt" att använda dessa damer i miniaveln, de har ju bara stort bakom sig, även fast de själva är små? Jag kan ju tänka att det stora är ganska starkt, så att det kan ta ytterligare någon/några generationer innan ministorleken är mer "befäst". Vad tror ni?
Jag vill absolut inte "hoppa på någon" och alla får självklart avla på vad/vilken storlek de vill.. jag bara undrar hur ni med många års erfarenhet ser på detta med storlekarna och nedärvning av dessa.
Och visst är de alla shettisar - oavsett storlek - så man kan ju "blanda friskt" om det är egenskaper man vill åt i en "annan" storlek. Men hur kan det variera så, och hur "säkrar" man avkommans storlek bäst?
Hoppas ni förstår mitt svammel - har bihåleinflammation och är bara så sluuuut :-( i huvudet
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Ett ministo med stor stam bakom beroende på hur stor stam det är skulle jag inte ha i miniavel utan kanske leta hingstar som ligger på liten standard stor. Typ 90-94cm (beroende på hur liten stoet är) men det är bara vad jag skulle gjort. Sen får man senare ta ställning till hur den avkomman blir hur man gör vidare.