varför kan man inte vara så lång?
När man ska rida på en shettis är det ju alltid problem med längden. Och varför är det längden som är problemet??
man måste ju kunna balansera upp sig o då har längden stor betydelse
men är det inte balansen som har betydelse då?;)
Längden spelar ju roll hur du hamnar med skänklarna oxå. Du kan ju inte sitta med knäna uppe på halsen och rumpan på deras rumpa. Sen kvittar det ju hur bra balans du har om det ska fungera i praktiken. Du kan ju inte sitta med fötterna i marken, huane mig vilka fotbrott på ryttare och fällning av ekipag det skulle bli
Däremot växer man aldrig ur sin häst… Finns ju alltid annat att göra än att rida den
Okej tack då vet jag;D
hur lång är du?
Jag är runt 160cm
Fast jag hade inte tänkt att rida på någon shettis … men en kompis till mig vill det och hon är 170cm!!!
Jag brukade stå med min shettis mellan benen när hon var 1 år. Jag är 180 cm
Jätte bra för hon reagerar inte på att ha någon ovanför sig och jag tryckte ju henne sida från sida med benen. Så 170 cm ska definitvt inte rida shettisen.
Din kompis får hitta en större häst att rida, hehe
Okej
jag har sagt det till henne men hon undrade om hon bara kunde sitta på hästen och att den kunde gå runt lite?;P
??

#10. Du har fått svar i #1 och 3. Det finns inte så mycket mer att tillägga.
Okej men om man inte har fötterna i marken och liksom bara sitta på häst nån gång i veckan, INTE rida!?
Problemet är väl inte ryttarens balans, det är ponnyn som inte kan balansera sig med en lång person på ryggen, tyngdpunkten blir helt fel. Om man är 180 cm kan man ju prova att rida på en stor häst annars får man helt enkelt låta bli.
Okej tack för hjälpen:D
kan och kan.. men det är ju skitsvårt att hålla balansen på en liten häst med kort hals! Har testat att sitta på Grace men höll på att ramla av direkt. Samtidigt kände jag att det blev tungt för henne…(jag är 166 cm väger runt 63 kg).
Vill poängtera att jag rider inte på mina shettisar men har vid några tillfällen suttit på dem. Skrittade på grannens stora valack en gång från hage till stall och han traskade på i rask march som ingenting..
Men är man 160 cm bör man inte rida shettis.. håller med #13 det blir vingligt för ponnyn också.
Okej tack tack;P Men hon hade liksom bara tänkt sätta sig på shettisen och sedan hoppa av ….. det breror ju också på hur shettisen är byggd va?
I ditt ursprungliga inlägg skriver du "rida" och då tolkar nog de flesta det som vanligt ridtur ut i skog och mark eller vanligt träning på bana…
Att sitta ett par minuter eller sitta upp för att sedan sitta av är knappast ridning, och i min mening ok iaf på en äldre ponny. Inte att rekommendera på en ung ponny som har svagare rygg.
Okej jag menade inte "rida" skrev nog fel!
Då vet jag:D

Inte för att hänga ut någon nu men jag tycker detta är ett sk troll.
sk troll?

folk som skriver saker bara för att reta/provocera andra.
#21 så kan det nog vara, ett troll.
Sunt förnuft säger ju att man rider inte på en shettis om man är i den strl. Sitta ner, kanske ok. men vad är det man säger ca 10 cm över hästens strolek. Vikten tycker jag oxå har betydelse. Lite andra saker spelar ju oxå in. Min ridhäst är 164-165 cm och jag 180 cm. Är väl helt ok, men ibland blir man mörkrädd för frågorna. Sunt förnuft säger ju mkt
troll Ja så är det nog, att skapa en reaktion ochse vad folk knåpar ner innan man börjar undra
Okej men jag började inte det här för att retas!!!!!

Jag tror mer att det är ett barn.
va?
# 25 Har din kompis suttit på en häst/ponny någon gång?
Är man 170 cm lång går det inte att komma till ridning på en shetlandsponny. Det är inte ens OK att "åka häst" på en shetlandsponny.
Jag skulle rekommendera er att börja på en ridskola så tror jag ni kommer att förstå bättre och få ut mer av er ridning.
Okej men jag har liksom gått på ridskola i hur många år som helst , hon har gått i 1år och det är dags att skaffa en första häst nu!
Ok men shetlandsponny är uteslutet. Möjligen en maxad D med tanke på hennes längd. Finns ju vissa regler om man ska tävla angående ålder. Jag kan dem inte, men A, B och C ponny känns fel för en unge på 170 cm.
Såvida hon inte vill satsa på körning på heltid
Okej men hon vill liksom inte tävla utan hon vill bara ha en sälskapshäst och en shetlandsponny är ju en bra första häst
Det var därför vi undra mer om shetlandsponnyn:D så tack så mycket för hjälpen!
#29 Måste man tävla för att vilja rida? Frågan är väl snarare då, är hon intresserad av en häst som hon "bara" kan gå ut och gå med, tömköra och köra? Är det inte ridningen som hon är intresserad av?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Hon är intresserad av att rida,köra,ut och gå och att pyssla om hästen:D

#31. Hur gammal är kompisen?
Har man ridit på ridskola endast 1 år är det INTE tid att skaffa en egen häst. Det krävs ganska mycket mer än att kunna sadla och åka runt på en häst.
Jag skulle nog föreslå att köpa en lite större ponny, köp ett gotlandsruss t.ex, det kan du ju både rida & köra..
#35 Ingen större skillnad på ett litet russ och en stor shettis. Suck. Hon behöver ju rida stor häst om hon är 170 lång.
160cm var hon väll, det fick jag för mig ^^,
aha, jag fattar (y) xP
hon var 160, men hon som skulle ha shettisis var 170 ^^,
Sorry ;)
Shettis som första häst!!!!
Detta är en rolig ras, de är små men många gånger tror de att de är SÅ mkt större. Ser många gånger hur de bstämmer över de större
Indivduellt men är det inte så?
Rätt hanterade är de som viken häst som helst, men som sagt många tror ju att "små" hästar kan göra som de vill. Visst det är kanske gulligt med ett föl, men de bits och sparkas hårt när de blir äldre. Starka och envisa är de oxå.
Finns ingen nybörjar ras, man ska ha kunska och eller kunnigt folk runt omkring sig när man skaffar häst. Blir aldrig fullärd. Alla är vi nybörjare i början.
Så hjälp din kompis hitta en häst som är maxad D om hon är i ponny åldern. Annars kan hon lika gärna skaffa en större om det är ridning som intresserar henne.
A och O är att skaffa så mycket kunskap innan, kasnke en sköthäst är bästa alternativet och sen skaffa en häst om intresset sitter kvar. Få lite kött på benen innan. 1 år är ingen tid alls.
både 160 och 170 cm det kvittar i mina ögon är de alldeles för långa för att rida shettis. Köp en stor häst som du eller hon kan både rida o köra förstår inte varför man skulle vilja utsätta sin shettis för att bära runt på vuxna människor.
#41 Ja, visst kan det vara så
Jag har en mycket tuff liten pålle på 95 cm i mkh och han bestämmer över min stora bruksnordis som väger närmare 900 kg. Ser rätt häftigt ut 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
ja, envisa är nog bara förnamnet.. ^^,
Det var lite roligt när vi skulle åka utomlans så lämnade vi bort min lilla shettis till några kompisar som har stora travare, och dom fick gå i samma hage, det var typ 5st stora travare och min lilla Dusty, efter 1dag i hagen så var Dusty kung i hagen. :P

Jag tycker inte att Shetlandsponnyer är envisare än andra raser. Det handlar om hur de hanteras.
Det står ofta om man läser om raser att shettisar är en envis ras, visst alla är väll inte det.
Jag skrev att rätt hanterade är de som vilken häst som helst. Ingen häst är trevlig felhanterad. MEN shettisen är en stor häst i litet format. Det kommer vi inte ifrån.
Men handen på hjärtat
När de sätter sig emot, visst önskar man då att de inte var så förbannat envisa. De är en tuff ras, hur vi än vänder på det.
#43 min nordis ligger på 900 kg han oxå. Han belv hunsad av en shettis han oxå. Den var riktigt elak så jag skickade han till fodervärd och sen fick jag aldrig tbx han
Fick ett mail där det stord att jag visste väl att hon inte tänkte lämna tbx han. Sa att det förstod jag nästan hehe. Han används som tusan den killen, bugar, bockar och ligger på komando. Får foto och filmer på han hela tiden
Jag har hört att dem är envisare än andra men det är ju från häst till häst
Japp det är från häst till häst. Men jag tycker överlag att "kallblodsmodeller" på ponny/hästar verkar ha mer "hjärna" Smarta, heta, eldiga men i tyngre format. Ser på mina shettisdamer, de är nästan ädlare än welshen ibland
Tänder snabbt och har fruktansvärt mkt energi

De är inte envisare än andra raser om de är rätt hanterade , oftast så är de fel hanterade .
Men däremot är det väldigt klipska djur och det är väl därför vi tycker att de är envisa för att de inte alltid är så dumma och går på allt som vi vill att de ska göra .
Jag kan tycka att alla hästar oavsett ras kan bli envisa om man hantera dem fel och många gånger så är det faktiskt människans fel som har uppfostrat dem fel, hur många gånger hör man inte jo men den är ju så liten och söt och ja det är de men det är också en häst som behöver hanteras precis som om den var en stor nordesvensk eller halvblod, ingen skillnad på hanteringen alls.

Men är det inte så att shettisen faktiskt SKA vara lite envisare!? Jag menar; Det är vell ändå så att dom är framavlade till gruvponnyer från början! Och Då krävs det nog lite envishet för att ta sej fram, dra tung lass och över huvud taget klara livet som gruvponny!?

Där emot så tycker jag inte att man rider en shettis när man är så lång. Spelar ju ingen roll om man så bara väger 40 kg. Är man 170cm lång så blir det ju helt enkelt väldigt obekvämt både för ryttaren och hästen!
Okej då vet vi mera //madelene