Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2227 ggr
Micky
0

Bakbensupphakning

Min minishettis har bakbensupphakningGråterHar haft vetrinären här sa att det inte finns medicin eller sånt någon som har nåt tips?

Sehvrin
0

Om det är patellaupphakning så gäller det att få hästen rätt musklad och låta den röra på sig mycket. Min ena shettis har patellaupphakning, och det är inte kul att se, men oftast sitter det inte i (hon får tyvärr inte så mycket motion som hon skulle behöva…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cattis
0

Ge mkt B-vitamin också!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Midlingur
0

Tips: Skritta hästen runt 3 timmar varje dag.

Mysko
0

Låt hästen vara ute större delen av dygnet. Har den ont ska den inte tränas.

Är det en unghäst? isåfall kan det växa bort.

Pernilla77
0

Min 3 åring hade unghäst patella. Gav honom dubbeldos med B-vitamin och så fick han gå i de hagar som har mest backar. Eftersom hästar bara kan ta upp en viss mängd B-vitamin, så kissar de ut det som de inte behöver. Hans patella har nu vuxit bort. Det är SÅ skönt. Lycka till!

Jenca
0

heej!ja har också en ponny me bakbensupphakning!!!!!Vi tränar i bland i backar,och när de händer brukar vi backa han!!Det hjälper hoss oss ja vat inte om de funkar hoss dig!!Skrattande

Sasser
0

Våran tävlingsponny har oxå patellaupphakning. Men det märks inte av när han för det mesta blir motionerad regelbundet. Har även en ungponny som hakar men det hoppas jag växer bort. Jag har hört att man kan operera  men det borde naturligtvis vetten ha sagt….

ElisabethA
0

#7 Jag jobbade i ett galoppstall där en av tävlingshästarna hade patellaupphakningar. Ibland kunde vi inte röra honom ur fläcken. Veterinären kom och gjorde ett litet snitt på vardera bakknä medan hästen stod på stallgången. Inget dramatiskt. Han vann flera lopp efter det!

Tigrou
0

Vi har en travhäst i stallet som blev opererad för 2 år sedan han var då 1 år. Det är inte så vanligt med operationer nu för tiden men ett fåtal veterinärer gör det fortfarande.

alvasens
0

Det här med patella ska inte överdramatiseras, oftast behövs ingen op överhuvudtaget, men en del vet, tycker att man ska göra det. Ett litet snitt som sagt sen klarar de sig oftast utan hakning.      Jag har haft Evas tävlingsponny från ett års ålder till hösten då han blev fem, han var tänkt som hingstämne men tyvär hakade han på båda benen regält, satt helt fast varje morgon så det blev långa ränder i backen efter honom.  Men han har tävlat trav, hoppning, gymkana, vestern och nu tävlar Eva körning med honom utan att han har åtgärdats, så de är helt användbara ändå, men man ska väl inte avla på sådana hästar,

Sasser
0

#10 Så sant det du skriver. Man skall nog inte överdramatisera patella. I Ivans fall så märker vi aldrig av hans patella.

Vad jag menade i tidigare inlägg var det där snittet som kunde läggas men jag är ingen veterinär men jag vet att det kan göras.

moonrose
0

Min valack som är 19 år hade stora problem när han stod på stall.
Varje morgon fick man backa honom hela stallgången och ut i hagen för att det skulle släppa lite. 
Sedan jag flyttade alla hästarna till lösdrift har han från dag 1 inte visat några som helst symptom.
MEN ställer jag in honom kommer det som ett brev på posten.
Så jag anser att det är rörlighet som gäller, men inte nödvändigtvis träning för han tränas aldrig.
Hans uppgift är att uppfostra unghästarna och det har han fullt upp med. :-)

Hanna-D
0

Vi har haft ett halvblod som "snittades", han hade ganka lindrig patellaupphakning men veterinären ville göra ingreppen som var väldigt okomplicerade och efter det var hästen "normal" igen.

#7 Patella hoppas jag att alla hästar har Flört

alvasens
0

#13 Naturligtvis har alla patella, men förhoppningsvis inte upphakning, eller andra problen med den. "ler."