När börjar man med vad, och varför?
Jag vet givetvis att en häst rids in när de är 3 år. Med rida in menar jag inte 5 dagar i veckan utan att man provar olika gångarter och börjar muskla upp dem SAKTA. Sitta på dem har jag hört en del göra när de är 2 år. Nu menar jag sitta och inte rida.
Fia HARburit ryttare, ja. Fel av mig har jag förstått men tror faktiskt inte hon tagit skada av de 50 meterna, max 5 gånger i vinter. Kommer dock inte göra om det.
Jag har haft sadel på min Fia sedan hon var 7 månader. Allt för att vänja henne. Sopsäckar, prassel av annat slag. träns köpte jag ett mini, men det är fortfarande oanvänt så det är inte förrän nu i vinter hon haft träns på sig.
Vi satte henne i vagn nu i helgen som gick, 15 minuter. Hon hade träns på sig, men inte kopplat i grimskaften utan direkt i grimman.
Andra raser börjar man köra in när de är två och då även kallblod, dit jag räknar shettisen.
Jag vill ha råd och inte pekfingrar.
Vad gör ni med era ponnies?
Hur börjar ni?
Jätte tacksam för råd och erfarenheter.
När kan man då börja med inkörning. Återigen träna att dra vagn, ha vagn efter sig och inte hårdträna. Jag vet man startar dem i trav som 4 åring så när de är 3 år bör man ju kunna börja träna. Givetvis ska ju allt byggas upp långsamt.
Själv gör jag ingenting med dom innan dom är 2.5 år. Inget träns ingenting. dom bara går och dräller. Med undantag för en tvååring som jag longerat i grimman då hon var så extremt fet och med longerar menar jag inte på rund volt utan att man följer med runt på en stoor yta.
Som 2.5 åring löshoppar jag pållarna och inte ens nu har dom träns. Tränset åker på på våren då dom är tre och då är vi med på treårstest. Här börjar jag tömköra och sätta på vagn under sommar/hösten då dom är tre år. Då dom är tre år kan dom också få ha ryrttare kortare stunder men sen rids dom inte på riktigt innan dom är fyra.
Finner inte en enda anledning till att vara snabbare med träningen. Händer det nåt för att dom är för outvecklade i huvudet så backar man så otroligt mycket. Mina tvååringar har inte varit psykiskt klara för något.
Så gör jag =)
Så länge du arbetar försiktigt och är noga med att ge ungponnyn ordentliga vilor emellan varven.
Lite tyngd på rygg ger starkare rygg, att dra en vagn ser jag inga problem till.
Hur gammal är din ponny?
Min hingst på 1½ har jag börjat tömköra litegrann och målet är att han ska vara satt för vagn innan betessläpp. Inte körd, men satt för vagn.
Sen väntar lååång ledighet för killen då han kommer få gå med en annan hingst och bara vara häst.
Åringen har vi inte gjort så mycket med, mest daglig hantering som att stå uppbunden, gå kortare promenader osv.
Det viktiga med unga hästar är att inte hålla på för länge samt att inte glömma den jätteviktiga vilan, både för kroppen och psykets del
Jag kör in hingstarna när de är 2 år (på våren) sen går de på bete och på hösten som 2 ½ åring efter betet kör jag dem då och då.
Sätter på träns på våren när de är två år eftersom det krävs på talangjakt, brukar ha en grimma under som grimskaftet är fäst i. Börjar tömköra/köra in dem när de är tre år. Varje sommar går de på bete utan att göra i princip något alls (mer än att vara häst!)
Jag ser inget fel i att låta ett litet barn åka runt på ryggen. Min tvååring fick agera ridhäst förra året åt en liten flicka - just för att hon var tryggast av dem jag hade att välja på då MEN jag kallar inte det ridning.
man kan inte stirra sig blind på hästens ålder. Man måste kunna se till den enskilda individen.
Vissa hästar mognar senare både kroppsligt och mentalt och vissa mognar fortare.
Min son på 4 år har suttit på 2årshingsten med utan problem.
Han fick åka häst från hagen till stallet, kallar inte detta att rida heller och hästen tog absolut ingen skada av det.
Man kan inte sätta en ålder som passar alla.

Min 2 åring har jag börjat så smått med dvs jag tömkör honom en kvart till 20 minuter en gång i veckan.
Än så länge är han med på det men om jag känner att han inte är motiverad en dag så bara gosar vi istället.
Detta kommer han inte komma undan med när han blir äldre men eftersom han är så liten än så.
Jag köpte James när han var 2.5 år.
Jag började nästan genast med att ta med honom på prommenader och "testa" honom med lite olika saker. Hur reagerade han om han fick en sadel lagd på sig? och sådana saker. Samtidigt som jag oftast bara gav honom ett äpple eller borstade honom när jag var i stallet.
Vi tränade även visning för att jag ville ställa ut och lite trickträning.
Efter halloweenutställningen så blev det mörkt och räligt så det hände inte så mycket, mest mys och en prommenad då och då.
När jag på senhösten hade fått vår sele så testade vi den och han fick ga den på sig på promenader. Jag tömkörde några gånger med varierande resultat.
I februari verkade han inte vara med på noterna längre så då la jag av med allt krav och myste bara med honom och han fick gå i hagen. Han tyckte det var tråkigt men han fick vila i en månad. Sedan började vi så smått igen med tömkörning en gång i veckan. Någon promenad då och då.
För ca en månad sen började vi åka till åstorp på körträning då han fick dra släpa och planka. Jag tömkörde nu hemma utan hjälp och efter vi testat i åstorp så drog vi även släpa hemma någon gång i veckan.
Nu förra måndagen så fick han dra vagn i åstorp för första gången :)
Min plan är att vi ska träna i Åstorp hela April, sen ska han få en vilomånad i Maj efter det ska vi så smått våga oss ut med vagn hemma också och börja skrittkonditionsträna inför treårstestet. 
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tack för alla svar, läser gärna ännu fler. Känner att jag vet lite mer vad vi kan syssla med i sommar.
Hon är två år ni den 1 maj (tror jag) Sitter på jobbet och det där med datum
Det som vi märkt på henne är att när det händer saker så är hon vaken, verkar vilja ut när det händer saker. Instämmer att det viktigaste är vila och inte trötta ut dem.

Jag gör faktiskt olika för varje häst , jag ser på varje individ vad jag ska göra en del är mogna att börja göra saker som 2 åringar och en del är inte ens färdiga att börja som 3 åringar på våren och får då vänta tills efter betet eller så.
Det viktigaste är ju att se till hästens bästa vad den är mogen för.
Jag tror på att börja så tidigt som möjligt MEN det är inte "träning" som i att hästen ska anstränga sig fysiskt. Att sätta träns på ett föl har jag inga problem med om fölet är mycket hanterat innan och om "träningen" görs på ett säkert sätt, korta stunder och för att hästen ska få en långsam invänjning av olika moment. Likaså att låta fölet bära utrustning om detta är moget för det. Ett föl som inte är så mycket hanterat är, i mina ögon, inte moget för det. Likaså känner jag inför unghästar, en 3-åring som är lite hanterad kan vara gräslig att träna och försöka lära något trots att den anses "mogen" för uppgiften och en 1½ åring kan vara i en perfekt fas att lära in uppgifter trots att den anses "omogen". Beror lite på… 

#0 Trav får de starta i som treåringar, de får då gå ett lopp per tävlingsdag.
Jag börjar med träns vid 1 1/2 år inte leda utan bara ha dom i munnen t ex i boxen medans jag ryktar de andra promenera fast grimskaftet i grimman. Min tvååring har jag börjat tömköra 2 ggr i veckan ungefär 20 min. Hoppas jag kan sätta vagn på henne i höst, beror på hur mogen hon är. Det är fortfarande lite bebishäst i henne.

Jag tycker inte att åldern är det viktiga, utan att hästen är trygg och väl förberedd för den nya uppgiften när man väl går framåt i utbildningen. Jag skulle till exempel aldrig spänna för en häst framför en vagn om den inte var van vid träns och bett och att man befinner sig bakom hållandes i tömmarna. Allt annat innebär en säkerhetsrisk om hästen inte är van vid att tömköras och ledas i träns. (Med ledtygeln/tömmarna kopplade i bettringarna, så att hästen är van vid "tygeltag".) Men det är oväsentligt om hästen är 2, 3 eller 10 år gammal vid tillfället, om du förstår hur jag menar?
Men generellt… Leda, borsta, pyssla, träna lite agility m.m. kan man ju börja med när de är föl och åringar utan att de tar skada. Men i den åldern är de flesta hästar väldigt omogna i psyket och det viktiga är att ta det i kort-korta doser och inte kräva så mycket att hästen blir sur eller bråkig.
När hästen är lite äldre, uppåt 2-3 år ungefär, kan man ju börja med bett och tömkörning för att lära dem att gå själva med "föraren" bakom sig. Rösten är jätteviktig i det skedet också för att vänja dem vid de röstkommandon som kommer när de är inkörda längre fram. Att lyssna på kusken är en väldigt bra läxa att lära sig för en häst som ska köras in! 
Sen följer inkörning och inridning när hästen är redo för det, beroende på hur gammal och mogen den är, både psykiskt och fysiskt. Viloperioderna är jätteviktiga och hellre för många och långa viloperioder än för få och korta.
När man väl börjar med nåt nytt i utbildningen så är det viktigaste att det utförs lugnt och kontrollerat och att hästen får tid att tänka, samt att man upprepar samma sak åtskilliga gånger, under flera dagar/veckor. Även om hästen fattar vad det går ut på efter första gången så finner den en trygghet i upprepningen om något skulle gå snett i framtiden. Man kan t.ex. inte spänna för en häst en gång och säga att den är inkörd och van vid att dra vagn. Vanan kommer ju av att ha dragit vagnen flera gånger på varierat underlag, i olika situationer, i olika tempon, m.m. Sånt tar tid att vänja hästen vid, det går inte på en dag. Bråttom är det sista man bör ha när man sysslar med unghästar. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
# 13 Håller helt med, bra skrivet
.
#10 Ursäkta men TRÄNS PÅ FÖL?! Är det ens lagligt? Ska du lägga sadel på ett FÖL? Hoppas du menar unghäst.
Mina unghästar hanteras mkt lite i "grejer". Dom hanteras mkt utan grejer och jag har aldrig haft problem med dem som vuxna sedan, lugna, fina, behagliga. Att man måste hantera dem med en massa saker för att dom ska lära sej tycker inte jag är nödvändigt. Det tar längre tid hantera och träna en yngre häst än en äldre.
Lite beroende på ras skulle jag också vilja säga. Vissa raser är mer krävande.
# 15 Ja det menar jag. Vi gör alla olika och vad som fungerar för en fungerar kanske inte för nästa. Sånt är livet. Fölen och unghästarna mår inte dåligt av att hanteras tidigt och vänjas vid olika situationer och utrustning men om du läste resten av mitt inlägg kanske du också förstår att det finns mycket tanke, tid, kunskap och känsla bakom.
#16 Sorry, träns och sadel på föl förstår jag inte. Är för mej helt sjukt.
Två av mina hästar är inköpta som 1-åringar. De var då vana vid att ha grimma på sig. Jag brukade ta ut dem till ridbanan och leka med dem i form av att promenera över presenning, kliva över bommar, dra något skramlande längs marken för att lära dem vid olika ljud, och dyl. Det var bara korta stunder åt gången. När jag kom med grimmorna så stoppade de direkt ner mulen i dem och var mycket ivriga att få komma iväg, så de tyckte verkligen om att leka med mig och uppleva nya saker =) Detta är säkert individuellt och jag tror man märker på hästen vad som är ok/roligt och vad som inte är det.
Jag kommer inte ihåg exakt när jag började träna med träns, sele, vagn och dyl, men jag höll nog på ganska länge med att bara leka med dem på ridbanan samt tog promenader i skogen. Halt på kommando lärde jag dem ganska tidigt. De är nu 15 år gamla så lite svårt att komma ihåg när jag gjorde vad 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***