Kvalité ???
Är det så att vi har ovanligt hög kvalité på våra shetlandsponnyer? Om man jämför med ex halvblodet som ju är en mycket användbar häst så är ju kvalitén på våra ponnyhingstar hutlös bra. En halvblodshingst verkar i avel med 37-38p medans shetland ska uppnå 40p (gamla regler)
Halvbloden används ju flitigt så varför vill man inte ha höga utställningspoäng på dom? En exteriört bra häst måste ju hålla längre och bättre men ändå finns det överlag fler 38p hingstar än det finns 40p och där över. Stona visas sällan eller kanske aldrig.
Är det så att VI är för kräsna inom vår shetlandsavel?

Visst visas det ston också! De har ju sina årgånstester förutom premieringar, så visst blir de exteriörbedömda.
visst finns det dom som visar ston men mest för att få en värdebokstav och sen är det bra. Inte så som vi visar våra ponnyer….
Vissa visas på treårstest inom halvblod men sen har dom tagit bort treårspremieringen.
Är det inte också så att shetland avlar man för att behålla en ras, medan halvbloden avlar man för att utveckla? Så då väljer man kanske rätt mycket efter prestationer också?
#3 säkert är det så men varför inte baka in mer kvalité ändå?

Nej, men det beror väl på att det inte finns så mycket rena utställningar för Halvblod. Ingen annan ras har så många utställningar som Shetland. När jag ställde ut New Forest på 80- och 9-talet fanns det 1 utställning om året. Nu finns det några fler, men de kommer inte ens i närheten av våra ca 20 om året.

#3. Baka in mer kvalitet i Shetland eller Halvblod?
#6 i halvbloden. Där avlar man ju mycket på prestation
Vad jag ville veta är om vi egentligen har för höga krav på våra ponnyer. Kanske är 38p hingstarna lika bra? Jag menar halvbloden håller ju och dom används ju flitigt

#7. Man vet ju inte hur det kommer att se ut med de nya P o R.
#8 det har ju inget med personliga kommentarer att göra
Jag tror att man prioriterar andra saker, en god exteriör är viktig även för ett halvblod men ridbarhet, gångarter och hoppförmåga premieras högre.
MEN jag tycker att det är mycket förvånansvärt att man godkänner hingstar inom halvblodsaveln som får 34 exteriörpoäng! Har de öht någon undre gräns där?

#9. Vad menar du?
#10 vet inte det faktiskt. Jag har bara sett fråån 37 och upp. Men även 6or i raden får dom ha vilket är tokigt. Den kan ha en 6a på typ. Hur bra är en sån?
#11 hur det kopmmer att bli påverkar väl inte ens personliga åsikter om rasen…. jah menar om man vill ha guldhingstar så vill man det av en anledning. Själv gillar jag att kvalitén är så hög som den är och vill inte ha in 38p hingstar i min avel.

#13. Ens personliga åsikter påverkar det väl inte, men det påverkar aveln i allra högsta grad, så det är inget man kan blunda för. I framtiden kommer du förmodligen vara tvungen att sätta dig in i de olika "hingst-sektionerna" ännu mer, eftersom det troligen kommer finnas flera olika sektioner av hingstar.
#14 ja det stämmer men det var inte riktigt så jag menade… ush vad svårt vissa saker är att förklara

#15. Hur menade du då? Jag förstår nog inte riktigt.
#16, jag provar igen
Har vi för hög kvalité på våra djur överlag för ändamålet? Kan man sänka poängen på djuren och ändå ha en bra och hållbar ponny? Är vi kräsna vid vårt hingstval?

#17. Jag tycker inte man kan ha för bra kvalitet på någonting. Man måste ju sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna.
Men sen är ju inte avel så enkelt att man betäcker två superponnyer och får en superduperavkomma.
Det finns så många bra Shetlandshingstar, så man kan unna sig att vara kräsen. Tycker jag i allafall.
#18 där satt den… precis det jag menar…
Håller med dej där då jag själv fått ett kanonsto från två halvbra individer. Men visst vill man ju nå de där höga topparna

#19. Då har du kanske något att fortsätta färden mot stjärnorna med.
#20 ja man får ju försöka….
# Det var mycket bra skrivet av dig…