Det är så roligt med djur!
Var på väg till höstmötet i godan ro när mobilen ringer.. Lösa hästar… Jaha bara att vända på ekipaget och köra hem. Koppla på transportern och hämta hem hästarna från där de stod. Roligare kan man ha!
Så hoppsas det duggar in lite info från de som tog sig till mötet idag.

Vilken taskig tajming av era hästar! :-)
Hoppas också på ngn slags rapport, är intresserad av vad som sades om hingstarna o PoR framöver m.m. Och med mankhöjdsindelningar osv.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
här är en till som sitter och väntar
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jepp.. jävligt bra tajming av dem. De gick ju fortfarande på bete. Har varit kanon väder. ( För alla som blir arga över att de fortfarande gick på bete så blev vi anmälda förra veckan. men miljö och hälsa hade ingeting att anmärka på.) Så de hade lyckats öppna en grind in till en angränsade trädgård, där ett äldre pensionärspar bor. De är nog 90 plus. Det bete ligger dessutom 6 mil ifrån oss.
De kunde ju väntat sig imorgon!

Om de är 90 plus borde de ha blivit tacksamma för hjälpen med att trimma gräsmattan plus leveransen av gödsel till rabatterna. :-)
Så som den här hösten varit (läs är) så är det väl inget konstigt med att de gått på bete tills nu. Mina hästar började inte äta ordentligt med hö förrän för ett par veckor sedan. De föredrog gräset.
Mina hästar som nu går i vinterhagarna har inget direkt att fylla magarna med i gräsväg längre, men de som går i skogshagen är ofta inne o betar i gläntorna och har att pyssla med. De äter mao inte alls lika mkt (eller gärna) hö som de i stallhagarna.
Folk är duktiga på att anmäla… särskilt för saker de inte begriper sig på eller vet ngt om.
/Cattis
Det har tom varit en person som har letat efter ägarna till våra hästar för att skälla ut oss. För att de fortfarande gick på bete. Folk har defentivt inte koll. De tror att hästar ska ha halvmeter högt gräs osv. Vi har tagit hem alla idag, Vi har bete kvar här hemma men de väljer att äta hösilaget istället. De är väl trötta på gräs nu

En ganska vanlig missuppfattning är väl att betet är bättre ju högre gräset är…
Många tror ju att det bästa är hagar där de står med gräs upp till magen och att alla hagar som bara har ngn decimeter gräs i är bantarhagar.
/Cattis
Jo det missuppfattningen är vanlig, Har problem med en äldre man som vi har bete hos, Han tycker att gräset ska vara 20-30 cm innan vi släpper dit hästarna.

Fast här nere i söder får vi väl ha våra på bete i allfall mitten på nov har jag för mig om vädret till låter det *S* usch jag är också hemsk mina hingstar går fortfarande på bete med hm…. och jag kan tala om att så tjocka och runda som de är så behöver de inte mat på jätte länge ;-)

Jadu Fredrik, där satt jag och spanade efter en långhårig hårdrockare, men det fanns ingen.
#9 HE HE… så nu är det folk som spanar efter mig
Så du känner dig inte manad att berätta lite om vad som sades på mötet?

Jodå, skall bara vakna lite först. Lade vig vid 2-tiden i natt. Försov oss i morse, vaknade 7.20, ungarna börjar skolan 8. Tur att de bara behöver gå över gatan för att komma dit.
#8 det beror på från komun till kommun. Här ska h'ästarna ha tillgång till ligghall efter 1 nov.

#12 Jo jag vet men i södra sverige är mitten på nov