stämmer detta?
Jag fick höra en gång såhär om bett.
"Inget bett är starkt, det beror på ryttaren, en stark hand gör bettet starkt och en mjuk och följsam hand blir ett bett "lent" "
Vad anser ni?
man kan uttrycka det annorlunda: inget bett är skarpare än handen som håller i tömmen/tygeln
Ja, jag tycker att det stämmer.

Tycker också de stämmer

Kan bara hålla med! Mjuk hand ska man ha!

Instämmer helt ,d et stämmer till 100 % :-)
Japp, helt rätt! Mjuk hand är A och O!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#1 ja så menar jag ! kom inte på orden ;)
Jag tycker detta stämmer till 100% :D

Jag håller med till hundratio procent. Tyvärr är det många som bettar ner för att det ligger mycket okunskap bakom, har sett många unga tjejet rida på Hackamore med rejält långa skänklar.
#7 vad menar du med långa skänklar ? ;)

#8 Skänklarna på bettet. De som tygeln sitter i på hackamore.
Jag är lite kluven angående "starka bett" kontra "milda bett". Jag blir en tio gånger bättre ryttare när jag rider på blankt kandar än när jag rider samma häst med tränsbett. Exakt varför vet jag inte, förutom att när jag rider med bara kandarstången så sitter det i ryggmärgen att det är så skarpt att jag måste rida mer med kroppen. Samt att jag alltid befinner mig på en ridbana eller i ett ridhus när jag har kandar, vilket jag inte alltid gör med tränsbett. (Och min häst är mycket lugnare i manegen än ute i skogen, hon lyssnar mycket bättre och jobbar mer ärligt. I skogen tramsar hon mer och "springer iväg" från mig på ett annat sätt.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Absolut! Håller med om det!
Tycker att det är betydligt bättre med en stång och måttlig inverkan med den, än att ha ett tränsbett om man hela tiden måste sitta och "dra" för att hästen ska lyssna.