Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 968 ggr
Anna-karinS
0

Udda vanor?!

Hejsan!

Jag har en hingst på två år i år som har börjat med något väldigt udda. Varje gång han har fått mat så rullar han, helst så ska han ha huvudet i den tomma hinken när han håller på. Han rullar även om man kastar ut lite morötter i hagen åt dom. Är det fler som har så här småtokiga hästar.Skrattande

Dela gärna med er av era hästars vanor

Anna-karin

JennyR
0

Jag har ett par stycken som tycker att det är jätteroligt att rulla med huvudet i en hink *asg*

Anna-karinS
0

Vad skönt att höra då är det inte bara min lillkille som är uddaFlört!!!

zettan
0

haha de har jag aldrig sett innan =) Men min lillkille kommer ju hem snart så vem vet han kanske gör sånt då =)

ThiffannyJ
0

#0 Japp, vår hingst Let's Try Again gör också så, och har gjort så så länge jag kan minnas! Glad Om man inte kännde till hans vanor, skulle man kunna tro att han har fått värsta kolik anfallet!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Anna-karinS
0

Är det flera som har Ponnier med konstiga ideer?

zettan
0

Min Rosa lyfter av plasthandtagen på hagen om hon tycker det är dags att gå in Tungan ute. Hon brukar gå in i sin box och vänta där tills ngn kommer Skrattande

turboliina
0

vi har ett sto som alltid rullar sig i höt när dom tex får lunch i hagen :D

Ahnna
0

Mina -08:or rullar sig också med tomma hinkar eller foderbyttor över huvudet. Jag tror att den äldsta började med det först och så har den yngsta lärt sig av henne. Det ser väldigt kul ut när de formligen attackerar hinken/byttan, knöker ner huvudet i den och kastar sig runt på marken. En väldigt skum hobby…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

Jag har sådana haggrindar av elastiska snören. Om strömmen inte är på och mitt sto börjar tycka att det är dax att komma in, "duttar" hon på grindtråden med mulen så att den sätts i gungning. Med rätt kraft blir gungningen så pass stor att handtaget hoppar av..!

Än så länge har hon bara lyckats få av en eller möjligen två (av fyra), men det gäller att komma ihåg att sätta på strömmen när man lämnar stallet.

Det (o)lustiga är att hennes lillebror måste ha sett och lärt, för han har oxå börjat med denna (o)vana…

PP
0

Apropå hinkar… När mitt sto var yngre, skulle hon alltid plaska med hoven i vattenhinken innan hon drack. Nog så irriterande när man precis diskat och bytt till rent vatten i den stora tunnan i hagen och hon körde ner en lerig hov…

Men så läste jag i en mycket gammal bok att hästar av ädel ras dricker aldrig utan att först röra om i vattnet. Skrattande 

Fast då har hon iofs blivit bonnigare med åren, för denna vana har hon slutat med… Obestämd

Ahnna
0

Appropå öppna grindar så kom jag på en "vana" som mitt 5-årssto har. Hon kan öppna sin boxdörr om boxen bredvid är öppen. Då bågnar mellanväggen om hon lägger sin tyngd på den och då åker boxlåset ur metallöglan och dörren öppnas. Hur hon kom på det vete sjutton, asså! Men hon kopplade direkt när jag köpte henne som 2-åring att man kan lägga sig mot väggen och putta upp dörren, så nu kan hon bara vara i boxen om boxen bredvid är ordentligt stängd så att väggen inte kan bågna!

www.stuteriprecious.se

sus-sharon
0

Putte brukar ta sig en vända till foderrummet och checka läget med maten när man går in med kvällshö (vi är i regel två som nattar, en som fixar hö och en som fixar matbyttan). är man själv och han tycker det tar för lång tid brukar han gå upp på bakbenen och hänga över boxdörren och veva med frambenen så hovarna bankar i dörren…

både han och hingsten doppar också alltid tungan i vattnet innan de dricker (tror att det beror på den dåliga hållningen hos fd ägarna).

mitt vbl-sto snuttar alltid när hon får en äppelbit; lägger ut tungan mellan läpparna och liksom suger i sig det som vart kvar "i tänderna".

medarbetare på djurskydd.ifokus

Emma-Andersson
0

Min ska alltid slå, välta och sparka på hinken när han får mat. Han tycker väl att det smakar godare på marken.

JennyR
0

Jag har ett treårssto som tycker att det är jättekul med vatten.. Hon brukar försöka bada i thermobaren ibland, hon blir jätteirriterad när hon inte lyckas kliva ner i den, istället brukar hon doppa huvudet iden och skvätta runt *asg* Hon doppar hela ansiktet, och när hon är under ytan blåser hon luftbubblor, tydligen skulle hon vilja ha en jacuzzi ;-)

runas
0

#14 mitt ena sto gillar oxå vatten.

Kunde inte förstå varför vattnet i badkaret blev så skitigt, bytte flera ggr/dag. Sen såg jag hur hon klev i badkaret, plaskade runt o klev ur! Fick sätta in en tunna för drickvatten så hon fick bada vidare…

I en annan hage rann det en lite bäck igenom och där lade hon sig platt på sidan o bara låg i vattnet, och sen likadant på andra sidan.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Corall brukade kliva upp på brunnslocket för att få bättre överblick ^^ Där kunde han stå i timmar och spana…

UG
0

Gräver gör mina ponnyer, här är en i vedhögen…

Ahnna
0

#17 Det är ju mycket längre grässtrån där! Skrattande

Mitt 5-årssto välter alltid matbyttan om hon får mat ute, hon verkar inte alls gilla att äta direkt ur byttan. Lyckligtvis har hennes dotter inte tagit efter det beteendet.

www.stuteriprecious.se

h00jff
0

Emma, min A-ponny, snarkar högt och tydligt. Hon står och hänger med huvudet i boxen och snarkar, med ögonen halvslutna (så jag tror inte att hon sover på riktigt). Ganska kul faktiskt!

HannaDolly
0

Vårat sv. halvblod på snart 2 år, på sommaren när det är varmt, i vatten karet så ska hon stå och plaska med en framhov i vattnet så att det skvätter på henne så det svalkar :D

Och när hon äter ska hon alltid kissa i höet och välta ut hinken och äta maten på marken :D