Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3150 ggr
PP
0

Hårfällning och B-vitamin

Läser i Ridsport att den gamla sanningen att hästarna mår bra av B-vitamin vid pälsbyte egentligen är ett gammalt missförstånd baserat på att någon trodde det var B-vitaminen i foderjäst som var bra, när det i själva verket var proteinet.

Hur gör ni, ger ni B-vitamin vår och/eller höst? I vilken form?

Själv har jag per automatik gett mina hästar flytande B-vitamin såväl vår som höst.

Trine
0

Jag ger inte längre.

Provade för nåt år sen när min ena var så sen med fällning men det hjälpte inte ett dugg.

Turgubben
0

Jag ger i flytande form vår samt höst, gav B-vitamin sprutor förut vår & höst, men fick veta att det var bättre att ge flytande i fodret varje dag ist så då blev det så.

Vet faktiskt inte om det hjälper men jag inbillar då mej det iaf Skäms

garrilina
0

Enligt den vet. vi anlitar så gör det flytande varken eller, enligt henne var det spruta som gäller om man vill tillföra B-vitamin. Tas då upp direkt i blodet.  Vi har i vinter provat att ge alla vetekli, vet inte om det beror på det men alla fäller snabbare känns det som.

jackiejohn
0

Min shettis fällde segt som attan och hade vinterpäls kavr långt ut i juli så ja börja ge honom B-vitamin nu här i jan/feb(?) han fäller som bara den och förhoppningsvis slipper han tjock vinterpäls nu i sommar!

Ger flytande B-vitamin i fodret!

exitingsvillemo
0

Jag ger mina flytande Bvitamin och tycker mig se possitiva förändringar.

Alla började lossa drivor efter att jag började ge Bvitamin och dom två som tidigare varit riktigt ömma i skinnet vid hårfällning reagerar inte längre ett dugg efter någon dags användning av Bvitamin.

Anna-72
0

Skäms Jag ger b-vitamin från det att de börjar äta kraftfoder på hösten. Vet inte varför men de är alltid mjuka i pälsen. Mineraler och vitaminer kombinerat alltså. Sommaren minrealbalja så de får ta vad de behöver?

Jag tror på B-vitamin, fungerar ju på människorSkrattande (tror jag)

runas
0

Jag ger flytande b-vitamin framför allt på våren vid fällning, tycker det hjälper. Till hösten brukar jag inte ge nåt, de sätter sådana rejäla pälsar ändå.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Hanna-D
0

Ger flytande B-vitamin (Shy feeder). Skadar knappast men kan inte påstå att jag ser att det gör någon jätteskillnad (som exempelvis spruta Beviplex/Ultrasan gör).

PP
0

#7 Det är nog snarare för att en del hästar kan bli allmänt låga vid pälssättning som man ger B-vitamin på hösten. Inte för att man vill att de ska sätta mycket päls… Flört

zettan
0

Jag har i alla tider haft flytande b vitamin vid pälsfällning/pälssättning. Men för några dagar sen började jag med pulver form i stället.

[Anna-N]
0

Ger B-vitamin hela "stallperioden". Flytande eller pelleterat.

Maliiin
0

Jag ger B-vitamin året runt. Men vår och höst får dom den stora dosen. Å resten av året får dom bara lite. Kan hända att det blir ett uppehåll på sommaren.

runas
0

#9 ja så är det juSkäms.

Mitt ena sto skulle nog egentligen behöva hela höst/vinter/vår då hon deppar ganska mkt under den perioden…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ahnna
0

Jag är av den uppfattningen att en bra konstruerad foderstat, som täcker alla behov, är bättre än en "gissad" foderstat och tillskott av B-vitamin.

Jag jämför med t.ex. människor. Äter vi rätt så får vi i oss allt vi behöver och då är alla tillskott som säljs totalt onödiga. (Kreatindrycker, proteindrycker, vitamintabletter, youghurtdrycker m.m. har bara ett syfte, att spela på vår okunnighet om kost och tjäna pengar åt återförsäljarna.) Hästar äter förvisso samma sak varje dag, men täcker den foderstaten alla behov så borde det vara bättre för deras kroppar än en massa tillskott av saker. Jag kan ha fel, förstås, det är bara en teori. Men i dagsläget ger jag inga tillskott alls, bara massor med analyserat hösilage med tokbra värden och en skvätt betfor att gömma mineralerna i. (Och tokosel.) Så bra som mina pållar fäller i år har de nog aldrig fällt förut - det lossnar kopiösa mängder varje dag och alla har blanka, fina pälsar och gott hull. Billigt är det också, att slippa fodra med en massa olika saker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

Gav b-vitaminer till hästarna förra året då dem fällde väldigt sent men i år verkar dem fälla bättre så än har jag inte gett dem ngt. MEN tyckte det hjälpte när jag gav.

HannaDolly
0

Jag ger flytande b-vitamin (EMIN)

Ge när dom fäller och när dom ska sätta ny päls ;)

Vå/Höst

Moheda
0

Jag har gett flytande B-vitamin (Emin) sedan vi stallade in i början av november och fram till förra veckan. Har inte givit tidigare år, men tycker nog att framförallt fällningen har gått snabbare.

HannaDolly
0

#17 håller med, fällning på min går MKT fortare tkr jag ;)

Hanna-D
0

#15 Kan ju bero på ljus och värme också…

h00jff
0

Det finns mycket B-vitamin av olika slag i det kraftfoder (Equigard) jag ger mina shettisar, så jag ger inget tillskott av B-vitamin.

VeronicaP
0

Jag ger ju B-vitamin till vissa hästar om jag tycker att de behöver det .

I år fick jag både spruta *Bethoven och ge flytande för att han hade verkligen jätte ont av sin fällning . Hittade ett annat medel att ge hohom också som innehåller b-vitamin, magnesium bla och det hjälpte honom jätte mycket , det dämpade hans oro och han blev inte lika stressad när vi rörde honom. Tom tillåtet att ge och inte dopinkklassat.

Det är tex även bra att ge om sin häst i stressade situationer så vet man att man ska göra något som hästen blir stressad av så kan man ge detta och i 7 dagar innan , det är i flytande form och han gillade det.

Men jag ger även E-vitamin extra i samband till de hästar som jag ger B-vitamin , har bara fått för mig att det hjälper också de som blir påverkade av fällningen.

Majja12
0

När jag gick foderkurs för en agronom vid SLU fick jag lära mig att B-vitamin har effekt om man ger det i rätt tid, dvs börjar ge strax innan pälsfällning på våren samt strax innan pälssättning på hösten.

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***