LÖSDRIFT
Jag efterlyser bilder och tips på lösdrift stall.
Jag vet att denna tråd varit uppe tidigare och även sett bilder men hittar inte den tråden.. Ett av dessa fantastiska lösdrifter var en tjej i Finland som skickade bild på sitt urhäftiga bygge och den bilden skulle jag vilja se igen.
Det jag letar efter är "nybyggen" och fristående. Praktiska lösningar och vad man bör undvika. Tips, bilder och råd…ös på mig svar.
Här kommer en bild på vår lösdrift. Vad jag anser, så är den för grund. Hade varit bättre om den var djupare, för när väl en häst gått in, så får ingen annan plats, om den häst som står inne, inte så önskar. I övrigt är den ganska lång. Den är godkänd för 15 russ och shettisar. Dock är ingången för låg för stor häst.
Vi har funderat på att dela av hallen, för att kunna ha den till två hagar, men har istället valt att ta in hingstarna på nätterna vintertid. Dessutom har vi valt att ha en sida öppen, för att ingen häst ska bli instängd och inte kunna ta sig ut.
Där jag bodde förut hade jag två lösdriftar. En hade en smal ingång och sedan två sektioner inne. Jättesmart, för man kunde "låsa in" en häst i den inre sektionen och fortfarande låta de andra gå in och unt som de ville. Perfekt i fölningstider. Det dumma var bara att ingången var lite liten, så det blev lätt bråk. I den andra lösdriften var halva långsidan öppen och resten stängt. Där hade jag ett förråd för hö och halm, som inte hästarna kom åt och resten var lösdrift. Tyvärr har jag inga bilder på dessa lösdriftar.

#2: Men oj, så tjusigt! Är det alltså två lösdrifter, till höger och vänster, eller är även delen i mitten (med smalare öppning) en del av lösdriften?
# 3 Egentligen är det väl två lösdrifter för öppningen i mitten är det vi började bygga ifrån,sen när det blev för litet så då byggde vi runt det huset.Gången som går runt är ca 3,50meter bred.Det mest populära stället att ligga på är faktiskt i den mittersta delen,trots att det är liten öppning och rätt mörkt men ibland så ligger 3 shettisar där å sover. :)
Så här såg det ut att börja med.
#4 Mannas det var ju din lösdrift jag efterlyste. Helt magnifik!!
Tack för ditt svar!
#1 Tackar för ditt svar oxå!
Vilka mått måste utedrifterha dvs takhöjd, dörröppning, kortaste sida osv…?

minst 2,20 i takhöjd, sen skall det vara 3,2 kvm per vuxen shettis.
Dörröppning bör vara minst 1,2 m bred o 2,2 m hög. Läs reglerna på www.djurskyddsmyndigheten.se
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#7 3,2 kvm/vuxen shettis gäller väl om man inte har utfodring inne, om jag inte missminner mig. Fodrar man dem inomhus så ska det vara 4 kvm/vuxen shettis, dvs samma utrymme som i boxar.

#8 Det stämmer.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.