Sköt shetlandsponny
Jägare misstog shetlandsponny för vildsvin…
Fy ***! Han skulle inte få ha jaktlicense eller vapen kvar om han inte kan skilja på ponny o gris!
För några år sen så sköt jägarna här en parkerad traktor under älgjakten och 2 av mina vänner har varit nära att bli skjutna av förlupna kulor. Tycker det borde bli hårdare kontroller på jägare o deras kunskaper/vapen och licenser.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

En sak som skrämmer mig med alla jägare är att de dels dricker kopiösa mängder sprit och starköl medan de sitter på pass och dels inte håller koll på var "trafikerade" stigar och vägar är. Det är tur att jag har hundar, som jag pratar med och ropar på hela tiden när jag rider på hösten/vintern, så att potentiella jaktoffer springer åt nåt annat håll när jag kommer genom skogen! Men det skyddar ju inte från jägare, fulla som alikor, som skjuter på allt som rör sig!
Men det kanske bara är jag som bor i ett alkoholist-jägar-samhälle?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#2 nej, här dricks det ganska bra oxå INNAN jakt!
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=151230
mer om samma händelse
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Men fy! Dessa jägare skjuter ju det mesta! Tänk om de kunde va lite mera uppmärksamma och skjuta det dom verkligen ska skjuta!

#4 De "ska" enbart avfyra sina vapen när de vet att de kan träffa. De ska alltså ha hunnit hålla koll på djuret tillräckligt länge för att vara säkra på att få in en träff, som dessutom ska vara dödande. (Men ibland blir det ju inte så.) Man tycker ju att jägarna under den tiden borde hinna avgöra om djuret de siktar på är ett svin eller häst!
Okej att hjärnan kan spela spratt på människan som suttit i flera timmar i skogen och hoppats på ett visst sorts djur. Då man kan "se" ett svin fast det är nåt helt annat, men i det skedet borde man ju ha avbrutit jakten för länge sen. Kommer man till den punkten att man inte längre kan avgöra vad som är sant och vad som är inbillning så ska man inte ha dödliga vapen i nävarna! Det är ju jätteviktigt när man är ute i skogen att ha kommunikation med övriga jägare. Har man stått på pass i flera timmar ska man inte stå där ensam och ta ett beslut. Men som sagt, med alkohol med i bilden och skjutglada fingrar så händer det olyckor, helt klart.
Nej, inför jakt på djurens villkor! Utrusta jägarna med klor och huggtänder så får vi se vem som fäller flest byten…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Här kommer dem in på bondgårdarna, skjuter kaniner från bilarna rätt ut i hagarna där det finns kor o hästar…kan ju gissa hur dem reagerar demstackars djuren…ett år hade ägaren föl i hagen med o vilken tur inget hände..
För några år sedan sköts det en vit häst här i trakterna och jägaren trodde han hade hittat en vit älg
#7 Jisses… Även OM det hade varit en vit älg så trodde jag att man inte skulle skjuta dem, just för att de är så ovanliga.

#7 då är man allt bra dum
att man inte ens tittar riktigt noga när man tror sig hittat en vit älg 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 dum eller full… var mkt debatter kring det då
Ja, jösses… Men man har ju hört talas om jägare som både skjutit på hus, sina egna jakthundar och jaktkamrater, så förvånad blir man knappast! Tyvärr tror jag att det finns alldeles för många gubbar där ute i skogen som inte alls borde ha en bössa i händerna!
Om det är så att ni bestämt vet att jägarna är alkoholpåverkade under pågående jakt tycker jag att det är erat ansvar och skyldighet att anmäla dem. Det är ett allvarligt brott !

Fy! Hur kan man vara så skjutgalen??
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Alltså tycker inte att man ska dra alla jägare över en kam, tyvärr är det alltid idioterna som det skrivs om men det finns så många fler som inte skjuter på allt som rör sig.
Här hemma i skogen där vi brukar träna hästarna på rakan är jägarna jätteduktiga på att sätta upp att jakt pågår och de sätter upp vid vägen också så att bilister kan vara förberedd på att det kan springa ut djur på vägen allra helst vildsvin då.
Sen det där att det dricks en massa sprit , tror ju inte jag är lika vanligt idag som förr.
Men säger som en del andra att när de går och tar sin jägarexamen så får de lära sig att de ska bara skjuta om de är 100% säkra på att de kan fälla djuret direkt och då hinner de också se vilket djur det är.
Anna det kommer ju jag ihåg när det hände .
#14 Såklart skjuter inte alla jägare på allt som rör sig, då hade det varit betydligt fler jaktolyckor än vad det är…
Jag syftar nog snarare på äldre personer med både dålig syn och hörsel, än personer med alkohol i blodet. Jag vet att dessa "gamla gubbar" förekommer i de jaktlag som rör sig i mina hemtrakter, personer som knappt kan köra bil (pga nedsatta sinnen), men som gladeligen sätter sig med en bössa i skogen. Som tur är har några gett upp de senaste åren och går bara med i drevet, tack och lov för det!

Helt sjukt - hur kan man skjuta innan man är HELT säker på vad det är man siktar på??? Det var en gubbe här uppe som för några år sedan sköt ihjäl ett gäng renar för han trodde det var en flock älg…
Han lämnade självmant in sin jaktlicens och betalade skadestånd till renägaren.
#16 Det var väl tur att han själv insåg att han inte borde jaga mera! 
Vi har en "granne" (bor 2 km bort, här som blir förbannad då vissa rider runt i krokarna för rådjuren skräms bort från hans mark. Han har hotat skjuta ryttarnas hästar och det är polisanmält. Vissa är hur sjuka som helst.
Här finns jaktlag som jag VET sitter i logen och tar EN sup innan dom beger sej ut. Sen jagar dom och sen super dom som fasiken på kvällen. Men dom inviger med en sup innan dom ger sej ut.
Detta med oansvarsfulla jägare har varit på tapeten i en annan tråd. Då blev det en väldig debatt om det. Om jägarnas ansvar alltså.

#17 Självklart!
Sen kan jag tycka det är märkligt med "traditoner" som MÅSTE innehålla sprit. Varför kan man inte träffas utan sprit!!!!! E väl ingen självklarhet att man "måste" bli dum ihuvudet för att umgås och skoj!!!! För säg den karl som har alla hönsen i behåll med några innan för västen
Är inte nykterist och kan visst blir "packad" men varför är det så otroligt tvunget att man måste bli det?

För några år sen höll en av morfars nordsvenskar på att bli skjuten under älgjakten. den gick ihop med min fjording dessutom(!) men den räddades tack vare att morfar ropa på dom då fatta jägaren att de va hästar
han gick och bad morfar hålla hästarna inne under hela jakten!! så att dom inte skulle bli skjutna, morfar blev ganska så arg och tänkte då inte tvinga hästarna stå inne dygnet runt bara för att dom inte såg skillnad på häst och älg.
Alltså grejen är ju den att en jägare får inte rikta vapnet mot ett djur om den inte vet exakt vad det är. Jägaren ska dessutom kunna veta kön, ålder och avstånd INNAN han skjuter! Om man då lyckas skjuta en shetlandsponny istället för ett vildsvin, borde man verkligen inte tilldelats jaktlicens.
fyyy!!!
hur kan man?
det är ju hämskt.

Varför kan det inte vara (mer?) poliskontroller på jaktlag? Kolla alkohol o vapenlicenser precis som när de stoppar bilar? Jag har aldrig hört talas om några såna kontroller iaf.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!