Kataloger på forumet
Är det inte konstigt!?
Vi har under hela säsongen lagt ut en minimiversion av katalogerna till utställningarna. Inte hela katalogerna, utan en "light-version".
Nu skall vi inte få göra det mer. SSS vill inte att katalogerna skall gå att läsa mer än på deras sida. Vi får (!) dock länka till katalogerna.
Detta har lagts ut här, för att väcka mer intresse/sprida info och skapa diskussioner, som där folk skriver vilka som skall dit och så vidare. Inte för att konkurrera med SSS som en del tydligen tror/tycker.
VI KONKURRERAR INTE MED SSS! Vi varken kan (för vi är ingen avelsförening) eller vill göra detta.
Detta är en sajt för intresserade av rasen. Det är ingen föreningssida. Det är en sajt där man kan diskutera rasen och allt runt dess användningsområden.
Jag blir uppriktigt sagt besviken, för vi konkurrerar som sagt inte - vi puschar ju för tusan för föreningens aktiviteter - GRATIS! Vi länkar dit i var och varannan artikel och i mängder av trådar.
Nä, besviken är jag (vi)!
Vi får väl publicera startlistor med enbart hästarnas namn framöver helt enkelt…? Konstigt är också att andra föreningar, de mailar och ber oss publicera deras kataloger - med motiveringen att ju fler som ser dem, desto bättre reklam och desto bättre chans att dra nya medlemmar/publik och utställare.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag tror ärligt talat att Shetland iFokus är ett riktigt bra hjälpmedel för SSS. Som i år, när det varit lite trögt med anmälningar till vissa utställningar. Då har arrangörerna efterlyst fler deltagare här. Jag vet flera ställen där man kunnat behålla två domare tack vare detta.
Fler medlemmar och utställare har det också blivit. Jag hörde själv på mötet igår att det är många nya medlemmar. Flera har säkert hittat till SSS från Shetland iFokus. Det är bra för SSS och oss alla.
Va f-n. Kolla med PUL vad de säger. Där ser man. man skulle varit på höstmötet igår i alla fall.

#2. Det sade dom inte på det öppna höstmötet. Men lokalföreningarna hade möte före, så det kanske kom upp då. Jag vet inte.
Skulle vara kul att veta vilka råd som är felaktiga.
Anledningen som anges i "Kataloger på forumet"är helt felaktig.
Veritas odium paretFörvånad

#3 Ja det var under det "lilla" mötet det kom fram. Jag fick nu på morgonen veta att det inte längre var "tillåtet".
#2 Har mailat dem nu. Tror iofs att officiella startlistor, som katalogerna ju är, får skrivas av delvis. Det är ju inte kopierat rakt av, utan bara valda delar och inga som helst personuppgifter finns med.
/Cattis

Ja, jag kan ju ge min granne råd som får allvarliga konsekvenser, eftersom ingen hör vad jag säger och kan protestera. Ger man helgalna råd här finns det ju andra som kan korrigera. Så råden man får här är det nog mindre fara med, tror jag.

#5 Kanonbra om du kan berätta den riktiga, för det var denna jag fick rapporterad till mig. Eller snarare, ingen anledning har jag fått, bara tillsägelse att det inte var tillåtet.
_______
"Argumentet att forumet är läskigt för att så många felaktiga råd ges här som inte föreningen har kontroll över håller INTE. Dessa råd som ges, de ges per tfn eller mail i vanliga fall. Men tekniken går framåt och därmed kan diskussionerna ske öppet. Desto tryggare kan jag tycka. För sitter ngn och ger uppåt väggarna tokiga råd, så finns det mkt kunnigt folk som läser/skriver här som rättar dessa felaktigheter snabbt. Ingen här kan ALLT, men många kan en del och tillsammans kan ju alla lära sig ngt nytt."
Detta skrev jag som en reflektion, det är klumpigt om jag fick det att se ut som att det hade med katalogerna att göra. Det skall jag genast redigera/ändra.
/Cattis

#5. Vilken är den rätta anledningen då?
# 5 Vill också veta den rätta anledningen!
jag ger härmed Shetlandsponny.ifokus.se tillstånd att publicera fullstam på alla hästar jag och min sambo äger och väljer att ställa ut under nästkommande år. Jag kan rapportera in det själv till hit.
Kanske att hård dra det och vara lite obstinat. Men det är faktiskt mitt val och det kan ingen annan än jag och min sambo avgöra.

Mycket märkligt! Precis som sagts ovan: Forumet konkurrerar inte med SSS hemsida - snarare kompletterar!
Jag tycker t.ex. att det är väldigt givande att det läggs in foton på de utställda ponnyerna, inte enbart klassvinnare, Championat och BIS, utan alla deltagare i den mån foton finns tillgängliga.
Kruxet är nog att SSS hemsida inte uppdateras lika ofta med intressanta uppgifter … det är ju trots allt det som lockar läsarna!
Det ideala skulle väl egentligen vara att forumet faktiskt var kopplat till SSS hemsida på något sätt och att diskussionerna som fördes hade styrelseledamöter och andra "officiella" personer mer aktivt deltagande. Som det är nu så spekuleras det hej vilt i stället för att vi får den korrekta informationen direkt från "källan".
Även om de fysiska mötena (SSS Höstmöte, m.m.) är oerhört viktiga tillfällen att träffa likasinnade, så innebär det tyvärr begränsade möjligheter för många p.g.a. avstånd, m.m. Det är nog bara att inse att internet har kommit för att stanna och att de flesta diskussionerna sker här, lättillgängligt för alla och i realtid.
Jag skulle varmt välkomna att SSS styrelse gör sig mer tillgängliga och närvarande via internet!

#12 "Det ideala skulle väl egentligen vara att forumet faktiskt var kopplat till SSS hemsida på något sätt och att diskussionerna som fördes hade styrelseledamöter och andra "officiella" personer mer aktivt deltagande. Som det är nu så spekuleras det hej vilt i stället för att vi får den korrekta informationen direkt från "källan"."
Jag tror personligen inte att SSS skall vara för tight ihopkopplade med forumet, utan att det skall vara fristående. Men jag tror absolut på att det hade gynnat alla om ex styrelsen hade varit mer aktiva på att vara med och diskutera och inte bara läsa i tysthet. Då hade man kunnat få de korrekta svaren på många frågor.
Men jag förstår samtidigt att de ibland väljer att inte gå in i diskussion.
Vi har ju testat detta med att vara sammakopplade, och det funkade ju inte.
Risken finns, om SSS är för sammankopplade, att folk tjafsar så mkt om att det är "styrelsestyrt". Och så fort det inte passar finns det de som vrålar om censur. Så detta är nog den bästa formen tror jag. Där det inte styrs mer än av sunt förnuft och enkla Skrivregler.
/Cattis

#13: Det är kanske så. Frågan är bara hur man skall överbygga gappet mellan SSS "behov" av kontroll och insyn samt övriga medlemmars behov av ett öppet och fritt forum för sina diskussioner och funderingar?
Jag tror fortfarande att SSS skulle tjäna mycket på att styrelsen mer aktivt deltog i diskussionerna. Det får inte bli för mycket "vi" och "dem"-tänk …
"If you can't beat them, join them!" 

*suck* herregud SSS-styrelse må väl vara den mest barnsliga man stött på!! (det går bra att stryka mej ur medlemsregistret nu om ni tycker jag har fel åsikt, styrelsen!).
Men allvarligt - det är väl bara FÖRDELAR att katalogerna kommer ut här. fler får del av den och lär sig mer om Shettisar, och blir intresserade. Är det inte det mål vi har, eller hur löd de nya plan och riktlinjerna!??
Men snälla!!
Styrelsen ska väl sitt inte på högre hästar än shettisar!!
SSS skulle väl kunna ha en egen "säker" grupp där officiell info läggs ut.
Den kunde ju vara låst för diskussioner så att det "farliga skitsnacket" får förekomma i andra grupper/trådar.
Utan oss vanliga medlemmar är ras(förening)en INGENTING!
Problemet är väl att detta är ett forum som de inte kan kontrollera även om de skulle vilja… :/
Det är dock märkligt att de är så negativa mot ett forum som faktiskt kan locka FLER att börja med shettisar! :D

#18. Javisst, fler intresserade=fler medlemmar=mer pengar i kassan.

Som jag ser det behövs en sida som denna. För att medlemmar (och andra intresserade) skall kunna ventilera åsikter, byta tankar och idéer med varandra. Enligt min mening skall SSS hemsida handla om det som rör föreningen, reglerna och proppar m.m. Jag tycker däremot att en sådan här sida behövs som sagt, som ett komplement till föreningens egen mer officiella sida.
Den ena sidan behöver inte utesluta den andra. Men varför det finns ett sådant motstånd (hos en del) förstår jag inte. Mer än min "reflektion" som jag angav i ett inlägg ovan, som är det skäl jag hört så ofta nu till att man inte vill förknippas med forumet. Och jag tycker inte det skälet är starkt eller gott nog. För folk kommer alltid att ha åsikter! Och folk kommer alltid att ge varandra råd, som ibland kanske inte stämmer. Även utan forum.
Min tanke ursprungligen var att öppna denna som ett mer anslutet komplement till föreningens sida. Men då det blev som det blev med en sådan enkel grej som min länksida och dpl m.m. så valde jag att köra detta helt fristående.
Jag vet inte om det finns ngt missförstånd som ligger bakom detta "avståndstagande". Som att ngn inbillar sig att vi tjänar pengar på forumet eller liknande, eller att vi får mer reklam för våra egna stuterier/hingstar/hästar än andra? Det är hur som helst helt fel. Vi får dels ingen mer reklam än ngn annan, alla får anmäla till Veckans Hingst osv. Alla som ställer ut får skicka in bilder på sina hästar.
Dels får vi inte en endaste krona, inte ens ett endaste öre. Detta forum drivs helt ideellt av ett gäng engagerade som administrerar sajten (plus de som har hand om nätverket då) samt till störst del av de som är medlemmar här och skriver inlägg och kommentarer.
Ingen får betalt. Annonsörer vill vi förstås ha, för att det skall kunna betala en del av driften - till iFokus - inte till oss Medarbetare eller medlemmar. Så vill ett stuteri köpa reklamplats, så visst syns detta stuteri lite extra - men då får de betala för det också. Annars länkar vi friskt till alla möjliga hemsidor och hingstar i trådarna, och det är ingen som diskrimineras.
/Cattis
Otroligt dåligt, men KAN de egntligen förbjuda er att publicera de uppgifter ni gjort? Det är som med ESG-katalogen, den fick inte synas på nätet innan, jag tror att just sådan exponering som görs här bara är tillgodo. Jag har tex åkt till Frillesås en sväng bara för att det stod här. Har även tänkt åka på annan utställning då jag tyckte det var intressanta deltagare men jag fick förhinder. Har däremot aldrig gjort tvärtom, dvs tänkt åka men stannat hemma pga att jag läst om evenemang här. Men tyvärr blir jag inte helt förvånad, SSS har en del konstiga beslut ibland.

Ärligt talat är jag dålig på att ha koll på SSS sida, även lokalföreningens, det är här jag får den mesta informationen. Detta gäller även utställningarna jag varit på - tveksamt om jag visat i somras om jag inte "kommit igång" här. Detta forum är viktigt för mig och säkert för många andra som inte "kommit så långt in" i Shettis världen!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Och tänk på alla fina bilder som läggs ut här i samband med alla utställningar, det tycker jag är toppen, och förresten skriver man på medlemsansökan ifall dom får lägga ut ens namn offentligt???
#22 håller med dig… det tar LÅÅÅÅNG tid innan hemsidor mm uppdateras inom SSS. Detta forum är SNABBT!!! Dessutom möjligt att diskutera som inte är möjligt på SSS´s hemsida…
#23 Ja överallt står både namn, adress och telefonnummer.. Men det är väl så att så fort man har en shettis så är man en offentlig person… hihi