Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 4614 ggr
[Teddy]
0

Leasingmagar

Förra året blev lite debatt här när jag var glad och skrev om min leasingbusiness.
För mig fungerar allt perfekt, enda felet är att min  mage bor så långt bort.Skrikandes

Nu skulle jag vilja höra om det är fler som har leasat mage/leasat ut mage?
Jag vill inte ha synpunkter på detta förfarande, bara ni som är "inblandade" kan väl skriva?!

andaloce
0

Jag har varken leasat eller leasat ut, men skulle vilja leasa ut magen på mitt svarta sto.

Tycker det är ett bra alternativ, för stoägaren: man behåller hästen hemma under dräktighet och fölning, man vet att man "blir av" med fölet till ett hem man valt i förväg om man vet att man inte har möjlighet att spara avkomman i flera år.

för kommande föl ägare: man kan välja sto och hingst utan att behöva äga ett sto, mer spännande än att köpa ett "färdigt" föl.

polgara
0

Jag leasade ut magen på mitt ena sto förra året, tyvärr blev hon inte dräktig, så det blir ett nytt försök iår.

Trine
0

Ja jag tycker det är bra jag med Flört, har funkat jättebra hitils , nu är det ju slutklämmen kvar bara. Lite oroar man sig nu och hoppas fölningen går bra.(3 veckor kvar)

Men som sagt jag tycker det känns skönt att man vet att fölis kommer att få ett bra hem och ändå har jag sällskap åt min egen fölis ett tag.Samt så får nån annan en chans att ta ett föl utan att jag mister stoet och ändå bestämma hingst,Bara man är överens så är det ju ett bra alternativ när man inte vill "spruta" ut föl som kanske inte går att sälja sen.( misstolka INTE den komentaren nu då)

SaraDoos
0

Jag har lånat ut mage två gånger (olika ston), båda gångerna till hingstägare. Det funkade jättebra. Jag tror nog att jag skulle kunna göra det igen.

Nr 1 så kom hingstägaren och hämtade henne, betäckte och sen lämnade hon tillbaka henne (jag ville ha henne hemma). Året därpå fick hon ett stoföl, de gick hos mig hela sommaren och sedan hos hingstägaren på hösten (där fanns fler föl). 

Nr 2 så stod stoet hos hingstägaren hela året, fick stoföl och sedan sålde jag henne till hingstägaren på vintern :)

helenep
0

Detta är något jag också skulle kunna tänka mig att göra. Skulle någon vilja berätta hur era  "avtal" ser ut. Gärna via pm

exitingsvillemo
0

skulle absolut kunna tänka mig att göra det, ser inget som helst problem med det.

Bara man är överens om allting och har ett ordentligt skrivet avtal.

Jag skulle ju tex inte acceptera att fölköparen väljer vilken hingst som helst om jag som stoägare inte anser att hingsten passar mitt sto

Pheobe
0

#6 där faller det för mej att låna ut ett sto- Hingsten. Vem har rätt att välja hingst?!

zettan
0

Om inte min unghingst går in i september på avelsvärderingen kommer ett av stonas magarna att leasas ut till en bekant till mig. jag vill att stoet fölar hemma och tillbringar tiden hos mig.
har inget emot detta utan tycker de är kul om stona kan användas i avel när jag inte har möjlighet att betäcka själv.

andaloce
0

Jag tycker att om man lånar ut magen på sitt sto så är för mig förutsättningen att man tillsammans kommer överens om vilken hingst som passar stoet, annars kan det vara.

Om någon är intresserad så lånar jag gärna ut magen på mitt sto i år, det blir hennes första föl. Anledningen är att jag själv bara har möjlighet att betäcka ett av mina ston i år, och har bestämt mig att betäcka skäcken, det blir hennes första föl också. Skulle vara kul med två fölisar så dom får sällskap av varandra.

Lise
0

Kan någon berätta hur det fungerar, hur ni skriver avtal. Ev har jag ett sto jag kan låna ut.

Carita
0

Jag har lånat en mage och väntar med spänning på resultatet!

Gosa
0

Jag har leasat en mage på ett sto på Dalsgårds stuteri, då fick jag ju först välja stoet och sedan hingsten som jag ville betäcka med… hon beräknas föla omkring 1 maj… såå spännande…

runas
0

Ni som leasar magar, vad för krav har ni på stoet? Vad vill ni få ut av betäckningen, en mysig familjeponny eller champion?

Lite funderingar bara…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Pheobe
0

#13 förutsätter att det är samma funderingar som när man betäcker egna ston.

Jag undrar om ni får betala något för magen utöver betäckningen?

runas
0

Ja, vem står för alla kostnader för vacc, avm, verkning fram till fölet är redo att flytta? Vem betalar vad?

Vem står som uppfödare? Vem döper fölet och så?

Många frågor men jag funderar på om jag kanske ska leasa ut en mage…Men vill ha klara svar först vad som är brukligt och vad som gäller.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Pheobe
0

#15 har också funderat på allt det där men kanske kan man komma fram till olika saker? Verkar som om stoet står kvar hos den som äger??

Trine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har leasat ut min mage.Några saker som vi tagit med.Och jag har aldrig gjort detta förr men vi kom överrens.Stoet bor kvar hos mig så det är jag som har ansvaret för skötseln mm.

Leasaren står för.

*bensinersättn. t/r till hingst

*Foder.

*försäk/ev vaccin.

* pass/id kost.

*ev ultrakost.

*Sen får leasaren bestämma namn men mitt prefix blir med.

Sen får man ju komma överens, alla har kanske inte samma krav o önskemål..Man får prata helt enkeltGlad

Majja12
0

#15 Jag har läst att enbart den som äger shettisstoet vid födseln kan registreras som uppfödare av fölet. Vet inte om det stämmer och kommer inte ihåg vart jag läste det, säkert någon annan här som vet Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Pheobe
0

#17 men om leasaren betalar allt vilket det verkar är det väl inte rätt om ditt prefix står vid fölet? Det måste bli ett himla dyrt föl som man inte själv får stå för, då är det ju billigare vara födervärd.

Tänkte bara såhär

• Foder 300kr/mån- *7 månader 2100kr
  • Språngavgift + resa 4000kr
  • försäkring 1000kr
  • ultraljud 450kr
  • pass + id 700kr
  • Summa 8250kr

skulle ju inte jag betala iaf =) Med lite reservation för betäcknings och resekostnad. Och här inte inräknat vaccinering.

Oftast då man hyr ett sto betalar ägaren försäkringen där jag sett det iaf.

Men ska man betala så mkt och inte få ha sitt eget prefix?

Pheobe
0

#18 man får skriva foderavtal och då får man ha sitt eget prefix på annans stoavkomma

Majja12
0

#19 Sedan tillkommer extrautfodring av stoet under tiden fölet ligger i magen…jisses, inte är det någon förtjänst att föda upp shetlandsponnyer… Om man ska se det från den positiva sidan -de oseriösa som enbart är ute efter att tjäna pengar börjar inte med shettisavel =)

#20 Ok. Tack! =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

andaloce
0

Man får väl tänka lite åt båda hållen. hur vil jag som stoägare ha det? och hur skulle jag vilja att det var om det var jag själv som skulle leasa mage?

Själv skulle jag nog lägga upp det så att leasingtagaren står för alla kostnader som hör till betäckningen, sedan alla kostnader som hör till fölet när det är fött. Leasingtagaren (ägaren till fölet) får bestämma namn (utan mitt prefix).

Vi skulle tillsammans komma överens om en hingst som båda är nöjda med.

Jag som stoägare skulle stå för skötsel och stoets alla kostnader som inte har med dräktigheten att göra, alltså jag skulle stå för foder och sånt som jag ändå måste stå för så länge jag inte lånar ut "hela" stoet. Helst skulla jag nog vilja stå som uppfödare (det är ju ändå jag som stått för skötsel och foder osv under dräktigheten, och jag är ju fortfarande jag som äger stoet).

Det blir ju nästan som att köpa ett ofött föl, med skillnaden att man själv har större möjlighet att välja pappa, och mamma iof.

AusaBausa
0

jag har lånat ett stos mage. Hon var dräktig när hon kom hit, jag fixade dennes fölning o sen var meningen att när det fölet var avvänt skulle det skickas hem. Då skulle jag sen få låna mammans mage o betäcka med vald hingst av mig o sen skicka hem mamman när detta föl var avvänt..men fick sen köpa både första fölet o mamman istället o det är jag superglad för. Betalde inget för o få låna magen men hade henne på foder, ägaren betalde försäkring.

AusaBausa
0

Skulle inte i nuläget leasa ut hennes mage men kanske längre fram så.. är INTE mot det!

Trine
0

#19 Varför skulle det inte vara rätt att det är mitt prefix? Har vi kommit överens om att det är ok så är det väl mellan oss… Alla kanske inte har prefix och bryr sig om andra saker mer..

Huvudsaken är att dom inblandade är överens..Glad

Hovgarden
0

Jag har lånat ett sto förra året som ska föla i år. Hon står hos mig, betäcktes med min hingst och jag står för alla kostnader utom försäkring. Fungerar jätte bra. Har givetvis kontrakt.

I år har jag lånat ytterliggare 5 ston (har kvar det stoet som ska föla i år) och det fungerar för mig utmärkt. Håller på att starta upp stuteri och kan på så sätt välja ston med olika stammar och sedan ev kunna behålla bra sto föl som rekrytering. Två av stona jag lånat har ELIT och samtliga är guldbelönade utom hon från första året som har 39p men travmerit.

Samtliga ston fungerar på samma sätt några som kommer har föl vid sidan som jag föder upp till avvänjning.

Alla föl blir mina och får mitt stuterinamn.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

VeronicaP
0

Jag skulle aldrig låta någon annan faktistk betala försäkringen för mitt sto om jag lånade ut den för vad händer om de inte skulle betala den då ?

Jag har ju bara lånat ut hästar på foder och då har vi stått för försäkring och sen har de som lånat hästen stå för resten av kostnaden.

Jag har däremot själv lånat sto och betäckt och har då stått för allt utom försäkring de har bott hos mig och jag har själv bestämt vilken hingst som de skulle betäckas med, sista sommaren så gick stona hos ägarn med mina föl vid sidan om då jag inte skulle ha kvar dem längre.

De har vårat stuteri namn och inte de jag lånade i från , vi skrev typ foderavtal, sen som jag skickade vidare till stamboksföraren så de fick mitt stuteri namn.

Daladis
0

#27-När jag lånade ut mitt sto till sällskap över vintern fick dom stå för försäkringen. Dom fick helt enkelt ge mig vad försäkringen kostade, jag har försäkringen och betalar in. Inga funderingar och krångel med överföring av försäkring och undran om dom betalar eller inte. Funkade bra för mig. //Erica

Hovgarden
0

#28 det är ett bra tips om man är osäker och vill attd e ska betala försökringen, blir inget krongel om vem som håller försäkringen heller.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

RebeckaSvensson
0

#28 Så har vi också gjort när vi har lånat ut hästar. Fodervärden har betalt försäkringen till oss och vi har betalt in den till försäkringsbolaget.

AusaBausa
0

Vi skrev i kontraktet att jag skulle få använda mitt prefi till fölet.

andaloce
0

Naturligtvis är det ju en överenskommelse vem som ska stå som uppfödare och vems prefix det ska vara (om man har något).

Men om man är fodervärd åt stoet under hela dräktigheten så tycker jag att det är den som är uppfödaren och borde ha sitt prefix.

Lite skillnad om man bara lånar "magen" och låter stoet stå kvar hos sin ägare, då har man ju "bara" valt hingst och betalat vissa (eller alla) kostnader, men skötsel osv står stoägaren för. Ganska stor skillnad tycker jag.

Pheobe
0

#32 Men varför ska ägaren ta åt sej äran om det blir ett bra föl på en kombination någon annan valt?

PP
0

#33 Jag köpte ett sto dräktigt. Är det fel av mej att kalla mej uppfödare till fölet hon fick, drygt tre månader efter köpet..?

andaloce
0

#33 som jag skrev, det är ju en överenskommelse mellan inblandade parter.

[Teddy]
0

Jag går i väntans tider nu, min mage ska snart föla! Jag är så glad att Linda och jag kom så bra överens. För mig spelar det ingen roll att fölet får uppfödarens prefix. Det är ju faktiskt fortfarande hennes sto, och fölet föds där.Om det blir ett jättefint föl, (och det blir det såklart!!) bjuder jag mer än gärna på prefixet!!!

Jag vet inte riktigt hur du räknat i ditt exempel Anna, men så mycket har inte mitt föl kostat….
Att jag skulle stå för försäkringen var mitt förslag. Jag står inte för allt foder, utan mer extramat osv.

Min plan med detta föl är att få en svartskäck. Så enkelspårigt har jag tänkt!! Att den nu blir efter min absoluta favvohingst gör ju inte saken sämre.
Som magleasare tycker jag man ska välja hingst själv. Det är ju lite av meningen med det hela, tycker jag. Om det blir svårt med avstånd och dylikt får väl leasaren köra stoet.

När det gäller försäkringen betalar jag vad försäkringen kostar till stoägaren. Man kan ju föra över försäkringen på sig själv under en tid, men då bör man ha i åtanke att om det händer något så stoet dör, är det den betalningsansvarige som får ut ersättningen.

VeronicaP
0

Fsst jag skulle nog inte låna mage om inte jag själv får stå som uppfödare på den och ha mitt prefix om jag ska vara ärlig det är ju jag som har planerat , betalat alla kostnader osv.

Inom sheltandsavlen kanske det inte spelar så stor roll om framtida ersättningar , men hade det varit en travare tex så får ju uppfödaren en vis % när hästen vinner löp eller storlopp, även inom ridsporten kan uppfödaren få framtida pengar så får jag inte stå som uppfödare och ha mitt stuteri namn så hade inte jag *lånat* mage.

Pheobe
0

#36 räknat på foderpriser och betäckningsavgifter med reservation för var man bor och vilken hingst man väljer. Det är ju dyrt om man som gonkan också säger inte får ha eget prefix för då kan jag lika gärna köpa ett föl med den stam och kön som jag önskar.

VeronicaP
0

#38 Preics då kan jag lika gärna kolla in ett sto som är dräktigt och blir det de könet som jag vill ha fråga ägarna om de kan tänka sig att sälja det då :-)

Pheobe
0

#39 så tänker jag också…

[Teddy]
0

#38 Men då blir det ju inte heller med ditt prefixFlört… Jag ser den här dealen som att jag köper ett föl. Att jag sedan är med på hela planeringsstadiet är bara en bonus. Kostnaden för mitt blivande föl är ungefär vad jag en fölunge kostar.

Pheobe
0

#41 Nej men det blir inte heller en hingst värd ingenting utan man kan välja både kön och färg. Det beror väl på vad man anser att en fölunge kostar. För min del ska ett föl kosta 7000kr

Trine
0

SkrattandeJa som sagt, det är väldigt viktigt att man är överens Flört.

Och det är då vi tror jag FlörtGlad.

[Teddy]
0

#43 Kyss

linnea-gullsmyra
0

inte jag

[Teddy]
0

#42 En hingst värd ingenting?!?
Jag tycker det är bra om det blir en hingst! Det här ska bli en bruksponny, och som hingst/vallack är den värd - för mig- en hel del.

susanne-s
0

Jag lånar i dagsläget två magar Glad

Jag har stona hemma hos mig, står för samtliga kostnader för stoet, fölning och fölet.
Hästägaren står dock för försäkringen, det är trots allt denne som får ut ett ev livbelopp vid dödsfall - Men jag står för hästägarens självrisk vid en skada förorsakad hos mig.

Fölet får mitt prefix, det är jag som väljer hingst, sköter om stoet (och betalar för henne) under hela dräktigheten.
Tror också utan att titta i papprerna att det är jag som står för hämtning och lämning av stoet. Samt ev transporter till/från hingst

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se