Hovboots på körtävling?
I maratontävling så måste hästen vara skodd. Får man använda hovboots då eller ska det vara järnskor?
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Jag har fattat det som att den ska vara skodd på riktigt, inte boots eller dylikt. Men kontrolläs i TR!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det här är en svår fråga.. vissa hävdar att man ska kunna använda boots med broddar! Bäst för dig att kolla med/förbereda arrangören ang. den tävlingen du anmäler dig till…. För att undvika tråkigheter på tävlingsdagen.

I vårt lag i seriekörningen för några år sedan hade vi med en arab som hade såna boots. Han tävlade även lätta klasser med dem, så då gick det bra. Såg kul ut, han hade tennisstrumpor inuti. Ska se om jag kan hitta bild där det syns.

http://www.skanskakorsallskapet.com/ under ARKIV, Seriekörningen 2004, där finns bilder på en arab (skimmel) han har inga skor på i precisionen men i maraton hade han sina boots. Har inte TR ändrats på den punkten sedan dess, så borde det gå.
Tusen tack alla för era svar!!
Jag har kollat i TR och där står "Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna. Dispens beviljas ej". Jag blev lite fundersam på vad som ryms inom begreppet "skodd". Eftersom det finns de som tävlat med boots så går det säkert bra då =) Men säkrast att höra med tävlingsarrangören inför aktuell tävling vad som gäller
Tack än en gång för alla svar!

#6 Kolla med antingen RF eller den som arrangerar tävlingen, för det har gjorts flera TR-ändringar sedan 2004.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Det jag citerade är från TR 2009