Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 754 ggr
AnnaLundin
0

OM domarjäv...

Vilka ponnyer får /får inte en domare döma, ur jävssynpunkt?

Det står säkert nånstans, men jag hittade det inte just nu…

Cattis
0

De ponnyer han/hon äger/ägt, fött upp eller fött upp föräldrarna till. Det är nog mer, skall kolla. Kan det inte i huvudet…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Alltså även där ha/on fött upp föräldrarna? Synd…

Jag bara klurar på vilka ponnyer som skulle kunna vara aktuella att ta med till RIKS, det är ju svårt när Torsten ska döma. Kan man iskallt räkna med att arrangören ordnar så att det inte blir några problem, eller bör jag låta bli att anmäla ett sto med Almnäsmamma? Både generellt och specifikt till Riksen…

Jag har ju inte behövt fundera på det där med jäv förut, men Venessa har ju både mamma och pappa uppfödda av domare… Hm, är inte hennes uppfödare domare också? Eller är det någon annan med samma namn?

Cattis
0

Ur proppen 2006
"Vid utställning med endast en domare äger ingen rätt att delta med ponny som domaren är uppfödare eller ägare till eller har ägt. Ej heller får domaren vara ägare eller uppfödare till far eller mor till den utställda ponnyn."

Sen tillkommer vissa moraliska jävsregler tycker jag, även om det inte alltid funkar i praktiken och tyvärr inte måste användas. Jag tycker inte man skall få bedöma hästar som ägs av släktingar, eller fötts upp av släktingar. Varför? Jag tycker det är så himla onödigt, därför att det om ngt skapar skitsnack om det råkar gå bra för hästar som ägs av släktingar.

/Cattis

Cattis
0

#2 Hennes uppfödare är inte domare, det är en annan som heter likadant.

/Cattis

Cattis
0

Rent moraliskt tycker jag egentligen inte heller att man skall få visa ponny som har samma pappa som domaren har på station. Iaf inte under samma, eller den föregående, säsong. För det är lite likställt med att äga hingsten, eller iaf måna om dess avkommors resultat.

/Cattis

AnnaLundin
0

Håller med dig egentligen! :D Fast det är ju svårt att dra gränser ibland.

Men jag ska tolka det som att det är okej att jag anmäler Nessan till RIKS, när det nu blir dags för det? OM jag skulle vilja det då :P

Sen - Finns det inte vå domare med samma namn som hennes "uppfödarfru"? Jag vet en i SKåne, men finns det inte en i väst nånstans också?

Cattis
0

#6 vet inte om det finns fler än en BL som är ponnydomare. Kolla domarlistorna…

Du kan nog anmäla. Den andra domaren har väl inga "släktband" till vare sig din ponny eller hennes föräldrar?

/Cattis

AnnaLundin
0

#7 Inga släktband, vad jag vet…

Detta får mig att börja fundera ännu mer…

VEM är det som håller reda på vilka ponnyer en viss domare har ägt, så att det inte blir jävssituationer? Fast det kanske bli renklare nu när alla ägare ska stå med i passet?

Cattis
0

#8 Vi som gör katalogerna måste ha koll på detta. De flesta domare är inte vidare svåra. Men sen har du domare som ex den manlige som dömer Riksen 2007. Han är helt "hopplös"! :-)
Det finns jäv både här och där. Är han dessutom domare ihop med en annan domare som är uppfödare, då kan det bli ett himla pusslande med klasserna…
Synd, för det är ju en populär domare annars.

Bäst ur katalogmakerisynpunkt är ju de som inte är uppfödare… :-P

Fast ibland missar man då man gör en katalog. Det är inte alltid helt enkelt att hålla i huvudet vem som haft vilken häst osv. Är det ett stuterinamn före, så är det ju lätt att se vem som fött up pden. Men sen om domaren har ägt ponnyn ngn gång, det är struligare att minnas.

/Cattis

FredrikN
0

tycker russföreningen har gjort det bra

"Hästägare äger ej rätt att anmäla häst där domaren är uppfödare eller ägare till far eller mor till det utställda djuret." 

Då får man som hästägare hålla koll på om man kan anmäla hästen till utställningen.

Charlotte-Aveback
0

#10: Där står dock inget om att domaren inte får vara uppfödare till det utställda djuret … det kanske står i en annan paragraf.

#9: Vad gäller ifall domaren t.ex. importerat mamman eller pappan …? Anses det likställt med "uppfödare" eller spelar det ingen roll?

Kan förstå att det ibland är svårt att pussla ihop katalogerna!

Mysko
0

Pratade med en av domarna om detta faktiskt och även dom finner detta svårt.

Dom får inte döma om dom haft hingsten på station eller importerat mamman, el pappan. Dom får heller inte döma en uppfödd avkomma, givetvis.

Ska man plocka bort allt så finner vi snart inga domare att döma alls.

BL är nog ingen domare, denna domare föder ej upp shetland.

Cattis
0

#11 Det beror på om domaren ÄGT ponnyn eller om denne endast importerat åt ngn annan.

#12 Det är dock ganska få domare som är knepiga att sortera hästarna under.

/Cattis

Charlotte-J
0

Vet ni alltså redan vilka som dömer på Riksen -07?

Amor vincit omnia Kyss

RebeckaSvensson
0

#14 Torsten Jeppsson och Uricha Nordmark

Cattis
0

Det står på SSS hemsida. Torsten Jeppsson och Ulricha Nordmark.

/Cattis

AnnaLundin
0

#14 Det står i notisen om RIKS som finns under "nyheter" på SSS webplats

Charlotte-J
0

Okej, då märks det vilken sida jag besöker mest då Generad

Amor vincit omnia Kyss

Mysko
0

#15 Det avgör saken! jag ska INTE åka dit =(