Abort på häst
Kan man göra abort på häst? hur sent i så fall? vad kostar det?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag tror jag har hört om en shettis som blivit skrapad en gång då hon blivit betäckt av en Shire, tinker eller frieser eller nåt annat stort… Men det blir ju kanske komplikationer och så vidare….
Har ditt sto blivit betäckt av en hingst som du inte ville?

Tidigt i dräktigheten kan man ju spruta bort oönskade foster. Vet inte hur lång tid man kan göra det, men det är väl inte särskilt jättelänge tror jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vet att man kan sticka hål på fosterblåsa med det gör man ju vid tvillingar, men jag vet inte hur länge man kan göra det heller.
Det går att spruta bort (prostalgin) fram till dag 30.
Efter dag 40 fäster fosterblåsan vid livmodern. Efter det tror jag inte det går att varken klämma eller spruta bort ett foster.
#4 stämmer inte riktigt… fram till dag 35 kan man göra det. Jag har själv gjort det på ett sto i år. Förvisso på dag 20.
Man klämmer eller sticker hål om det är mer än ett foster. Går dock inte på shetlandsponny enligt min veterinär. Men även där gör man det i tidigt skede. mellan 16-25 dagar
just det. Jag betalade inget för sprutan men det är en "vanlig" brunstspruta som kostar ett par hundra om det är en dyr veterinär.

jag fick två ston tjuvbetäckta med Dior när han var ett år, man kunde spruta emellan 5 och 45 dygn sa veterinären till mig. Maria.
#7 Det stämmer också mer överrens med de uppgifter jag fick (för 10 år sedan) Jag betalade 500:- då varav 50:- var för sprutan. 
Jag var förra året och ultraljudade ponnyer på Flenmo gård utanför Malmköping. Veterinären visade mig ett aborterat halvblodsfoster i en glasburk med vätska i. (makabert, jag vet) Det var en tävlingshäst som tjuvbetäckts och det upptäcktes inte förän efter fyra månaders dräktighet. Aborten skedde inte kirurgiskt utan kunde "skrapas" ut, antagligen i samband med medicinering.

#7 Samma som även min veterinär sagt.
#7 mycket märkligt tycker jag. Efter dag 40 är ju ägget fast. Men kanske menade min veterinär att det är bäst effekt innan dag 35
Sen kan ju jag tycka det gått alldeles för lång tid om man väntar tills dag 45, utebliven brunst borde ju tecken på dräktighet. Jag tycker dag 35 är sent att abortera också.