Säkerhet vid körning
Finns det nå bra sida på nätet? tidningar eller kanske dvd men körning som ni kan rekommendera?
Jag känner mig så osäker när jag har selat på och ska få på vagnen och så får jag inte till det med selen direkt och så stäppar hästen iväg och blir otåligt. Jag som oftast är själv måste vekrligen få honom att stå helt stilla men jag känner mig ändå så rädd att det ska hända nått när vagnen är nästan på, eller den är klar på ena sidan.
Hur gör ni när ni sätter på vagnen? om ni är själva alltså?
Det finns många böcker om körning som tar upp säkerhet, kolla biblioteket och bokhandeln.
Jag har en superbra DVD: "Hästens inkörning" av Hans Sidbäck. Den går igenom varje moment från selning till körning och handlar mycket om just säkerhet =) Rekommenderas! www.sidback.se Jag har även en VHS-film av Nicke och Christer Pålsson "Anspänning, säkerhet och utrustning" som jag har köpt från Svenska Ridsportförbundet, vet inte om den finns på DVD. Det finns ett häfte som heter "Kör klokt så kör du säkert!" av Lars Åke Larsson som jag tycker är bra. http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=104
Anders Eriksson har ett antal böcker, häften och DVD-filmer som är riktigt bra. http://www.farmoform.se/
På www.kuskringen.nu står en del matnyttigt om körning =)
Om du har möjlighet kan det vara bra att binda upp din häst mellan två stolpar/träd medan du spänner för vagnen. Annars är det bästa att träna honom att stå still, inte alltid det lättaste men ack så nödvändigt =) Välj en lugn plats där du tränar honom att stå stilla, alltid samma plats. Led honom dit och stanna där en kort stund varje dag, sedan när han lärt sig att han ska stå stilla på just den platsen (låt det ta flera veckor om så behövs) kan du utöka med att tex borsta honom och sedan sela på honom där och till slut även spänna för vagnen där, då kommer han förhoppningsvis att lära sig att stå still när vagnen spänns för även på andra platser =) Ha inte bråttom utan låt det ta tid! 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
Jag lär mina ponnyer att stå lösa innan jag vågar ge mig på att sela och köra ensam. Självklart håller jag fortfarande i tömmen när jag fäster draglinor m.m. men det underlättar och minskar risken för olyckor om man lär dem att stå still först.
Vet hur det är att vara själv när man ska köra. Inte alltid så lätt. Säkerheten är jätteviktig och min åsikt är att ingen häst är en bra körhäst om den inte kan stå still på kommando! Träna, träna, träna
. Minns när jag var på studiebesök hos Karin och Kjell-Olof Wågstedt, Kjell-Olof hade selat sin häst och lämnade honom stående först utanför ridhuset i 5-10 min (hästen rör inte ett öra) och sedan ute på ridbanan medan han drar fram vagn och spänner för, hästen är helt avslappnad och rör inte en hov. Helt suveränt!
Här är några tips:
www.kuskringen.nu - här finns massor av information om körning. Även lista över tränare med mera.
Boken Hästmannaskap - Körning av Hans Sidbäck. Inriktar sig mest inom skogskörning men själva filosofin osv är ju densamma!
Boken/häftet "Kör klokt så kör du säkert" kan jag också rekommendera.
Hans Sidbäcks DVD om inkörning är värd att se tycker jag.
Finns mycket böcker och filmer på www.driveout.se i webshopen.
Lycka till!
#2 Många bra tips!
Jag börjar med att lära dem att stå still i stallgången där de är trygga och där det inte händer så mycket, när det fungerar kan man fortsätta utomhus.
Oj, Majja 12 hann visst före med samma tips som jag, dubbelt upp 
#6 Ja, lustigt…hahaha…
Jag glömde Hans Sidbäcks bok, så det var ju bra att du tog med den för den är verkligen bra!
Står i min bokhylla =) Jag har gått kurs för Hans och han är en helt fenomenalt duktig kusk och även oerhört bra på att förmedla sina kunskaper. Det märks i hans DVD!
Jag har kommit på fler tips:
"Timmerhästens bok" av Yngve Ryd. En jättebra bok! Handlar om skogskörning men mycket av det som han skriver går att använda i "vanlig" körning också, många bra tips i den. Brukar finnas att låna på de flesta bibliotek, om inte så kan man ansöka om fjärrlån. Annars är den rätt billig på adlibris.com. Detsamma gäller mitt nästa tips (alltså att den brukar finnas på bibliotek) "Hästkörning" av Sten Alskans. Elisabeth Hjortvids bok "Att köra häst" är också bra liksom "Körning" av Bengt Blomqvist. Ska se om jag kan gräva fram något mer intressant i mina bokhyllor 
#5 Tack!
Ja, bra idé att börja i stallet om hästen känner sig lugn där =)
#0 Det mest korrekta svaret är väl: var inte ensam!!!! Om du känner dig osäker läser hästen dig som en öppen bok. Men jag vet hur det är, är själv ensam för det mesta.
Som Hanna säger - lär hästen att stå still! Det är inte svårt att få dom att springa, men att stå still.
Var lugn och metodisk när du spänner för. Gör alltid på samma vis, då är risken minimal att du glömmer något, och hästen blir trygg.
håller på att förbereda ena stoet för inkörning nu och har börjat redan vid tömkörningsstadiet att när selen ligger på är det stillastående som gäller.
Poletten börjar trilla ner =) och nu kan jag lugnt sela av henne medans hon bara står och väntar.
Jag har varit hård och konsekvent från start. Inget betande, inte klia sig, inte ta något steg åt ngt håll.
Jag har 2 portar in till stalölet och en bred stallgång, så jag skulle kunna gå den enkla vägen att spänna för vagnen inne i stallet. Men vad händer då om vi kommer till en tävling utan möjlighet för detta?
Så jag har gett mig den på att hon ska lära sig att stå still från det att däckeln läggs på ryggen tills jag ger henne komando att röra sig.
Och det syns på henne att hon verkligen förstår vad jag vill nu och hon åmar sig som en kattunge när berömmet kommer
man riktigt ser hon stolt hon är över sig själv.
Vi överdriver att lära hästen stå still. Dvs. så fort hästen känner oro eller blir rädd lär vi den att stanna, den ska vara trygg då den står still. Bättre att den fryser fast än att den flyr.
#11 Just när det gäller körning är det oerhört viktigt att hästen kan stå still, annars kan det lätt hända mycket otäcka olyckor.
# 12
Det är just det jag säger, om du läser vad jag skiver. ATT VI ÖVERDRIVER INLÄRNINGEN ATT STÅ STOLL, FÖR SÄKERHETENS SKULL:

Oj vad mycket bra tips.
Jo han är supersnäll och står väldigt stilla men ändå känner jag min så osäker att det ska hända nått. Jag kan sela på och ställa han på grusvägen och sen hämta vagnen nån meter bakom och lyfta på den så det är ju goda utsikter… =)
Men jag får träna o träna med selen så borde det gå smidigare att få på vagnen.
/ Veronica
Jag missuppfattade det du skrev, var jättetrött och läste nog slarvigt. Brukar normalt lägga mig ganska tidigt på kvällen, men kunde inte sova igår kväll, så satt uppe och surfade runt här på iFokus. Ber så mycket om ursäkt! 
#14 Det låter som en jättefin körhäst det du har så då ska du inte oroa dig
Det går nog säkert bra med vagnen också såsmåningom. Som du skriver, bara träna som gäller =) I Hans Sidbäcks körfilm säger han att man ska ta det lugnt, men inte överdriva och göra momenten för försiktigt för då kan hästen bli orolig av det. Man ska ha en självsäker attityd och samtidigt vara lugn =) Det var flera år sedan jag läste "timmerhästens bok" och bläddrade i den igår. Det finns en del tips i den, men den är rätt tjock och man får läsa länge innan man kommer till tips som går att använda utanför skogskörningen, så den är nog ändå bäst för den som är intresserad av timmerkörning. De andra böckerna som jag rekommenderade är däremot väldigt bra =)