Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 2691 ggr
moa
0

Fet eller proteinbrist, vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått olika bud på min ponny. Nu undrar jag vad ni duktiga shettis folk tycker. Är hon bara fet eller har hon proteinbrist också? Hur fodra? Dom går så dom kan plocka i gräs och utöver det får hon 1 kg hö.

Enligt måttband är hon 134 cm/154cm.

moa
0

Bild

moa
0

Bild

moa
0

Bild

moa
0

Bild idag efter klippning.

Pheobe
0

tycker din ponny är alldeles lagom

runas
0

Tycker inte din ponny är fet. Många som tycker så är ofta inte shettis ägare själva och har ingen aning om hur dom ska se ut. Lurigt oxå med all päls, man måste ju känna sig fram…Flört

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Mandah
0

Håller med dom andra, tycker inte alls den är fet.. :)

Miija
0

Hon har inte brist på protein, enligt vad man kan se med ögat i alla fall. Har hon haft fång någon gång? Ser nästan så ut… fast det kan luras med pälsen…Obestämd

VeronicaP
0

Det enda då när man ser bakifrån är ju att den kan vara lite muskelfattig i njurtrakterna .

Ahnna
0

Jag tycker att det definitivt finns lite övervikt att ta av, eller snarare omfördela med träning. Sådär ser ponnyer ut som "bara står" men vill man träna och komma någonvart behöver de musklas bättre genom att omvandla hullet. Vilken motion får hon nu? Vad har du för värden på höet? Hur mycket gräs kan hon "plocka" i kilo per dag, på ett ungefär? Det gör en väldig skillnad om det är 2-3 kilo eller 4-5 kilo gräs hon stoppar i sig.

Jag tycker att hon ser ut att vara lite insjunken i flanken och det kan komma av att hon inte är så musklad eller så kan hon ha en brist.

Oavsett hur en shetlandsponny "ska" se ut så ska den inte vara överviktig och jag tycker nog att din ponny skulle kunna ha råd med att gå ner lite i fett och öka i muskelmassa istället. Det är inga stora mängder, men i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Jag tycker din ponny ser fin ut, förutom på bilden bakifrån tagen. Jag skulle vilja se lite mera muskler där. Men nu kan ju bilder ljuga.

moa
0

#8 Varför tror du hon haft fång?

Övriga:
Jag tycker själv hon är fet, men har fått kommentarer om att hon kan ha proteinbrist. Hon är ju väldigt insjunken på sidorna, dom sista revbenen kan man skymta med ögonen och känna väldigt tydligt. Kanske hade det varit mer okej att se ut som hon gör om hon hade gått i hagen, men hon går inte i hagen. Hon motioneras 6-7 dagar i veckan varav 5-6 av dom gångerna är körning mellan 40 minuter-2½ timme. Då i alla tempon och gångarter mycket backar. Jag tycker själv personligen att hon inte ser så rolig ut i kroppen.

linnea-gullsmyra
0

jaha, men muskler ser inte ut att finas på den bilden.

moa
0

#13 Nej är medveten om det.

linnea-gullsmyra
0

#14 okej

StuteriSolo
0

för att kunna bygga muskler behövs ju tillskott av kraftfoder, det få hon väl när hon körs såpass mycket? Mina ponnyer(både shettisar och russ) får 100-300 g kraftfoder när de motioneras, under intensivare tränings- och tävlngsperioder får de kraftfoder varje dag, vare sig de går på bete eller står på stall.

Ahnna
0

#16 Kraftfoder behövs inte om grovfodret innehåller rätt mäångd energi och protein. Mitt fullblod t.ex. är i full träning nu men får bara en skvätt betfor och mineraler utöver grovfodret för det behövs inget annat.

#12 Det låter som att hon behöver en uträknad foderstat, har hon det eller äter hon bara gräs och lite hö? Att revbenen syns på en häst som i övrigt ser ut som om hon har övervikt betyder att nåt inte står rätt till i kombinationen träning & foder & vila.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se