Muskler ?
Jag vill att min lilla ska få lite mer muskler, hon körs 4-6 ggr i veckan,
Longeringhoppar eller springhoppar med henne en gång i veckan, hoppar studs och kombinationer och så ;)
Som uppvärmning ibland så klättrar jag med henne i en skog med olika branter .
Ger henne betfor 1dl och kraft foder 3dl (och en och en halv dl sånt på morgonen) (GROV 60 eller 90,eller Ponnyforder som det hette förut)
Har ni andra förslag som man kan träna upp muskler på?
Och tkr ni att hon ska ha ngt annat foder? vilket i så fall?
Tack ;)
#putt

Våra ponnyer går i en väldigt kuperad hage sommartid. Det gör att de musklar sig bra.
Okej, sommarhagen vi har är inte så jätte kuperad eller det menas väl med att den är terräng liksom?
Vinterhagen är det , men den kan dom inte gå i nu ;9 den måste vila lite ;)
Hon har ju muskler, men jag vill hitta på ngt nytt att göra så hon få muskler, vill ha fler alternativ , ha mkt att välja bland
En häst som fodras rätt sätter muskler oavsett om den arbetar eller inte, skillnaden om den arbetar är att den blir stramare i kroppen än om den bara latar sig. Får den inte foder nog att bygga muskler av spelar det ingen roll hur mycket den arbetar, det blir inga muskler ändå.
Ger du Tokosel i fodret? Märker en väldigt stor skillnad på mitt halvblod om hon får tokosel i fodret eller inte. Hur mycket hon än jobbar om hon inte får Tokosel så tappar hon muskler medans hon är rund och fin när hon får.

#6 Tokosel, vad är det?
Det är selen och e-vitamin och det är bra för musklerna. man köper det på Apoteket. Vetrinärerna rekomenderar man ger det 1 gång i veckan.

Gör en uträknad foderstat med analyserat foder till att börja med. Då vet du vad hon får i sig, vad hon behöver och kan lättare öka eller minska på rätt ställe när det behövs senare. 
För att muskla en häst behöver den jobba. Alltså inte bara skritt och trav rakt fram på en väg, utan jobba i form, ta i med hela kroppen, ha bra påskjut bakifrån hela tiden, samt förstås arbeta i varierad terräng. Backar och skogsterräng är jättebra för musklingen, samt att det lär hästen att lyfta på fötterna också. Hoppning är jättebra, har du möjlighet att löshoppa? Alltså släppa henne helt lös i ett ridhus eller på en väl inhägnad ridbana och låta henne hoppa själv, utan inverkan från linor. Då får hon möjlighet att arbeta med hela kroppen utan att bli bromsad eller störd.
Att en häst svettas under träningen är bra, det ska man inte vara rädd för. Det betyder bara att blodcirkulationen (hjärtat) har börjat arbeta hårdare än normalt, vilket är en grundförutsättning för att kroppen ska bli starkare. Svetten är kroppens sätt att kyla av sig och vissa svettas massor och vissa mycket mindre. Oavsett så är det inte farligt, men man måste såklart se till att hästen har tillgång till vatten och salt hela dygnet när den tränar så hårt. Är vinterpälsen kvar så kan det bli lite jobbigt för hästen ett tag tills den släpper, och då finns förstås alternativet att klippa pälsen lite. Klipper man under magen och undersidan av halsen gör man det lättare för hästen att arbeta utan att bli överhettad och trött och det stör inte sommarpälsen särskilt mycket.
Gå gärna på kurs för någon körtränare för att få hjälp med dressyrformen. När påskjutet bakifrån kommer och hästen börjar arbeta i en ärlig form blir den genast mycket starkare och kan utnyttja hela sin styrka i rörelserna, samt att den blir hållbarare och det är ju aldrig fel.
Lycka till!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#9 Tack för svaret :D
Japp, jag har tillgång till att löshoppa henne ,
dressyren går hon riktigt bra i, speciellt när man tömkör då får hon verkligen det där fina bakskjutet bakifrån ;) i körnigen går det framåt, snart kommer hon har bakskjutet där med :D
När jag kör, kör jag mkt i skogen och kuperad terräng, och när jag klättrar med henne blir det också så att hon måste lyfta på fötterna en del ;) Där är det kuperad terräng. Men kör även på vägar för att träna upp kondisen , långa travsräckor, lite intervaller, ex. trav 1 min, skritt 15 sek ibland mer ;)
Tack ! :D
# 9
För att muskla en häst behöver den jobba.
För att en häst ska kunna sätta muskler MÅSTE den få foder som räcker till att bygga muskler och överleva, annars kan inget jobb i världen göra så att den musklas.

#11 Om du läser hela inlägget så ser du att jag rekommenderar att man gör en uträknad foderstat med analyserat foder FÖRST.
www.stuteriprecious.se
#12 tkr du eller alla ni andra att hon ska få ngt mer foder eller mer av ngt , hon blir ju jobbad/riden såpass mkt ;)
# 12
Jo då jag har läst hela inlägget. Men sanningen är den att de sätter lika mycket muskler utan att arbeta om de har en bra hage att gå i och får rätt foder. Man ska inte tro att de får MERA muskler av arbete, däremot blir de stramare i kroppen.

#14 Nej, det gör de inte. Du kan inte jämföra att gå i hagen med att träna, det är inte samma sak. En häst som går i en stor hage musklar sig i regel bättre än en som går i en liten hage, men inte jämfört med en häst som tränar. Men det är skillnad på att träna och träna också, om man ska hårddra det. När jag säger träna menar jag hästar som jobbar och svettas regelbundet. (Mitt fullblod jobbar i träningen nu, hon ska möjligen debutera fälttävlan i år, men mitt shettissto jobbar inte, hon bara motioneras när hon körs. Förstår du skillnaden i hur jag benämner det?)
Det som händer när en kropp tränar är att muskelmassan ökar i storlek, men man får ju inte FLER muskler av att träna, det är helt riktigt. En bra hage och bra foder är byggstenar som utgör grunden för sund hästhållning, anser jag, men det räcker inte som "träning" för att en häst ska bli trimmad och stark.
Jag får känslan av att vi pratar om två olika grader av muskling? Jag menar muskler som är skapta på "artificiell" väg genom medveten träning med vagn, över hinder och så vidare, men du verkar prata om muskler som kommer naturligt av att hästen rör sig i hagen? Du har inte fel, det är självklart bra att de rör sig över stora ytor, men de blir ju inte vältränade av det i den bemärkelsen att de kan springa på travet eller tävla körning/ridning eller dylikt. En häst som bara går i hagen är inte tränad, men den kan självklart vara hyfsat trimmad och hälsosamt musklad ändå om den rör sig mycket, oavsett hur stor hagen är.
www.stuteriprecious.se

jag skulle byta groov 60 mot groov 90 (kanske t.o.m groov 125 eller lusern?), jag anser att groov 60:n har en för låg kvot för att vara meningsfull att ge hästen. även om du har en jättehög kvot på ditt hö så ger du så pass lite krafft att det troligtvis inte skulle vara någon fara
enda skillnaden mellan groov 60 och groov 90 är att den förstnämnda har 60 gr smb. rp. /kg foder medan den sistnämnda har 90 gr smb. rp / kg. protein är som sagt musklernas byggstenar så det är inget fel i att ge mer protein =)
men det är inte nån genväg för att få hästen mer vältränad. sen rekomenderar även jag att analysera höet, lite sent nu kanske men till nästa vinter =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
# 15
En vältränad häst är för mig en häst som tränat upp sin kondition och orkar "arbeta" länge, men det har ju inget med muskelmassan som så att göra. Det är ju inte musklerna som gör att de orkar ( förutom styrkan ) det är ju bränslet. Tar bränslet slut så spelar det ingen roll hur mycket muskler en individ har, den orkar inte utföra något arbete ändå.
Men jag förstår också vad DU menar.