Tips på Trägrindar
Eftersom att det nu har funnits bra tips på både Ligghall och Höhäckar så undrar jag om någon har tips på bra trägrindar som ni har gjort eller köpt, gärna bild.

tråden med höhäckar vill jag gärna läsa/se. någon som vet vad den heter?

Lisette: LÖSDRIFT och STORBALS TAK… är de trådar vi diskuterat sådant i nyligen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har inte tips på hur man ska göra trägrind, men jag har tips vad man inte ska göra (om man vill ha en grind med gångjärn) och det är att göra den för lång. Vi har/hade en grind som var ganska lång och den släpade i backen längst ut så man var tvungen att lyfta för att öppna. Att gjuta fast stolparna ordentligt är också bra =)

Vad har ni för grindar till era hagar ?
Själv tycker jag det är krångligt med ett antal eltrådar som man ska öppna när man har fler än en häst som ska in el. ut . Oftas vill dom som inte ska ut också följa med.
#4 vi har elrepsgrindar (med induviduella hantag för varje tråd) till de flesta hagar. Vi har som sagt haft en trägrind.
En annan modell av elrepsgrind vi använder ibland är att fästa elrepen vid en stolpe (som är lös) göra ett hål brevid en stolpe som är fast, där sätter man ner den lösa stolpen och sedan trä något över båda stolparna (tex en ståltrådsögla) för att spänna/låsa grinden.