Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 1113 ggr
stallostby
0

Varför max 105 cm vid tre år?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är tanken bakom det? Att de inte får växa för fort eller?

Huvudsaken är väl att de inte passerar det övre måttet (107 cm) när de är färdigväxta eller? *undrande*

Linnah
1

Är de över 105 redan som 3-åringar skulle jag nog vara extremt orolig. Sannolikheten är väldigt stor att de växer minst 2 cm till efter att de fyller 3, eftersom det är en så pass långsamt växande ras. Det finns ju även mankhöjdsgränser på mini, och jag antar att gränserna är baserade på något sorts statistiskt material om hur mycket de växer efter en viss ålder (på mini är det ju gränser även för 1- och 2-åringar). Självklart är dock huvudsaken att de inte är över 107 som vuxna.

stallostby
0

Ok men det är ju inte säkert att de växer mer, de har ju perioder då de växer mer eller mindre… Mitt ettårsto är nu nästan metern så lite orolig är man ju….

(bilden föreställer Gapona med sin mamma 99 cm och hon ser ju större ut men var ca 96 cm vid mätning för några veckor sedan)

Linnah
0

De brukar väl växa allra mest första året och en bit in på andra, och sen planar det ut. Jag tror att min 5-åring var lika hög som sin mor (98 cm) eller högre när hon kom hem från fodervärden som 2-åring. Hon var 101 i januari som 3-åring (mätintyg) och ca 103 på premieringen (där vi dock inte gjorde nån ordentlig mätning, eftersom hon hade intyg). Skulle tro att hon fortfarande är ca 103-104.

jackiejohn
0

vet inte varför de är så men min shettis kille är exakt 107cm i manken =) för de är väl vid 107cm gränsen går? :O men växer dom så jätte mkt till efter tre år då? den "värsta växt tiden" är väl så gott som över då?

Majja12
0

Säg att en hingst är strax under 105 cm som 3-åring och blir godkänd för avel på premiering och sedan som 5-åring växer över 107 cm. Då är väl inte hingsten godkänd längre? Vad händer då med avkommorna som hingsten fått medan han var godkänd, kan de bli stambokförda och ev. godkända avelshingstar ändå när de har åldern inne?

(Ursäkta om det blev lite OT i tråden)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

stallostby
0

nej då..bra fråga!

VeronicaP
0

Fast de behöver inte växa något efter 3 års ålder heller , en del växer fort på höjden och efter 3 års ålder så bara breddar de sig och så.

Tror nog att det är så på alla ponny raser att de måsta vara 2 cm mindre än rasens maxhöjd.