Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 967 ggr
h00jff
0

Skav av sele

Min shettis är klippt och där hon är klippt får hon ibland skav, bland annat av bröstan. Något tips på vad man ska ha för typ av "padd" för att det ska skava minst. Känns som om det blir ganska mycket friktion om man sätter dit en teddypadd, men jag kanske har fel!?

Tips och idéer mottages tacksamt!

UG
0

Hej! Använder du draglinor? Hur bred är bröstan?

Hanna-D
0

Spraya med pälsglans där det är skav, det skyddar lite. Kan man göra i förebyggande syfte också.

h00jff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en idealsele med lös brösta och draglinor. Jättebred brösta!

Har provat med glansspray, men tycker inte att det gör någon skillnad.

h00jff
0

Nu har ja broms på min vagn, men körde med min gamla vagn häromdagen då det var punka på den nya och då fick hon även skav av bakselen (klippt där med)… så det känns som om hon är känslig för skav där hon är klippt.

VeronicaP
0

Inte alls förvånad om hon får skav där hon är klippt, det är ju klart kortare päls och därmed lättare skav, är ju även så att en del  hästar är känsligar i fällningstid för skav .

kan du inte sätta *ludd* på indisan av bröstan finns ju särskilda bröst skydd ju.

HanniBunni
0

Det finns "strumpor" som man använder under täcken för att förhindra bogskav. Du kan ju testa dem!

icansson
0

Håller med 2# det har funkat för mej med så spraya på!

Maliiin
0

Jag har samma problem. Min vallack får skav av linorna och bakselen. Men på börjes har dom ludd för brösta och baksele. De hjälper. Och på draglinorna har jag satt två nosludd. Å utöver det sprayar ja pälsglans. Så nu funkar detTungan ute

h00jff
0

Tack för alla tips!