Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4813 ggr
stallostby
0

avmaska el kolla masken?

Hur gör man med unghästar (1 åringar) inför betet, kollar masken eller avmaskar?

Jag antar att man avmaskar alla unghästar.. höst, jan/feb samt innan och under bete..?

AnnaLundin
0

kolla masken, absolut!

Då vet du OM du alls behöver avmaska (väldigt många hästar maskas i onödan, trots att de är maskfria!), med vad du ska maska om det behövs och om det räcker med en engångsdos eller bör göras med respektive preparats rekommenderade intervall.

Inte ens unghästar behöver maskas "alltid", här var den inhyrda åringen nollad på allt utom bandmask, alla andra hade väldigt lite + några vuxna (4) helt nollade.

Aribigga
0

Om man beställer ett kollamaskenpaket på internet, kollar man styngflugelarver med det också?

lurvponnyn.vimeddjur.se

JennyR
0

Läste om Equippo Lab, dom är lite billigare än övriga lab. Ngn som provat dom?

AnnaLundin
0

#2 - styngflugelarver försvinner av sig själva när våren kommer, de använder hästen bara för att övervintra och utvecklas. Finns det några sådana så kommer de garanterat hitta dem också, då de går att se med blotta ögat - de är stora…

stallostby
0

#2 styngflugor går inte att kolla. Dom ser man som gula prickar på hästarna och skall alltid avmaskas mot på hösten.

#1 bra, då kollar jag masken, tänkte att unghästar kanske var undantagna…de är iaf avmaskade i början på feb.

Aribigga
0

Så man behöver inte avmaska mot styngflugelarver på våren?

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaLundin
0

#6 - nej, styngflugelarver ska du maska mot på hösten - OM det funnits mycket gula ägg på hästarna. S-larverna förökar sig INTE i hästarna, som de andra sorterna gör.

Lyckas du skrapa bort det mesta av de gula äggen behöver du inte maska mot dem alls! Det kan vara värt mödan att skrapa med ryktsten, trimkniv eller ngt annat som får bort dem.

AnnaLundin
0

#5 . nyfiken - vad avmaskade du mot i februari och med vilket preparat?

Pheobe
0

Jag har kollat alla hästarna i år och sedan avmaskat efter resultatet.

stallostby
0

#8 jag avmaskade med ivermectinpreparat.(noromectin tror jag) ngt jag lärt mig sedan "urminnestider" att man skall göra.. mot blodmask samt spolmask..

Jag skulle nog ändå avmaska på hösten även om man skaver bort mycket flugägg för jag tror det är omöjligt att få bort alla…

AnnaLundin
0

#10 - Att avmaska i februari kan, om man gar otur, ge motsatt effekt. Många av blodmasklarverna går i "dvala" över vintern och är då ofarliga. Avmaskningen kan väcka dem ur dvalan så att man i stället får en maskinvasion.

Sen kan man vara medveten om att det finns stammar av spolmaskar som utvecklat resistens mot Ivermectinpreparat - jag har själv såna uslingar här… Hur jag vet det? jo, jag tog för skojs skull ett träckprov på min ettåring i höstas, 10 dagar efter en rejäl dos ivermectin, som jag visste hade haft spolmaskar vid senaste träckprovet - hösten före. Det fanns fortfarande spolmaskägg i hennes träck… (+hos fölen) Dessa är maskade med Axilur över några ggr vintern och nu i slutet av mars var alla spolägg borta.

Styngflugelarverna gör inte mer skada än att man kan hoppa över den avmaskningen om det inte varit särskilt många ägg.

stallostby
0

än så länge följer jag" den gamla läran".. men jag kanske hoppar över vinteravmaskningen nästa år… Men höstavmaskar gör jag nog i höst också… för styngflugor har vi här..

runas
0

#7 styngfluge larver finns visst I hästar. Äggen fäst på ben, bringa o då de kliar när de kläcks så slickar/biter hästen och får i sig larverna som sen borrar sig in i slemhinnan i munnen och tar sig sen ner i magsäcken där de borrar sig in och biter fast. Nervandringen till magsäcken tar ca 1 mån och väl i magsäcken stannar de där i 8-10 mån och växer till ca 2 cm längd. Väl färdiga släpper de taget och följer med träcken ut, puppas och 2-3 veckor senare kläcks den och ut kommer färdig fluga redo att lägga sina ägg.

På sin vandring via munhåla, svalg och matstrupsvägg kan dom orsaka flera olika skador ex lokala infektioner. I magsäcken ger larvens bett upphov till lokala inflammatoriska processer med rubbningar i magfunktionen tom bristningar i magsäcken har påvisats. Magsäckens funktioner rubbas, det leder till störningar i fodersmältningen och försämrat allmäntillstånd.

text tagen nästan i sin helhet ur "håll hästen frisk!

Jag skulle avmaska mot styngflugor om jag var du, träckprov är mkt bra att göra först.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

exitingsvillemo
0

#13 jag kanske har missat ngt, men jag ser inte att det står ngnstans i #7 att det INTE finns styngflugelarver i hästarna.

Men vissa ställen är mer utsatta än andra dock.

Vi har aldrig haft styngflugeägg på våra hästar, förrän förra året. Det var första gången ngnsin som jag öht sett dessa gula prickar som folk pratar om Glad jag vet att många hade preoblem med styngfl.ägg förra året.

Däremot ska man avmaska på hösten (senast oktober tror jag det är) mot styngfluga. Avmaskar man inte förrän till våren är det redan försent, då är dom redan "färdiga för avfärd" på egen hand.

runas
0

#14 läste lite slarvigtSkäms. Stod att de inte förökar sig i hästar, stämmer ju.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

exitingsvillemo
0

#15 det är för tidigt på morgonen ännuSkrattande

runas
0

#16 så sant som det var sagt!

Moheda
0

Jag har precis skickat in och fått svar på våra hästars träckprov. 2 av 3 hade ingen mask och 1 rekommenderades att maskas av i två omgångar.

Jag är absolut för att "kolla masken" istället för att maska av på måfå!

Pheobe
0

Det svåra med att kolla msaken är att det sällan syns om hästarna har bandmask vilket är vanligare än man tror visst på häst. Dessa visar sej sällan i proverna och för att maska mot detta används Droncit eller enbart fyrantel-banminth i dubbeldos.

Pia-Lena
0

#10 Man ska inte alltid använda sig av samma preparat eller ens samma preparatgrupp, detta för att undvika resistans. Man bör växla mellan de olika grupperna ungefär vartannat år. Ivomec och Noromectin tillhör en grupp, Banminth en annan. Det finns ett flertal olika grupper med flera preparatnamn inom varje, kolla i Fass för djur på nätet, eller rådfråga vet, det är ju ändå en sådan som måste förskriva medlet.

VeronicaP
0

Vi använder olika maskmedel , vi kör med ett i  2 år och sen byta vi till annat.

Jag maskar bara unghästarna i jan/februari mot spolmask.

Då vi har så många så maskar jag faktiskt alla unghästar , det blir ju lite mer *tryck* i hagen om man säger så.

Madick
0

Istället för att koncentrera sig på avmaskningen och vilka medel man växlar mellan, TA KONTROLL över smittsituationen istället.

Förebygg istället för behandla.

Med hjälp av träckprov, bra rådgivning, riktad avmaskning och markskötsel går det att få ner parasittrycket till i stort sett noll på bara två år. För många går det ännu fortare eftersom de redan har rena marker men avmaskar ändå "bara för att".

Pheobe
0

#22 Håller på =)  Tackar för din hjälp…

stallostby
0

Kolla masken kostar 339 kr! vilket är väldigt dyrt tycker jag för en ponny! dvs det kostar mig 1356 kr! för en koll…

Avmaskningsmedlet ligger runt 150 kr för en spruta och räcker till tre ponnyer….

Jag tycker det är alldeles för stor prisskillnad för att jag ska bli miljövänlig i det här fallet…

JennyR
0

#24 kolla här>> mkt billigare än kolla masken. :-)

stallostby
0

Tack! det verkar ju jättebra! bra med konkurrens på detta för det borde vara en ganska enkel sak att kolla…

AnnaLundin
0

#24 - det finns fler alternativ för träckprov, skicka ett PM till Madick så kan hon hjälpa dig med ett "budgetalternativ"…

Pheobe
0

#24 jag använde mej av Annas alternativ i #27… Visst kostar en spruta runt 150 kr om man ska maska med de vanligaste men har pålle ex bandmask måste dubbel dos ges för resultat eller annat prep användas. då räcker inte en spruta till tre.

turboliina
0

en liten fråga bara…..

här får vi inte ens ut några avmaskningsmedel utan att kunna visa upp ett träck prov längre… är era veterinärer inte lika hårda som våra eller hur får ni tag i avmaskningsmedel??

vi skickar in träckproverna till vidilab och dessto fler hästar dessto billigare blir det då… vilket vi iofs har gjort i flera år och långt innan dom gjorde den här ändringen… mycket bra tycker jag..

VeronicaP
0

#29 Tror nog att det kan vara så att har man många hästar så är det lättare att få ut avmaskningsmedel.

Pheobe
0

Jag tror det har mycket med tillit att göra. Mina veterinärer är kanon. Vet vem jag är och hur jag funkar med mina hästar så det har aldrig varit problem.

Madick
0

Jag tror mer på okunskap hos veterinärerna. Precis som vissa läkare som envisas med att skriva ut antibiotika i tid och otid. De tar helt enkelt inte resistensproblemen på allvar.

h00jff
0

#3 Jag har just fått tillbaka mitt provsvar från Equippo Lab och jag är jättenöjd med dem!

stallostby
0

Jag kommer testa båda tipsen i denna tråd, har beställt från Equippo Lab, 179 kr st vilket ju är betydligt bättre än 339 kr.

Och kommer nog avstå från "höstavmaskningen" trots styngflugor…alltid lär man sig ngt nytt, utvecklingen går ju (förhoppningsvis) framåt.

(För många år sedan fick jag "bannor" av en veterinär för att jag var sent ute med höstavmaskningen..)

Pheobe
0

#34 att inte avmaska mot styngflugan om man har den är ju ursäkta mej, idiotiskt. Denne gör sådana fruktansvärda skador i hästen. Då är det bättre att avstå unghästmaskning i februari eller ta prover nu i vår och kanske slippa maskningen på våren.

Mina kommer troligen bara nehöva maskad på hösten och inte nästa vår men kommer ta träckprov för att vara säker men i år påvisades inga blod eller spolmaskar så jag slipper förhoppningsvis nästa vårmaskning

stallostby
0

#35 "Eftersom styngflugan inte är hästens egen parasit går det inte att se förekomst i träckprov. Det bästa man kan göra för att förhindra att hästen får i sig larverna är att skrapa bort äggen från pälsen. Flugan förekommer lokalt, den har på en del platser inte synts till på många år. Hästen smittar inte betena eftersom flugan flyger iväg. En särskild avmaskning mot styngflugelarver som förr gjordes sent på hösten, den s.k. "novemberavmaskningen" , finns ingen anledning att göra eftersom de preparat vi har i dag även tar styngflugelarver i ett tidigt stadie." citat från maskkontroll.se det var det jag tog fasta på.. så du får ursäkta att jag är en idiot men jag har också alltid höstavmaskat!

Madick
0

Det som menas är att man inte behöver vänta ända till november med att ta styngflugelarverna. Däremot är det ju bra om man väntar tills flugan gett sig för året, annars blir ju hästarna återsmittade.

Visiterar man varje dag och noga skrapar bort ägg VARJE dag så behöver man inte avmaska. Det tar ett par dar för larverna att kläckas efter äggen fastnat på hästen.

stallostby
0

precis…ska man maska i höst om man sett flugägg ändå. menar du?

tror jag läste att de inte gjorde ngn större skada.?

(jag maskade mina hästar med ivermektin i början av feb.)

AnnaLundin
0

#38 - om du skrapar bort äggen behöver du inte maska

Har du haft mycket ägg på hästarna och inte skrapat bort dem så bör du maska.

turboliina
0

jo men även om man har en vet. som man känner och som litar på en så kan man ju fortfarande inte veta vad hästen har för mask utan att ha ett träckprov.. och om vet. bara skriver ut recept utan koll på vilka maskar hur hjälper det då mot resistencen hos maskar??

vi har själva många hästar men tar ändå träckprov på alla..

men det verkar ofta som om hästägare har mer koll på mask och avmaskning samt vilka medel än va vet. har.

exitingsvillemo
0

det jag blir irriterad på med veterinärer är att dom alltid skriver ut det dyraste preparatet, trots att det finns billigare alternativ som tar samma sorts maskar och i lika stor skala.

Har man unghästar får man (iaf här) avmaskningsmedel utan träckprovanalys.

Mina blev dunderkurade i höstas pga det då nyinköpta stoet var i så dåligt hull, utan krav på träckprov.

I går kom dock "bajspåsarna" som jag beställt, för nu ska det träckprovas innan avmaskning.

Vill även passa på att påpeka för er som skickar träckprov: Tänk på att inte skicka prover efter Onsdag, då det finns risker att provet inte kommer fram förrän efter helgen och det ska vara färska bollar som kollas FlörtGlad

Så nu väntar jag till Måndag innan jag plockar bajsar…

Pheobe
0

Hinner man sitta där och skrapa bort ägg så strunt i maskningen då men skyll er själva om hästen sedan får bristningar i magsäcken eller problem med matstrupe och svalg. Kanske bör man läsa på rätt ställe för att få rätt information. eller hej, prata med veterinären som ju ska hjälpa i detta ärende. Det finns ju en anledning till att maskmedel är receptbelagt och det är inte för att man ska strunta i avmaskningen

Här har vi så mkt styngfluga att sitta och skrapa ägg skulle ta hela dygnet.

Vill man ha ett billigare preparat kan dom byta på apoteket om man säger till så länge det är samma substanser, annars får man ju faktiskt säga åt sin veterinär, svårare än så är det väl inte.

Hanna-D
0

#41 Det är upp till dig att ta reda på vad du har för preparat att välja på. Tror knappast att någon veterinär vägrar att skriva ut ett billigare preparat om det innehåller samma substanser.

Madick
0

#38 - Vad har du för syfte med ivermektin-avmaskning i februari?

Om man har mycket ägg och inte hinner skrapa bort skulle jag absolut avmaska mot styngflugan. Men har man få hästar och är noga varje dag så blir inte hästarna infekterade.

VeronicaP
0

Ja jag har inte tid att sitta och skrapa bort flugägg på alla våra hästar så det blir allt avmaskade, men det är ju inte varje år som vi har styngflugor här.

I jan/februari avmaskade jag unghästarna mot spolmask

Madick
0

#45 - Behöver de det då? 6 mån efter första smittan har hästen (fölet) utvecklat eget försvar mot spolmask. Det är inte alls alla som behöver den avmaskningen. Ivomec är inte medlet att välja OM man behöver avmaska mot spolmasken då. Dels finns det ivermektinresistenta stammar av spolmasken, dels riskerer man väcka upp ev. vilande blodmasklarver om man avmaskar då.

Av de prover jag gjort runt feb på föl/åringar är det ytterst få som faktiskt behöver avmaskas då.

VeronicaP
0

#46 Ja de behöver det och jag tror faktiskt inte att det är så tidigt som de utvecklar eget försvar mot spolmasken . då man kan se på 2 åringar ilband att de har spolmask har tom sett en som bajsade ut en spolmask som 3 åring på en premiering en gång.

Men då vi ändå släpper våra på hästar på bete i slutet på april så blir de avmaskade igen och har man då råkat väcka några blodisar så blir de avmaskade igen i rättan tid (intervallen)

Syrran köpte en travare unghäst där de körde att de inte avmaskade efter 6 månaders ålder mot spolmask kan tala om att den var så smittad av spolmask att det tog lång tid att få den *fri*

Sen kör jag samma maskmedel i 2 år och bytar sen.

Vilket faktiskt är rekommenderat att man ska göra just för att hästarna inte ska bli reccistenta.

Förstår inte heller varför det ska propageras så himla mycket mot avmaskning heller , någon nytta måste det har gjort då och jag tror fatkistk att både veterinärerna och tillverkarna vet vad de pratar om ändå .

Madick
0

#47 - Jo, friska hästar utvecklar eget försvar snabbt. Dock finns det de som behöver mer tid och hjälp, därför gör man TRÄCKPROV för att hitta dessa.

Väcker du upp blodmaskarna är det inte bara att de kommer fram tidigare utan orsakar stora problem som kolik som kräver vistelse på djursjukhus. Två på olika platser i landet som jag känner har råkat ut för detta. Dyrt och väldigt jobbigt för både häst och människa.

Det är MASKARNA som blir resistenta. Och de senaste rönen är inte att byta medel, utan att avmaska så lite som möjligt, dvs ta prover först för att se vilka som behöver avmaskas och sen förebygga genom att sköta sina marker.

Varför det propageras är för att vi idag har TVÅ substanser som tar lilla blodmasken. Inga nya är på väg så det är 10-15 år minst vi måste klara oss på dessa två. I utlandet syns redan resistens mot båda medlen, och finns det utomlands kommer det hit. Vi måste spara på de medel som är verksamma och inte nöta ut dem.

Kort sammanfattning översatt från engelska:

Alldeles nyligen hölls "the 2009 Equine Parasite Symposium" at the Gluck Equine Research Center on the campus of the University of Kentucky.

Huvudämnet på konferensen var utvecklingen av resistens hos parasiter mot de avmaskningsmedel som finns tillgängliga inklusive ivermectin.

De två viktigaste områdena som behandlades på konferensen var:

1. Om ingenting görs för att bromsa resistensutvecklingen kommer parasitproblemen hos häst bli kritiska eftersom det inte finns några nya preparat färdiga att använda till häst.
  2. Det är nödvändigt att ändra avmaskningsstrategierna och att identifiera de områden där resistens mot avmaskningsmedel finns. Detta kan ske genom en kombination av genomtänkta avmaskningsstrategier kombinerat med provtagning och andra åtgärder såsom beteshygien, betesplanering mm.

Det är alltså av YTTERSTA vikt att alla drar sitt strå till stacken och tar ansvar för att man inte avmaskar mer än nödvändigt.

stallostby
0

#44 se #10

Madick
0

#49 se #46 :-)