Högdräktig - tappat aptiten
Mitt ena högdräktiga sto ser inte ut att må riktigt som vanligt, är tröttare, ligger mera, och är allmänt ointresserad av maten. Hon tuggar i sig lite, men trampar mest runt med höet.
I kväll ratade hon till och med kraftfoder och betfor i krubban, men nu när klockan snart är 24 har hon ätit lite ur krubban, och äter mycket sparsamt av höet.
Kan dom bli så här mot slutet av dräktigheten ? Jag har inte varit med om det i allafall. Eller vad tror ni, kanske jag borde ta hem veterinär ? Jag blir så himla nervös, kanske jag överreagerar ?
Glömde säga att hon ska inte föla förrän tidigast mitten av maj.
Hur långt har hon till uträknat datum?
I slutet av dräktigheten så finns det rätt liten plats i magen så då kan de äta betydligt mindre än normalt. De blir tröttare i slutet. Nu har ju värmen också kommit så det tar rätt hårt på de nu. Dricker hon som vanligt?
Hon ska inte föla förrän tidigast 15 maj. Hon dricker som vanligt, varken mer eller mindre. Hennes juver har börjat fyllas i, men väldigt väldigt lite.
Jag har två som ska föla ungefär samtidigt så det är klart, jag jämför dessa båda. Och den andra äter som vanligt.

Ring veterinären. Det finns något som heter hyperlipemi och det är väldigt allvarligt. Därmed inte sagt att ditt sto är drabbad av det, men det är alltid bättre att kontakta veterinären en gång för mycket än en gång för lite.
Min första tanke var också hyperlipemi, mycket allvarligt!
Men då dricker de ju inte heller om de har hyperlipemi.

Ring Veterinären! -chansa inte, som sagts Hyperlipemi är mycket allvarligt! OM det nu är det
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Kontakta omedelbart veterinär, var noga att påtala hennes symtom då alla veterinärer inte känner till Hyperlipemi. Jätte viktigt att rätt behandling sätts in direkt om sto och föl ska kunna räddas.
Tappa aptiten gör många i slutet på dräktigheten men inte i flera dagar, de måste ha i sig mat även om det blir i små protioner.
#5 - de kan dricka lite i början av sjukdomen.
Min tanke var också hyperlipemi, som jag själv förlorade ett nyfölat sto i för två år sedan. 
Kontakta en hästkunnig veterinär som känner till fenomenet hyperlipemi!
Jag har haft kontakt med veterinär nu idag på morgonen. Eftersom hon inte slutat äta helt och fö verkar må rätt bra, så rådde jouren mig till att vänta till i morgon och kontakta min ordinarie veterinär.
MEN blir det sämre så ska jag kontakta Strömsholm direkt. Veterinären hade samma tanke som ni här inne, och då måste hon in på klinik.
Tack för alla svar förresten.
#9 - jag vill bara göra dig uppmärksam på att mitt sto inte slutade äta helt direkt när hon blev sjuk, utan hon minskade successivt på matintaget. Hon såg också ut att må ganska bra, ända tills hon slutade äta helt. (jag kan bara önska att jag själv hade reagerat tidigare, men tyvärr var jag för långsam
)
Om jag vore du så hade jag försökt få ut veterinären för att ta ett blodprov. Är det hyperlipemi så kommer fett från blodet att lägga sig på ytan i provröret efter en liten stund…
" 10 Jag blev så orolig när jag läste ditt svar, så jag ringde till Strömsholm. Veterinären där sade att så länge hon inte slutade äta helt kunde vi lugnt avvakta tills i morgon.
Till dess skulle jag ge henne massor av "godsaker", alltså sån´t hon verkligen tycker om att äta.
Blir hon dålig/sämre eller slutar äta helt ska vi naturligtvis ringa Strömsholm igen.
Jag hoppas verkligen jag kan lita på vad TVÅ veterinärer sagt idag.
#11 - Det hoppas jag också!
(jag tryckte i min ponny sirap med en spruta, för att förhoppningsvis få upp blodsockerhalten, kan ju vara värt att prova om inget annat duger)
"12 Bra tips, det är ju sött och gott.
#11 Jag hade ett sto som dog av hyperlipemi. Där sa också veterinären att man kunde vänta… Det är inte många veterinärer som är kunniga på denna leversjukdom.
Ge hästen socker. Blanda gärna druvsocker i vatten och spruta i munnen på henne. Bästa hade varit om du kunde få tag i energibalans, sånt som man ger kor. Detta har jag numera alltid hemma.
Har hon avföring? Många gånger blir dom ju lite förstoppade, ge henne vetekli blandat med vatten för att hålla magen igång. Det tipset fick jag av veterinären så det ger jag numera alltid mina högdräktiga ston, varje dag.
Motionera henne lite lätt om det är fölet som orsakar henne besvär, ibland kan dom lägga sej dumt och stoppa till tarmens funktion.
Lycka till!
Har tack och lov inte drabbats av hyperlipemi men vet att många brukar ge Shy feeder, också sött, går att spruta direkt i munnen.
#15 B vitamin?
#16 Ja.
"15 Jag ger kraffts b-vitaminer, men det kanske inte är samma sak, men sött och gott tycks hästarna tycka i allafall.
Var finns Shy feeder att köpa ?
#18 Överallt, hästaffärer, Granngården m.m.
#18 - Kraffts B-vitaminer är nog ungefär likvärdiga med Shy Feeder i detta fallet - vitaminberikad sockerlösning…
B-vitaminerna hjälper till att hålla igång tarmen, annars går det säkert lika bra med sirap.
Lycka till!
Jag håller tummarna att det är falskt alarm…
vad är det för sort sjukdom? Kan ngn förklara mer utförligt vad det är och vad det kommer ifrån. Kan man motverka sjukdomen på ngt vis?
Har aldrig hört talas om den.
Efter mycket om och med så är nu hästen inlagd på Strömsholm. Första serumet visar ingenting, helt klart och fint. Men så togs en massa andra prover som vi inte får svar på än.
Inget konstigt i munnen, 37,4 i temp och hög puls. Ingen eller nästan ingen aptit. Så långt har vi/veterinären hunnit för ögonblicket. Hästen mår inte bra i allafall det kunde dom konstatera, så får vi se vad det är.
Det är lilla Vilda som inte mår bra om du undrar Annne.

Hoppas hon piggar på sig och att det inte är någon allvarlig fara.
Håller tummarna att din ponny piggar på sig!!
#23: Hoppas hon piggnar i! Nu är hon iaf under vård och det är huvudsaken. Håller tummarna att allt går väl med både sto och föl.

Hoppas det går bra för er.
Mitt halvblodssto (vid tillfället dräktig) hade precis samma symptom som ditt sto, ville inte äta, trött och håglös, inte alls sitt vanliga jag. Tog ut veterinären som inte tyckte det var så allvarligt (vilket jag själv tyckte att det var, eftersom hon aldrig tidigare förut matvägrat, speciellt inte när hon var dräktig). En kompis (som läst till djursjukvårdare och jobbat som veterinärassistent) letade då bland sina papper och hittade att just dessa symptomen kan uppkomma vid KALKBRIST som är vanligt just hos shettisston. Jag hade foderkalk hemma och fodrade på henne detta och hon blev bra direkt.
Mitt råd är alltså, ge henne kalk och se om det hjälper.
Lycka till!
Håller tummarna för att det ska ordna sig för er.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#23 - klokt av dig att ta hästen till djursjukhuset! Bättre kolla upp en gång för mycket än för lite…
"30 Jo, men det var först när jag ringde andra gången jag fick komma, annars hade jag åkt till Skara. Hade en jättetrevlig kontakt där. Men skönt att slippa åka så långt, vi har 1 timmes resa till Strömsholm.
Distriktsvetten som jag hade kontakt med först har verkligen engagerat sig i det här och ringt tillbaka flera gånger. Hon läste på om Hyperlipedimi , och att dödligheten faktiskt är 70 %. Tack vare henne är nu Vilda på Strömsholm. Och vi ska inte ropa hej ännu bara för att första provet såg bra ut sa hon. Det kanske inte visar något förrän i morgon, eller så visar det inget då heller. Bara att vänta och se alltså.

Oxå vi håller tummarna för att allt ska gå bra för er!!
#31 - hyperlipemi är inte att leka med, som sagt. Bra att din distriktare tog sig tid att läsa på, för det är ju inte så vanligt så risken är ju att även veterinärerna bagatelliserar det.
Jag håller tummarna att Ditt sto blir bra igen!
Håller alla tummarna att det är något "enkelt" istället.

ÅÅÅ lilla Vilda. Håller alla tummar jag har för att hon ska bli bra. Styrke kram till dig, Hoppas verkligen att detta slutar bra

Men … jag har inte läst tråden förenn nu. Lilla Vilda, stackar´n
Hoppas verkligen inte det är hyperlipemi. Blodet brukar dela på sig i stort sett direkt om det är det.
Vi håller alla tummar som finns och tänker på er.
Kramizar i massor från oss
"36 Tack Anne och alla andra. Jag går nu bara och väntar på att roden ska bli klar så att dom kan ringa mig. Vet inte hur läget är idag.
kram
Vilda är varken sämre eller bättre än igår. Så idag tar man nya blodprover. Hon äter lika dåligt idag som igår, men är förhållandevis pigg säger dom från sjukhuset.
Bara att avvakta igen alltså.
Usch vilken jobbig väntan. Här hålls det fortfarande att det ska gå bra med bägge två.
Har det gått bra med ditt sto?
Veritas odium paretFörvånad
Usch detta är ju hemskt.
Läst hela tråden och har precis fått hem ett HÖG dräktigt sto. Fast det är ingen ponny så hon bör väl klara av flytten.
Hoppas allt är bra med henne.
" 40,41
Vi har just kommit hem från Strömsholm med Vilda. Dom kunde inte ställa någon riktig diagnos på henne, alla prover var bra. Utan på räkningen står bara: foderleda.
Igår gjorde man ultraljud på fölisen, och än så länge lever den och ser ut att må bra. Men dom kunde inte ge några garantier för fölet. Man kan aldrig veta hur det går eller vad som ev. är på gång med sto/föl i och med matvägran.
Så nu ska vi som sagt se till att hon äter. Hon får allt hon tycker är gott och hoppas på att det här vänder så hon äter bättre snart, och att hon får behålla fölisen.
Att ha hästar inne på klinik är inte gratis precis, och allt fick vi betala själva. Försäkringen täckte ingenting, jag antar att det är för att vi inte fick någon ordentlig diagnos. Hon är ju inte sjuk direkt, bara matvägrar !!!!

Vad skönt att hon är hemma igen. Håller alla tummarna på att hon klarar sig och att de kommer ut en frisk och kry fölis.
kram
Tack för du uppdaterade läget. Jag fortsätter hålla tummarna här och hoppas att hon börjar äta och att du får en frisk välskapt fölis.
#42 Vilket bolag har du? så kan dom inte göra, hon är ju helt klart sjuk och även om veterinären inte kan hitta nåt fel på henne så mår hon inte bra och det ska bolaget betala. Prata med behandlande veterinär om detta. Och ge dej inte, nåt fel är det med hästen!
Anna
#42 Visade inte blodproverna något? Antar att mitt kalkbristförslag föll där då…
Håller tummarna för att det vänder och hon börjar äta igen så fölisen kommer i rätt tid och mår bra.
"45 Jag har Agria. ( som jag alltid lovordat, förut vill säga )
Ja något fel är det nog helt klart med hästen. Var nyss ute och kollade till dom och Vilda hade inte rört maten i krubban, pellets, äpple och betfor. Hon luktar bara på det så tar hon någon/några tuggor hö. Hon dricker i alla fall.
Så vad mer kan man göra åt en sådan här "matvägrare" ? Ingen mer som råkat ut för detta ?
PS ! Veterinären föreslog att vi kunde hormonbehandla Vilda, för att hon skulle ha större chans att gå tiden ut med fölet. (hormoner som skulle tas i munnen varje dag resten av dräktigheten) Någon som vet något om det ? DS !
#48 Försök att få henne att beta om du har några gräsfläckar.
Skrapar hon något med hovarna?
Veritas odium paretFörvånad
Jaha så matvägran när man är dräktig är NORMALT.
Har oxå agria och varit nöjd med dem.
Man blir mörkrädd för det finns ju en orsk till att man försäkrar sitt djur. Vill ge dem bästa tänkbara vård.
Jag har även fosterföl försäkring på bägge de två jag har hemma. Vbl har jag ju precis tagit hem, men föräkrad är hon.
Det är svårt när de är sjuka, de kan ju inte tala muntligt.
Hoppas det går bra allt ändå.
Jag hade ett föl en gång som vi åkte till djursjukhuset med och en massa prover togs men inget fel hittades just då. IF betalade allt. Sen hade hästen alla andra sjukdomar vid uppväxten men det är en annan historia.
Jag tycker du ska ta det med veterinären igen, ring en ny veterinär kanske? Låter mycket mysko. Äter hon nåt alls? Håller med föregående talare att försöka få henne äta gräs. Det brukar hjälpa.
Är det taget några andra prover? Hur ser hon ut under magen, har hon vätska ansamlat? Jag har ett sto som äter mkt mindre på slutet då hon samlar väldigt mkt vätska som trycker, spänner och gör ont.

FAst vad gick det på kom du över självrisken och begärde du direkt reglering ???
Annars får du ju skicka in papprerna själv till ditt försäkringsbolag .
Men vet att Agria har väl slopat lite och försämrat men hade för mig att det var på hältutredningar stod ju något om det i ATL *S* som vi lyckades få i går ;-)

Vi har fått nobben från agria vid direkt reglering, men skickade in paprena och fick ut allt i efterhand. Deras förklaring var att om det inte är helt 100% givet att det går på försäkringen så avslår dom och när man sen skickar in papprena så går deras veterinär igenom alla journaler och tar ställning då.
Hoppas att det inte blev för luddigt men vad jag vill ha sagt är att:
Även om dom avslår en direkt reglering skicka in papprena så är chansen fortfarade stor att de ersätter kostnaderna.
Hoppas verkligen att ponnyn piggar på sig.
"53 Tack för svaret. Jo, jag hade nog tänkt skicka in papperen, men avvaktar ifall det skulle bli något mer vet.besök först.
"52 Det gick på 13.400 kronor, inget man spottar upp hur som helst. Och det kan bli mer, det vet man aldrig.
Just nu går Vilda ute och plockar det c:a 1 mm höga gräset, ha ha. Det är bättre än allt annat vi försökt bjuda på. Äter inte ens äpplen ur handen som brukar vara det bästa hon vet. Lite hö äter hon, men har inte ätit 1 kg ens sedan vi kom hem i går eftermiddag.
Hon har fyllt i ungefär halva juvret, och dricker lite mer än hon gjort tidigare. Så om allt går bra, är det kanske inte långt till fölningen. Hon går nog inte till 15 maj i allafall. Och det hoppas jag verkligen inte hon gör heller, så dåligt som hon äter.
Vad skönt hon äter lite gräs i alla fall, det lilla gräset som finns. Hade det gått hade jag gärna ryckt en del gräs och skickat till dig, för gräset här nere i skåne har verkligen satt fart nu. Fortsätter hålla tummarna här.
Det lilla lilla gräs som finns här är egentligen lika med noll, men hon går där och betar i allafall. Så det hade varit underbart om du kunnat skicka lite gräs.
Om ni har flera förslag på hur man kan få bättre aptit på en shettis, så hör av er.
(vi hade en taxtik en gång som när hon skulle få sin första valpkull också matvägrade. Vi fick medicin till henne, och hon började äta som en häst)
Borde finnas tycker man i allafall någon dunderkur även för hästar.
#56 B vitamin stimulerar aptiten.
Jag skulle provat gett varm vetekli, bra för magen också för dräktiga ston.
#54 Vad skönt att hon iaf visar intresse för det lilla gräs som finns. Håller tummarna att det ska vända för henne, snart!
Nåt mina ponnysar bara ÄLSKAR är grovrivna morötter med b-vitamin på, kanske nåt att prova.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#56 Det finns ett foder som är jätte bra för magarna på hästar och det heter Mash. Man har varmt vatten så det och ger de sedan när det är ljummet. Alla hästar jag vet som fått det bara älskar det. De håller magen i trimm också samtidigt.
Tack för alla förslag jag fått, alla är värda att provas.
Jag har mailat till Stall Björnhovda som säljer Mash, och hoppas få svar snart. Vi har bara 5-6 mil dit, så jag tänkte prova Mash och se hur det går.
Hur går det med ditt lilla sto? Jag är in här varje dag för att se om det har blivit någon förbättring. Jag hoppas att allt går bra för er!!!!
Vilda mår bra igen, hon äter inte som vanligt, men hon äter i allafall det mesta hon blir tilldelad.
Bäst var att börja med Mash-fodret, det gillar hon verkligen. Det är ett muslifoder som man blöter upp i varmt vatten, mums tycker Vilda, och jag det luktar faktiskt riktigt gott.
Fölungen i magen sparkar och står i, så den lever i allafall. Jag tror det har löst sig nu så Vilda mår bra och får en fölunge i maj.
#63 Härligt! Håller tummarna för er.

#63: Vi ger våra regelbundet Irish Mash och de älskar det! 
Skönt att ditt sto mår bättre nu.

ÅÅå vad glad jag blir när jag läser att lilla Vilda äter igen. Håller nu tummarna på att allt fortsätter åt rätt håll
Vad härligt att läsa. Mashen kan göra underverk på den mest kräsna hästen .
Jag fortsätter ändå hålla tummarna här 
#59 Man ska inte hälla på för varmt vatten på Irish Mashen, då förstörs fodret och gör ingen verkan, istället ska man ha på ljummet vatten (fingervarmt) och sedan ge det efter en kvart (får stå max 30 minuter). Detta är superbra om hästar har problem med bland annat magen. Jag har gett detta sedan i somras och är väldigt nöjd!

Så skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll med ditt sto. Har följt tråden och undrat hur det gått..
*puttar upp*
Hur går det?
Har precis läst igenom tråden. Har ett högdräktigt sto som ska föla vilken dag som helst…hon har matvägrat i ett par dagar nu…knaprar gräs och dricker vatten men inget annat får hon i sig.
Hon har också diarré vilket gör mig än mer orolig….
Hade ut vetten som tyckte vi skulle avvakta tills i morgon….
Sen ringde han nyss och hade läst på om Hyperlipemi och skulle ringa strömsholm och rådfråga….ev kommer han ut ikväll och tar blodprov.
Stoet har som en stor bula under magen…men inget farligt enligt vetten.
Juvret är sprängfullt och mjölken kommer på en gång….hon har slappnat av i bäckenbanden…
Hon bara står och hänger stackarn men vetten kunde inte hitta några stora fel på henne…tror hon kommer föla inatt……
fullständigt livrädd för att hon ska ha den där fördömda sjukdomen :(((
fortsättning följer…………
#71 Hoppas att det går bra! *håller tummarna*
snabb fråga….om vi åker till strömsholm ikväll…måste man betala på en gång innan man åker därifrån ?
Eller får man notan med sig hem ?
vetten har varit här och tagit blodprov…..väntar nu på att han ska ringa tillbaka….

#73 Du måste betala innan hästen lämnar Strömsholm, annars får man inte ta med sig den hem…
Hoppas allt går bra med stoet.
Blir hon inlagt behöver man inte betala något förren man hämtar hästen. Såvida dom inte ändrat sina rutiner.
Hoppas verkligen att det är falskt alarm.
Lycka till
#74 usch, hoppas det inte är ngt allvarligt, utan bara tecken på förlossning.
Lycka Till.
#74 hur har det gått, var det falskt alarm eller? Håller tummarna för att det var det.
Hon hade hyperlipemi….
Vi åkte in med henne igår kväll….idag började hon föla.
Fölungen var stor och satt fast….huvudet slaget bakåt eller åt sidan (minns inte vad hon sa) de försökte att rätta till det men det gick inte. Stoet led och skulle inte överleva en sövning och de skulle såga fölet…..
Är så trött och har gråtit så mkt att jag inte orkar göra det nåt mer, Försöker bara slå tankarna å sidan…………………..
Massor av varma kramar.
Kram.

tänker på er, så ledsamt.
va mer kan man säga..
#79 Ånej! Sänder mazzor med styrkekramar!

Så fruktansvärt! Beklagar verkligen förlusten av både sto och föl.
Mitt första föl….och jag vet inte ens vad det blev 
Värst är ju ändå att förlora stoet… tyckte himla mkt om henne,,,,
Nu är det bara att hålla ett vakande öga på andra stoet….åker in vid minsta tendens till matvägran,,,
#84 Nu har jag läst dina inlägg, så fruktansvärt, stackars lilla Rossann. Tänk att det skulle gå så illa, tänker på er……

#84. Beklagar verkligen. Det är som du skriver hemskt att förlora ett föl, men helt outhärdligt att förlora sitt älskade sto.