Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 421 ggr
Yazmine
0

Undrar

Det är ju ingen aktuel fråga just nu ,men mina shetisar tappar sin vinterpäls så sent,är det normalt ?Tycker att dem har haft den så himmla länge för min stora häst han tappar den mycket tidigare än ponnyerna,men just nu har dem typ björnpäls,ska bli intresant om det tar lika lång tid när det börjar bli dax för fälning nästa år.Vad tror ni kan det vara nån vitaminbrist eller tar det längre tid för shetisar som går på lösdrift ?

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självklart tar det längre tid för hästar som går ute att tappa sin päls. De behöver ju skydda sig mot vind och väder… Men du kan hjälpa dem på traven med extra B-vitamin.

Bilden är tagen i juni…

Sehvrin
0

Våra shettisar (som får gå in varje natt) brukar tappa vinterpålsen väldigt sent. I år fick vi inte se dem helt i sommarpäls…nästan i alla fall. Och då var de avmaskade och hade fått B-vitamin enda sens vintern, dock var de väl inte i jättebra kondition.

Hur det är för shettisar i allmänhet vet jag inte.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ingrid
0

Tycker det är individuellt från häst till häst, har ponny som går lösdrift som alltid är avfälld innan juni, sedan ponny som stått inne och haft kvar päls långt in i juli.

kacka
0

Ofta fäller 1-åringarna sämre än de fullvuxna…

Linda-A
0

Jag har hört är att det inte finns några vetenskapliga belägg för att extra B-vitamin skulle ha någon positiv effekt på pälsfällning. Bakterierna i hästens grovtarm skulle syntetisera tillräckligt med vitamin för hästens behov.