Hej jag har en fråga..
hur mycket brukar en shettis kunna bära? hur stor måste den vara med och utan sadel??!!
Menar du storleken på ponnyn? Vad det gäller vikten så kan dem bära alla barn vet inte nån exakt vikt men oftast så brukar barnen växa ur dem innan dem väger för mycket 
Min syster red på en av mina shetisar och hon väger runt 50 kg men det var ju bara korta stunder nån gång i bland.
Jag brukar säga att en lagon shettisryttare väger 20-30 kg. Men jag brukar ha maxvikt 40kg och de som är grövre och större (över 104 cm) max 45-50 kg.
#1 #2 50 kg, verkligen?! Då skulle jag nästan själv kunna rida dom vilket jag aldrig skulle få för mej.
35-40kg får ju vara tillräckligt tycker jag. En väninnas barn är 12 år och väger 35 kg. Hon är lite för lång men vikten är okej. Hur gammal är man när man väger 50 kg? då gick jag ju på gymnasiet.
Jag tycker ni undervärderar våra ponnyers styrka!
Jag har berättat det förr och gör det gärna igen! Jag själv har tidigare (för ett antal kg sen :P) provat att rida på mina shettisar, bara för att testa HUR starka de verkligen är! Och de flesta har lätt orkat med en ridtur i skogen, då de sprungit glatt i alla gångarter! Rent viktmässigt bär de betydligt mer än 40 kg, även om man kanske inte ska rida dem dagligen om man väger 65…
Det ÄR en stark ponnyras vi har, man ska inte låta sig luras av deras storlek! Skulle tro att både russ och welshar är "svagare" än shettisar vad gäller ryttarvikt.

#4 Det är klart att de orkar. Men hur bra blir det om större ryttare rider dem regelbundet? Därför rekommenderas ingen högre vikt, även om de KAN. De skulle nog orka kuta omkring med skapligt stora vuxna då o då, men det betyder ju inte att det är bra för deras ryggar tex.
# Så, jag föredrar om vi här inte förespråkar att tyngre ryttare rider dem regelbundet. Många nybörjare läser vad som skrivs och kanske tar en på orden.
Jag vidhåller även i detta ämne: Man måste inte göra saker bara för att man KAN.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Alltså, jag förespråkar inte att en vuxen ska rida shettisar regelbundet, MEN man måste se till helheten! Jag skulle aldrig få för mig att sätta en viktgräns för mina ponnyer utan låter "lagom stora" ryttare rida dem. Vad de väger är för mig ointressant då.
I ponnytravet rids monté med viktgräns på 45 kg inkl sadel. Och tro mig, lagom stora ryttare låter bli att äta frukost för att kunna väga in! Trots lätta sadlar!
Däremot så får de dra en massa när de körs! Mina körda shettisar har väl dragit 270 kg eller nåt… men då är det ju på hjul och inte i de värsta backarna…
Mina maxvikter är vid regelbunden ridning. Visst har jag att upp tyngre än 45 på de på 105 cm men inte så ofta och ingen hoppning eller dressyr utan bara skogsridning.
På ett av mina ston hade jag som gräns max 35 kg trots att hon var 99 cm. Men hon la sig ner när hon tyckte det var för tungt. Så jag får väl säga att jag anpassar vikten efter hästen… Inte bara mankhöjd utan även lynne och massa.
När man får en fråga om hur mycket en ponny kan ta i vikt så är det ju inte för att ridas ibland utan för regelbunden ridning. Sen kan jag ju tycka att det inte skulle vara så kul att rida en så liten ponny om man är stor. Vad får man ut av det?!
#8 Pja, fråga de stora fullvuxna 100-kilos 2meters karlar som åker runt på Islänningar… DE får tydligen ut något av att rida på hästar som JAG tycker är alldeles för små för dem. Men bevisligen är de starka nog för att reda ut det.
Och jag är övertygad om att de flesta friska shettisar också är betydligt starkare än vad man kan tro om man bara ser till deras storlek.

Amen alla små ryttare är ju faktiskt inga lätt viktare , finns barn som är lagom stora till sina hästar som kanske ändå väger 50 kg ..
35 kg tycker jag är väldigt pluttigt tex på en shettis av normal storlek de klarar mer än så ..

Beror väl helt på ponnyns storlek och muskelatur!
en välmusklad ponny kan jue bära mer än en omusklad ..

Självklart Antex kolla våra travare som är välmusklade och rejäla de klarar lätt 50 kg även lilla Lina klarar lätt över 50 då man inte kan sätt upp en allt för liten på henne för då har hon stuckit i väg med den för länge sen 
#9 Kan du visa en bild på en 100 kg karl på 200 meter på en islandshäst? Jag har nog aldrig sett en och då är jag andå ganska aktiv inom islandshäst.

#14 200 meter 

Står det ikke i noen britiske bøker at en shetlandsponni hingst måtte bære en voksen mann på 90 kg i 3 km før han kunne godkjennes til avl, dette mener jeg å ha lest når jeg hadde et opphold i England under min utdanning i 1996. Jeg vet IKKE om det stemmer eller om det var gamle regler, men der var bilder også, der var det mange som også ble brukt til meget mer enn her, (1996). (barn i ridningen oftest) mye "dressur" klasser, visningsklasse og hopp. Barna bruker sine ponnier som de voksne bruker sine hester, veldig artig. Nå mener jeg ikke at store tunge personer ukritisk skal ri sine små, men sterk er de og det skal de vel være!?
Yvonne
#15 så går det när man skriver fort och tänker på annat samtidigt :P 2 meter ska det så klart vara.. hehe
2 meters karlar är väl inte så vanliga kanske men 100 kg väger många karlar som rider islänning.
Min pappa väger ca 100 kg och är 185cm lång och han har ridit islänningar ett antal ggr för några år sen. Utan problem.

#16 De måste inte göra detta för att bli godkända.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag säger som många andra. Varför måste man bara för att det går? Det går att sitta både två och tre vuxna på en shettis också, med god balans ; ) men Varför?
Jag tycker det räcker med max 40 på mina hästar och det ser jag att mina också är nöjda med. Bilden är på en 96 cm häst barnet väger ca 28 kg och är ca 125cm ganska harmoniskt par tycker jag, dock skall hjälm användas!!!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se