Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1604 ggr
stallostby
0

Bäst för pälsen?

Vad är era bästa tips för att få fin glans på pälsen? Kunde inte bestämma vad jag skulle köpa idag så jag frågar här.

(Har en ettårshingst som fortfarande ser "raggig" ut med mkt lurv, han har ändå fällt massor! Vill ha honom fin om en månad) Tänkte på b-vitaminer, vetegroddsolja, vetekli o dy. Har gett bakjäst några dagar men han verkar rata det nu.

sus-sharon
0

jag har ingen aning vars jag hört det, men jag har hört att betfor i foderstaten skall ha effekt på pälsen (glans osv).

alla mina hästar är riktigt glossy-glansiga i pälsen året runt, pälssättning, vinterpäls, pälsfällning och sommarpäls, och de står alla på hö, betfor, lusern och äpplen/morötter. ingen aning om det kan vara betforn som hjälper till kanske?

medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

B-vitaminer kan ibland göra nytta.

Annars generellt är en balanserad foderstat (hela vintern) bästa sättet att få en fin päls och en bra fällning.

stallostby
0

min kille får betfor och lusern men nu i minskande dos.. pga uppväxande gräs mm i hagen, de lämnar endel hö nu…

SofieN
0

Nu vid pälsfällning ser väl många hästar lite matta och tråkiga ut i pälsen. Om en månad lär väl din ha hunnit fälla av sig en hel del, kanske beror vart du bor i landet.

Annars tycker jag att olja är rätt bra och ge, även b-vitamin om hästen fäller lite dåligt.

h00jff
0

Mina hästar har blivit superfina i pälsen av Hippolyts foder. Mitt halvblodssto är så blank att man kan spegla sig i henne (hon äter NaturMüslin varje dag + Irish Mash en gång per vecka). På två veckor så såg man tydlig skillnad i hennes hårrem.

Shettisarna är inte lika korthåriga så det ska bli väldigt spännande att se om de blir lika blanka och fina när de fällt av all sin päls (jag började ge dem detta foder i höstas), de får också foder från Hippolyt, Equigard varje dag + Irish Mash en gång per vecka.

Kan verkligen rekomendera dessa fodersorter, helt suveräna!

Kraka
0

#5 Rosenknopp instämmer. Mumsigt! Glad

h00jff
0

Instämmer också att olja ger blank och fin päls, men tänk på att 1 dl olja motsvarar 1 kg havre när det gäller energi…

SannaHolmgren
0

Min äldre hingst är alltid jätteblank i pälsen, året om. Även under fällningstid  gnistrar pälsen efter lite avborstning. Han får inget annat än hö och gräs. Unghästen är också rätt glansig i hårremmen nu, fast inte lika mycket.