Export av unghingst...
Vad ska man tänka på om man ska exportera en unghingst till Norge?
OM den skulle visas på premiering måste då modern vara DNA-kontrollerad eller räcker det att hon är stamboksförd?
Det räcker att hon är stamboksförd…om unghästen är stamboksförd o har pass från sitt hemland är det hvad som behövs för att ponnyen ska bli reg. om i den Norske Ponnyavelsföreningen och den kän då ställas ut på norska utställningar…
Vad kostar tex tullavgifter? Ska man tänka på några speciella PAPPER som ska med eller är det bara betäckta ston som ska ha det?
Tullavgiftene till Norge är 5000,- i ordinärsats, med shettis använder man sig av ett tullreduksjonsregel som gör att man istället betalar 37,61 nok pr.kg vikt (hvis ponnyen väger under 133kg.) så måste man betala 25% moms av köpaskillingen omräknad i nok(detta ska köparen ta sig av). Man måste ha hälsointyg, og köparen i Norge måste skicka inn en hel del papper så som importmelding o så.
När ska hälsointyget utfärdas?

24 timmar innan den går över gränsen ,
Fast tullavgift betalar ju inte du ,
Tidligast 48 t. före gränspassering måste det bli då efter hvad jag har hörd…
#6. Japp, 48 timmar är det.

När vi skickade våran förra året så var det 24 timmar , tror att det kan vara så att det är 48 timmar över helg ??
Så här står det på SJV sida - Behörig veterinär skall utföra klinisk besiktning av häst högst 48 timmar före lastning eller senast den sista arbetsdagen före lastning.
Veterinären sa iaf att vi hade 48 timmar på oss nu när vi exporterade i september, och det var på en torsdag hälsointyget utfärdades. Hästen lämnade Sverige på fredagen. Kan det ha blivit ändrat?
# 0 OM den skulle visas på premiering måste då modern vara DNA-kontrollerad eller räcker det att hon är stamboksförd?
Från och med 1 januari 2007 måste alla hingstar som licensieras vara DNA-typade gentemot båda föräldrarna.
Planerar man att köpa ett "hingstämne" kan det alltså vara på sin plats att se till att modern är DNA-typad. Är modern död när sonen ska licensieras - och DNA-undersökning av henne inte är gjord - är det inte möjligt att licensiera sonen.
# 10 Jag läste det i Shetlandsponnyn, det innebär att pållar som annonseras ut som hingstämnen ska ha en DNA typad mamma eller???

Om du skall exportera en ponny så måste den ha med sig en IPMC-blankett (se nedanstående utdrag från webstamboken):
Export:
Alla hästar som åker utomlands måste ha pass med sig enl. Statens Jordbruksverk.
Gör så här:
- Skicka in passet och uppgifter där det står vem den nya ägaren blir och när exporten förväntas ske. Skriv "Export" på kuvertet.
Sedan löser du ut passet, IPMC (International Pony Movement Certificat) och ett informationsblad på posten.
Annars kan det vara omöjligt att registrera avkomman i det nya landet.
Vissa länder kräver att IPMC utfärdas för att registrera importer i stamboken.
Exempelvis Norge kräver det, Danmark gör det inte. Finland vill helst att IPMC görs.
Vi kontrollerar då om allt är ok med stamtavlan med avseende på bl.a. tre generationer.
OBS! Inga importer registreras om det inte finns tre fulla generationer i härstamningen.
Saknas något nummer för en häst i stamtavlan så kommer den eventuellt inte heller att accepteras i utlandet.

Ja men det är ju som jag har ju en 2 åring där jag inte äger mamman , men kan man be den som äger mamman att dra hårstrån och skicka till mig eller hur ska man göra??
Här hemma hade jag tänkt dra på alla och spara , men det smartaste hade kanske varit och sett till att fått sådana Dna kuvert eller vad man nu ska lägga det i så man inte böver öppna det om man nu skulle behöva skicka det , jag menar stona kan ju dö rätt vad det är ..

#13: Jag tycker nog att man kan be ägaren till mamman dra loss lite svanstagel, stoppa i en plastpåse och skicka till dig. Man tycker ju att även stoägaren borde vara intresserade av att få en avkomma till ett av sina ston godkänd.
Själv skickade jag in tagel från ett av mina ston när en av hennes avkommor, som numera ägs av andra uppfödare, blivit godkänd på hingstpremieringen och sedan skulle DNA-kontrolleras.
Egentligen borde man nog göra som du säger, samla svanstagel från alla sina, om ifall att …

#14 Ja man borde det för som sagt olyckan kan ju vara framme , vet ju att det finns en åring som jag tycker är skitsnygg där mamman tyvärr har dött….
Så man ska lägga det i en plastpåse håller det bättre då? Sen är det väl ca 30 strån eller nåt sådant??

#15: Om det håller bättre vet jag inte … men det är ju viktigt att den lilla hårsäcken följer med då det är ur den de tar DNA-proverna. Jag blev i alla fall ombedd av SLU att lägga svanstaglet i en plastpåse och sedan skicka in.
Numera tar vi regelmässigt svanstagel från fölen/unghästarna i samband med chipmärkning och vaccinering, vilket vi sedan skickar in till stambokföraren i samband med någon annan passändring, t.ex. ägarbyte, stambokföring, el. likn.
Jag har förstått att stambokföraren håller ett lager som de går igenom i första hand då t.ex. en hingst blivit nygodkänd. Finns det inte tagel där från hingstens mamma och pappa så kontaktar man i stället ägarna till dessa för att be dem skicka in.
Nu misstänker jag att stambokföraren inte kan arkivera tagelprover från hur många ponnyer som helst …
Cattis: Vad säger du - har du någon rekommendation?

# ja när man chippar dem så skickar man ju med tagel på alla som chippas , frågan är ju då om det kommer att räcka i framtiden?
Är det verkligen så att man själv kan skicka in tagel o få dNA-analyserat och sen använda det som "bevis".
Vem kollar att taglet kommer från rätt häst.
Man kan ju gå in till grannen å hämta tagel om man vill….
Så då är det väl inte allt för kompliserat att få tag i tagel från den häst man VILL att det ska vara
Trodde nog att kollen var lite noggrannare än så.
*besviken*

# när man chippar dem så får man ju inte göra det själv och det går ju inte att ta från vem som helst för det kommer att synas att det inte är rätt då *mammans* pappa faktiskt är blodtypad eller dna typad och då syns det ju att det är fel…

#18 Eftersom ponnyn måste kollas mot både mor och far så kan du inte fuska med hårproverna hur enkelt som helst.
Varför skulle man förresten fuska med det, vad vinner man på att få grannens ponnys identitet, omdet hade varit möjligt alltså?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Finns det ngt register där man kan se vilka hästar som är DNA typade? Min hästs mamma är exporterad, om hon inte är DNA kollad vad gör jag då?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det är bara att höra av sig till SLU som har alla DNA registreringar. Maila till: Sofia.Mikko@hgen.slu.se
Hur görs då en export på enklaste sätt? Ska köparen betala in köpebeloppet innan man skickar in pass för ägarändring och IPMC och när detta är KLART så kan de hämta hästen???
Jag tycker såklart inte att man skulle vinna något på att fuska. (Fuskare tycker vanligtvis annorlunda.)
Men hela grejen med DNA-testen bygger ju på att man ska FÖRHINDRA fusk.
Om alla då kan skicka in tagel för att få testat utan att någon har koll på var det kommer ifrån så tycker ju iaf jag att det känns som det kvittar.
För den som ville fuska före DNA-testets tid gör ju det nu åxå om det är för lätt.

#24 För det första finns alla hingstars DNA redan lagrat. Så när du kommer med dina hårprov som du plockat på grannens ponny, kommer det inte stämma med pappans DNA. Sedan måste du även testa mamman, som i sin tur kontrolleras mot sin pappa. Så jag undrar - hur kommer du undan med att skicka in tagel på fel ponny?
/Cattis
Det kan väl bara fungera om det är helsyskon???
#23 Ja, jag tycker att det är rättvist att köparen betalar inn hele köpabelöpet före ägarbyte o pass skickas inn.
# 26 Helsyskon har inte samma DNA.
#23. Känns väl tryggast att få hela köpesumman eller iaf en stor del av den innan man ordnar med hälsointyg, IPMC- dokument och ägarbyte. Så har jag gjort iaf vid export.
Det finns ju oseriösa som backar ur i sista minuten. Inte så skoj….
#25 Grannens ponny var ett exempel. Men är nu grannens ponny en godkänd hingst så kanske nån känner sig frestad att "låna" lite tagel. Eller att de som har flera ponnyer "blandar ihop" taglet, vad vet jag. Jag vill inte fuska. Men det har ju bevisligen varit flera försök till fusk alt. "slarv" tidigare och då verkar det ju inte vara allt för svårt nu heller.
Ska villigt erkänna att min åsikt kan bero på okunskap men jag ser det inte som ett stabilt system om alla får ta sina prover själv.
Så det jag menade från början och fortfarande gör är att det verkar vara dålig koll på det här med taglet.
Det var det även på generalmönstringen i Vetlanda där de som tog tagelproverna t ex hade svårt att skilja på katalognummer och RS-nummer.
Jag tyckte iaf att det var väldigt förvirrat vid den provtagningen.
Kanske skule ta o dra några strån på allihopa o skicka in så de blir som jag vill ha det. ;-)

#30 Jag fattar verkligen inte hur du kan tro det?
Oavsett vem som tar tagelprovet, så MÅSTE det stämma med föräldrarna till den ponnyn det gäller. Det går inte att fejka!
Tar du en helt ny ponny, som inte har typade föräldrar så javisst - men alla våra hingstar är DNA-typade så det går inte att fuska - det måste stämma mot pappan! Alltså spelar det ingen roll vem som tar provet - då kommer det inte att stämma om du tar från en annan häst = provet godkänns inte.
För övrigt anser jag att vi hade MKT god koll på generalmönstringen och att alla hingstars prover märktes med rätt namn o RS-nummer.
/Cattis
Lustigt , jag skrev en kommentar men den försvann…..
#31 Jag begriper åxå att DNA-provet inte går att fejka.
Men tagel går väl att få tag på från den man VILL att det ska va.
Och en tidigare fuskad häst avslöjas ju inte förrän avkomman DNA-testas, vilket kanske aldrig inträffar!?!
Vad gäller generalmönstringen hoppas jag att det blev rätt. Men det var MYCKET förvirrat när det togs prov på min hingst. Om jag inte varit uppmärksam vet jag inte hur det blivit.
Fast de e lätt kollat, jag har ju tagel kvar ;-)
Härmed avlustar jag min "misstro" (som från början var en stilla undran) vad gäller DNA i en för ämnet helt felaktig tråd.
Måste alltså ALLA hästar som ska exporteras ha IPMC och veterinärintyg oavsett om det är en som ska användas i avel eller inte… ?
#33. Ja. Har de inte IPMC går de inte att registrera i sitt nya land.
Hälsointyg är obligatoriskt. Har inget med om ponnyn ska vara i avel eller inte.

Jag sålde våran Slättens Nils med IPMC , skrev export så så gick det lite snabbare att få gjort ägarbytet och få hem Ipmc papprerna. Tur var väl det att man gjorde det ordentligt eftersom Nisse sedan blev godkänd i Norge.
Fast till Finland vet jag många som säljer utan IPMC, och de går ändå att regga in i Finland..
Går det att frakta över dem som "resgods"? och "strunta i" att regga dem i det nya landet???
Jag har fattat det som att det säljs hästar ganska ofta till Norge utan att anmäla ägarbyte… Ja, visserligen inom Sverige med…
Jag tror tex Hubert 38-99-1374 är såld till Norge… Han har iaf visats där på premiering och tävlats i ponnytrav. Går det att anmäla ägarbyte UTAN att man har passet???? Funderar på att göra detta OM det går… Sedan har ju även Ka-Candra flyttat…
Men hur KAN det exporteras hästar utan att SSS får reda på det?

Det är enkelt. Man tar sin häst och skickar den med sitt pass över gränsen. Om man inte skaffar ett IPMC så är det omöjligt för stambokföraren att veta om en ponny exporteras eller ej - hur ska han kunna ha koll?!
Om du skickar in passet för att få ett IPMC så ändras ju även ägaren. Och nej, man kan inte göra ägarbyten utan passet. Det måste skickas in för att få det gjort. Och ägarbyten görs heller inte till utlandet, om man inte samtidigt gör ett IPMC.
/Cattis
hm… Och med IPMC så måste även veterinärbesiktning göras?
Och normalt sett så står köparen för dessa kostnader eller?

Ett IPMC skickas till ponnyns nya hemlands registrator/stambokförare OM det är stämplat o signerat av veterinär. Annars är ditt IPMC betalt och utfärdat i "onödan". Det enda positiva med det är väl att ägarbyte utförs i det svenska registret.
Eftersom väldigt få kontroller görs på hästar som exporteras vid gränsöverfarterna, så är det få som väljer att göra veterinärbesiktningen då den kostar ganska många kronor (800-1.000:- per häst ca här i Sthlm). Det är upp till säljaren att antingen lägga in veterinärkostnaden i köpesumman redan från början, kräva den av köparen, stå för den själv eller att strunta i den helt.
Det är ett dilemma anser jag. För om jag exporterar ett hingstföl som jag sålt för säg 4000:-, så inte vill jag ta en tusenlapp av detta för att utfärda IPMC samt betala veterinärkostnaden! Det vill jag iofs inte ens om jag säljer en ponny för 15.000:- Köpesumman är ju det jag vill HA för ponnyn. Inte det jag vill ha för att ha råd med omkostnaderna för försäljningen.
Om jag exporterar, så får köparen stå för de extra kostnader som uppkommer. Jag skall ju inte "drabbas" för att hästen exporteras, hade en person i Sverige köpt den så hade jag ju inte behövt stå för dessa kostnader. Alltså - det får köparen stå för.
/Cattis
Jag tycker man ska ha "ryggen fri" och ha alla papper klara vid exporten, då tex. hälsointyg. Gör de kontroll vid gränsstationen så står man där med skägget i brevlådan o inte kommer över med hästen. Lika bra att informera köparen direkt att alla omkostnader för exporten tillkommer eller att man "bakar in"det i köpesumman.

#42 Problemet med det, att baka in det, som jag ser det är att man ju vid utannonsering inte vet om det är en svensk eller en från annat land som svarar på annonsen. I en annons måste man ju ange ett pris, då kan det blir himla sura miner om man säger att det kostar 2-3000 mer då man hör att det är en utländsk som köper.
Fast jag håller ändå med om at tdet är att föredra. Men å andra sidan, det är lite upp till köparen. Det är den som inte får med sig hästen över gränsen utan extra kostnader.
Problemet med IPMC är att man inte har ngn användning av det om man inte vetbesiktigar - skitirriterande då man betalar för det och skickar in til lstbf, när det kommer tillbaka med posten. Man kan lika gärna kasta det direkt om man inte haft veterinären ute. Den enda fördelen är att ett ägarbyte blir gjort.
/Cattis

#42: Jag håller med om att det bästa är att ordna med alla papper och intyg för ponnyn vid en export. Jag vill inte att en av mina uppfödningar "dumpas" vid gränsen p.g.a. en nitisk kontroll. Dessutom vill jag ge ponnyn alla tänkbara förutsättningar att kunna stambokföras, premieras, ställas ut, m.m. i sitt nya hemland. Jag ser det som en kvalitetssäkring av ponnyn.
Jag tycker nog inte att man skall baka in exportkostnaderna i priset utan helt enkelt upplysa den utländska köparen i god tid om att detta tillkommer på priset. I vissa fall kanske man t.o.m. kommer överens om att dela några av dessa kostnader. En seriös köpare har full förstående för att dessa kostnader tillkommer.
Även om det inte är mitt "fel" att köparen bor i ett annat land så är det ju upp till mig om jag "väljer" denna köpare, med allt vad det innebär.
#44. Ja, en köpare som verkligen vill ha just den hästen tror jag inte hakar upp sig på runt femtonhundra extra som hälsointyg o IPMC-dokumentet kostar…
#41+43 Jag håller med dig Cattis… Det är inte lätt…
men om köparen VET vad som krävs men "struntar" i att vilja ha vet.bes mm?? Utan vill ha en billig ponny… Men om man då skickar in ägarbyte för ponnyn och nya ägaren är i ett annat land, skickas ändå passet dit?
Åtminstone jag vill ju att det görs en ägarbytesanmälan så jag inte står kvar som ägare… Sedan är det svårt med de andra avgifterna om köparen vill ha en så billig ponnny som möjligt…
Hur är det om passet inte löses ut av nya ägaren? Anmäls ägarbytet ändå eller?
Är det olika regler om det är ett EU-land eller inte????

Ett problem är att de flesta köparna inte vill veterinärbesiktiga, då det inte kontrolleras. Och man kan utan problem registrera i andra länder utan IPMC. det är väl egentligen bara moderlivsimporter som det kan bli problem med. IPMC är det inget KRAV på att utfärda. Bara en rekommendation för att det i alla register skall bli rätt.
/Cattis
Enligt norska Stamboksföraren: IPMC behövs inte, men ägarbyten skickas inn till SSS med underrettning om att ponnyen skal forbli reggad i SSS självom ny ägare bor i Norge. Det handlar då om ett rent ägarbyten o inte om en export.
Men vad säger tex tull om ekipaget stoppas???
Men om köparen VILL ha vet.bes och är beredd att betala för det, vad är det då för skillnad på tex skaffa IPMC jämfört med INTE skaffa IPMC???

Om du skaffar IPMC kommer det att ändras ägare i passet, samt stå i registret att ponnyn är exporterad samt i tidningen owebbstamboken. Annars inte. Stambokföraren gör inte ägarbyten för utländska ägare utan IPMC. Jaghar försökt men fick tillbaka passet med vändande post där han skrev att jag måste ansöka om IPMC för att äagrbyte skulle kunna ske.
/Cattis
Hur mycket extra kostar IPMC???
#53 IPMC inkl. ägarbyten kostar200,- så att der är ju inte nån stor kostnad.
jaha… inte mer? Så det är veterinärkostnaden och ev tullavgift som kostar då?
Måste det vara någon SPECIELL veterinär som gör intyget? Tex distriktveterinär eller nåt…
#55. Bara distriktsveterinärerna får utfärda häslointyget.
okej… hm… hade en svag aning om detta…
men om man ändå ska göra en hälsokontroll så är det väl lika bra med IPMC????????? ÄVen om man väljer att ta in hästen som "resgods" och inte regga den i nya landet? Men går SSS-stamboksföraren med på det???
öh… Jag hänger inte riktigt med…
Det är ev tullavgift som är den stora kostnaden. Hälsointyget ska göras av distriktsveterinären om man har möjlighet för det. Jag vet det görs undantag från reglet om man bor långt ifrån distr.vet. så att det är enklare att bruka sin lokala vet. Detta har i huvudtag tullen inga koll på…
Hälsointyget kän ju göras i samband med besiktningen som man ofta gör om man köper än ponny, o då bliver det bara än liten extrakostnad…
#52 IPMC MÅSTE alltså inte utfärdas, men hur hanteras då ägarbytesanmälan om detta inte är gjort??? Det går alltså inte utan IPMC? Så så fort man vill göra ÄGARBYTE så gäller IMPC… men vem vill inte det???

Det är ju givet att man skall göra ett IPMC om man skall veterinärbesiktiga! Det är ju en liten kostnad. Men om man INTE tar ut veterinär är IPMC-kostnaden kastad i havet då stambokföraren inte befattar sig med dem utan stämpel av veterinären.
Som resgods accepterar inte Norska föreningen att ta in shettisar o regga dem där. Då måste den nya ägaren först tulla hästen.
#59 ALLA vill nog göra ägarbyten. Men vad är det för poäng att utfärda ett IPMC om det ändå inte gäller utan vetintyg? Om nu inte köparen tänker betala för undersökningen alltså. Då är pappret värdelöst.
/Cattis
Hvart får man tag på IPMC blanketter? Jag finner inte nåt att lasta ner nån stand….
#56 Om man får ett intyg utfärdat på ATG klink då? Räknas det för dom är väl inga distriktsveterinärer?
Amor vincit omnia 

#62 Nej du måste ha distriktare för detta.
#61 De går inte att ladda ner. För att få denna blankett skickar du in passet på ponnyn som skall exporteras med info om den nya ägaren (namn, adress, tfnnr). Sen kommer passet tillbaka med den nya ägaren samt ett IPMC-papper som veterinären skall stämpla och signera. Sedan då ponnyn åker skall säljaren skicka detta IPMC-papper tillbaka til lstambokföraren. Han skickar det sedan till stambokföraren i ponnyns nya hemland och den förs in i deras system där. Eventuella dräktiga ston bör ha IPMC då en del länder annars kan neka att registrera fölen. Man anger alltså på IPMC om stoet är betäckt och med vem.
/Cattis
Skickas alltså IPMC-pappret till söljaren eller köparen???? Kommer ägarbytet ske alltså FÖRE hästen säljs/exporteras?
Vi hade distriket här och besiktigade Wille innan han åkte. Det kostade 703 kr.
Det vore enklare om alla länder hade samma regler om IPCM och vet. intyg.

#64 IPMC skickas tillbaka till stambokföraren.
Ja, du måste göra ägarbytet innan hästen åker, i god tid innan så du hinner få hem pappret till veterinären kommer. Om ägaren backar ur kan du ju ändra igen. Därför tar man en handpenning så att man har pengar att täcka den eventuella kostnaden.
#65 Jag håller med, det vore mkt enklare.
/Cattis

Dessutom vore det kanske bra om det stod klart o tydligt att IPMC är helt onödigt att utfärda om veterinären inte stämplar det.
/Cattis
Jag förstår inte varför man som köpare inte vill ha vet.intyg och IPCM Har man inte råd att göra saker på rätt sätt hur ska man ha råd att sköta nya pållen?

#68 Fast varför ska man göra det om det inte behövs?
Jag har råd att ge mina hästar det de behöver, men jag sparar gärna ändå en tusenlapp om jag kan. Jag lägger den hellre på annat om jag kan.
#. Och vadå, hur många veterinärbesiktigar då de köper inom landet? Hur många är det inte som inte ens har sett sina hästar "live" innan de köper dem o ponnyn levereras hem? Massor. Så jag kan faktiskt förstå att köpare i andra länder väljer bort den extra kostnaden om de kan slippa den. Det gör vi ju sins emellan här också.
Det är ju inte ens en veterinärbesiktning egentligen. Det handlar ju om att kolla att den inte uppenbart är sjuk och klarar att resa. En sund säljare släpper ju inte en sjuk häst på transport som den i vissa fall dessutom skall stå på i ett dygn eller mer.
/Cattis
Men enligt SJV krävs det hälsokontroll vid export, pass och färdplan (om resan överstiger 8 timmar). Jag har hört efter med detta mycket ingående vid exporterna o de viker sig inte en tum på det.
Personligen tycker jag det är helt rätt att hälsointyget görs. Iofs är det ingen grundlig veterinärbesiktning men en icke sund ponny som kanske snorar och har sig går nog inte igenom. Detta är väl ett sätt att samtidigt förhindra transporter av misstänkt smittade djur eller sådana som inte är friska nog i allmäntillståndet att klara en längre resa.
Vid sista exporten pratade jag med en gränskontrollant vid Norska gränsen o även han hävdade att de kollar hälsointyg vid en ev. kontroll. Visst alla kontrolleras inte men gör de det o det saknas papper- så kan det bli problems. Hur lätt är det att få tag i en veterinär som kan göra en besiktning inom rimlig tid…
Självklart vill man ju som säljare att alla papper är okej så ponnyn kan reggas i nya landet bla. och att man har "papper" på att ponnyn var okej vid avfärd. Dessutom betalar köparen dessa omkostnader så vad är det motsäger att man gör som man bör?
Hälsocertifikatet huvud uppgift är väl att ev. smitta ska kunna spåras. Hade inte UK haft sina regler hade muloklövsjukbrottet kunnat bli mycket värre.
Går det att registrera en shetland utan IPCM i Sverige?

#70 Att köparen vägrar stå för kostnaden. :-)
Och då kan man ju neka den att köpa såklart.
Men min poäng är att även om det är ett krav, så är det långt ifrån alla som gör det.
Nu har jag inte importerat på länge, men då jag gjort det har jag haft alla papper klara. Men om jag KUNDE slippa, så är det ju klart jag skulle vilja slippa. Det jag menade var att man visst kan ha råd att ta hand om sin häst o dess kostnader, men att man kanske vill spara på pengarna om man kan. Det lät nämligen i ett annat inlägg (#68) som att om man inte betalade veterinären hade man inte råd att försörja sin häst. Det behöver inte hänga ihop alls anser jag.
Det är som säljare jag råkat ut för att man inte vill ha veterinärpapprena då de "inte behövs". Och det är där jag mkt väl kan förstå om de inte vill betala den kostnaden om det ändå inte kontrolleras. Det är ju de som får betala staffavgifter vid gränsen, det är de som får ta risken…
Hälsokontrollerna är mkt bra ur just smittosynpunkt ja, en gång då jag skulle sälja en häst så var han liiite "snorig" (inte ens gult snor alltså utan vattnig höstsnuva). Jag fick vackert vänta en vecka till. Men det är ju skitbra, för tänk om man skickar iväg en häst som står med ngt allvarligt, typ kvarka… Så på det viset är det kanonbra! Eller tänk om man får hem en med kvarka… Huga! 
Men, åter ett men, jag förstår också de som väljer att lita på att säljaren inte skickar sjuka hästar.
/Cattis

#73 Jag vet inte. Jag tror att vår stambokförare är ganska hård på reglerna.
/Cattis
#63 Men om ponnyn säljes o köparen tar den inn til Norge som resgods får den inte reggas i Norge behöver den IPMC då? Om den tas inn i Norge och man skickar inn IPMC bliver den ju på ett sett "oreggad" då..?…
Men Tonjef: Om man köper en häst med full stam, vill ha den veterinärbesiktiad, varför vill man inte ha den reggad i Norge då???
varför ska man ta in den som RESGODS????
För att om man ska ha än valack el nån som man inte tänkar ställa ut el avla på, varför ska man då betala 6-8000,- i tullavgift?????…Jag tycker det är jättebra att man här möjlighet till att ta inn ponnyer som resgods!…
# 74 Förlåt om jag uttrycker mig klantigt. Jag tycker det skulle vara bra om det fanns regler för detta så jag som säljare slipper ta dessa "vill bara ha passet diskussioner". Jag har ingen större erfarenhet av att importera. När Linan köpte sitt sto var det ingen som frågade om IPCM eller vet.intyg vara eller inte vara kostnaden för detta bara satt på notan.
Jag tycker att det kostar så mycket att importera en pålle så kostnaden för ett veterinär intyg är inte så stor i det hela
#79 är tullbeloppet så högt????
Ja, ofta blir det så högt om man ska vara ärlig med vikt o köpsumma…les #3 .Än vuxen shettis väger ofta mer änn 133kg. och man måste då betala än ordinäravgift på 5000,- + moms av köpasumman och alla andra kostnader som tillkommer som hälsointyg o resa… Om man köper ett sto el än hingst för avel måste man ju betala dessa belöpen, men om man ska ha än ponny för familj el så bliver det ju jättekostbart…..

#80 Det vore bättre om det var en REGEL mellan alla ISPC-anslutna, så att det var ett tvång. För det är ju klart mkt bättre att man har koll på var alla hästar finns. Nu pratar jag om IPMC.
Sen vore det ju bra om man inte var tvungen att ha ut en distriktare för hälsointyget. De är dyrare! Och om det inte var så dyrt kanske det kändes mer överkomligt för köparna.
Vad säger att en distriktsveterinär är bättre än en lokal veterinär?!
/Cattis
#83 Distriktetveterinären tog 703 kr för Willes intyg. Tror du en vanlig veterinär tar mindre? Jag tycker det kostar stora plånboken bara de sätter en fot i stallet.

Den vanliga veterinären vi har tar ca 500, medan distriktsveterinären tar drygt 1000. Ganska stor skillnad…
/Cattis
#83. Jag trodde det var samma regler inom ISPC iom att IMPC är internationellt? 
Om vi vänder på steken o ska importera hästar från tex. Holland. Vad kräver vi?. IPMC kan jag tro är obligatoriskt, hälsointyg?. IPMC har väl en viss del med att göra att ponnyerna har full stam enligt tregenerationsregeln. Detta kontrolleras ju av stambokföraren innan dokumentet utfärdas.
#85. Distriksveterinären tar här runt 1000 :- för hälsointyget. Av en privat veterinär betalde jag 400 :- för en riktig veterinärbesiktning inför försäkring. Då ingick böjprov och allt sådant. Att det enbart är distriktsveterinärerna som får göra intyget är att de är de som har "runda´stämpeln". Utan den är intyget ogilltigt.

Det meste er vel allerede sagt, men jeg synes dette er en fin artikkel å tipse eve kjøpere om når dere skal exportere hest til Norge http://www.nancyville.no/?page_id=69
Nu kommer jag med mer frågor/funderingar igen…
Om en person har en svensk adress, men bor i annat land och vill ta hästen som resgods till andra landet men att den fortfarande är svenskägd… Öh… Hur ska ett veterinärintyg då se ut?????
Kan det vara utan IMPC?? Vad säger man till veterinären som ska göra veterinärintyget? Att det är för export eller för försäljning?????
Det måste vara distriktare eller? Vad kostar ett veterinärintyg???
Om köparen vill att hästen ska registreras på den svenska adressen… Vilka papper ska man då tänka på??? Då behövs väl inte IMPC??? Eller ska man göra det ändå?????

#75: Jag tycker faktiskt att det är bra att vår stambokförare följer reglerna till punkt och pricka. Den som idag föredrar att köpa en ponny utan alla dessa papper och intyg kan ju ånga sig en vacker dag och då står man där med skägget i brevlådan.
Jag får då och då samtal från personer i andra länder som t.ex. köpt en ponny utan papper från någon uppfödare i Sverige och nu i efterhand upptäckt hur kul det verkar vara med avel och utställning. Om t.ex. någon av våra hingstar då är far till ponnyn så undrar de nu ifall vi i efterhand skulle kunna konstruera de papper som saknas … Tyvärr!
Jag brukar säga till dem att de få se detta som dyra läropengar och se till att vid nästa hästköp ordna med alla de papper som behövs.
Därför är jag själv också noga med att våra uppfödningar säljs enligt konstens alla regler, även om det ibland t.o.m. kan innebära att jag själv tar kostnaden för t.ex. IPMC eller friskintyg, då jag helt enkelt inte vill begränsa ponnyns möjligheter framåt.
Om man kommer överens om att mötas vid gränsen… hm… OM hästen ska gå in UTAN IMPC som resgods men att det görs ägarbyte DÅ, vem ska då skicka in passet? FÖr hsäten MÅSTE väl ha passet över gränsen????
Om jag fattat det rätt så ska IMPC fyllas i INNAN hsäten har flyttat (sålts)… Vad skriver man då för datum för försäljningen?
Vad händer om man har frågor till registratorn och han har telefontid EN gång i veckan???? Är risken att man itne kan få ut IMPC-pappret i tid???
Hur lång tid tar det att få ut IMPC-pappret?
Vad är att rekommendera vid veterinärintyget, att åka till veterinärstation eller att de kommer hem?

IMPC kommer hem till dig som säljare. Du anger inga datum för försäljning på IPMC eller i passet.Där står bara datum för ägarbyte och det datumet är då stambokföraren gör det.
Räkna m 2 v, men det kan gå fortare.
DU skall alltså skicka in passet, inte köparen. Bara du kan ansöka om IPMC för din export.
/Cattis
hm… eftersom jag inte får tag på Fredrik då han har telefontid en gång i veckan och jag har en del frågor så hinner jag inte fixa IMPC… det är trist…