Lite sur på passet....
Vi har fått tillbaka passansökan till vår ostammade shettis pga mankhöjden inte stod med. Är det inte ID-kontrollantens jobb att veta vad som ska stå med, speciellt de som ska "reggas" i asrp som korsningsponnyer….. Kontrollanten sa också att de inte behövdes chippas, vilket det visade sig att de senare behövde, så då fick vi ju betala extra bara för att hon inte visste Edit: eller rättare sagt sa nåt som inte stämde.(att man måste chippa hästarna är dock bra)
Men den här gången fuskade vi lite och mätte själva ^^' (jag tycker ju att vem som helst borde kunna lista ut att mankhöjden ska stå med….)
Sen tycker jag det där med åldersbestämning via tänderna är lite fånigt…. Vi hade en vetrinär ute och kollade och sen frågade han hur gamal Nickolina var och vi tänkte lite fel så hon blev ett år yngre än vad hon eg är, eftersom vetrinären tyckte det var rimligt….
Jag blir lite sur på alla dessa turer med hästpasset, även om det är en bra idé.
_ EDIT: Ok, jag inser att det är fel att enbart skylla på kontrollanten. Det man får skylla på antar jag är systemet. Det verkar ju som om systemet inte är/var helt färdigt (eller iaf så verkade det så när vi skulle ID-kolla hästarna och söka pass, bla så har jag för mig att det där med åldersbestämning via tänder kom till efteråt) Får man skylla på EU?
_
Det är väl ändå hästägarens ansvar att ta reda på vad som gäller? Du kan knappast skylla missen med mankhöjden på ID-kontrollanten.
#1Tyvärr var jag inte där när de kontrollerades.
Visst, jag kanske inte bara kan skylla på ID-kontrollanten, men hur sjutton ska man veta som hästägare att den ska stå med om det inte står i asrp's anvisningar? Och vad jag kunde se så stod det inte på blanketten heller 
Borde inte mankhöjden stå med oavsett ras?
Finns inte allt med här?
http://www.asrp.se/anvisningar.htm
Man kan ju vända på det hur: Hur ska ID-kontrollanten veta vad som gäller för alla raser? Det är trots allt ganska många raser med olika krav.
Jag hänvisar ALLTID till rasföreningarna. Ibland vet jag, t.ex. har jag ju ganska bra koll på reglerna för shetland, men jag säger ändå alltid att de ska kontakta rasföreningen för att kolla - och då INNAN jag kommer ut så att allt är klart redan innan.
Visst förstår jag om chippningen, och det står ju med på asrps hemsida, men inte ett knyst om mankhöjden förrän vi fick tillbaka passansökan…
Visst förstår jag om ID-kontrollanter inte kan allt om hur varje hästras ska regristreras, men jag tycker ju dels att ostammade ponnyer borde väl vara rätt vanligt? dessutom har jag uppfattat det som att hon sa rakt ut att chippning inte behövdes när hon blev frågad om detta….
#4 Det låter som en vettig sak att göra som ID-kontrollant
Jag tycker inte heller det är ID-kontrollantens ansvara att kunna alla olika regler för olika raser.
Fast då kan man ju inte heller stå och säga vad som gäller om man inte vet.
På ASRP`s passansökan finns en rad för den ungefärliga mankhöjden på ponnyn.
Veritas odium paretFörvånad
FÅR alla ID-kontrollanter mäta??? Jag är ju tex inte utbildad inom detta….

#8 Passansökan skriver ju ägaren i, så det måste vara upp till denne att uppskatta mankhöjden. Som id-kontrollant fyller man endast i konturdiagrammet (samt chiprapporten om chipmärkning gjorts). Allt annat ligger på ägaren.
ID kontrollanter får inte mäta om de inte är utbildade mätmän.
#10 men ägaren får lov att uppskatta mankhöjden på sin häst?
Får ALLA bedömma sin hästs mankhöjd oavsett ras?