Premiera sto två gånger?
Jag var inne och tittade i webstamboken nyss och hittade ett sto som hade två resultat från premiering 2008. Ena gången med 38 poäng och andra gången med diplom. (Inga poäng skrivna.) Jag trodde inte man fick visa mer än en gång samma säsong…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Är det inte så att det ena är dubbelguldsdiplom , det förs in som Diplom .

Jag är inne och tittar på vårat som fick dubbelguldsdiplomet och det är det som står vid P där det inte står några poäng , det är helt rätt ;-)

Vad underligt. Man har ju inte fått dubbelguldsdiplomet på en premiering, ju.
www.stuteriprecious.se

#Nä men det räknas som avelsdiplom och det kan du ju eg bara få på en premiering så det är därför det skrivs där kan jag tro, så för mig känns det inte konstigt , utan rätt så naturligt att det sätts som för Premiering 

#4 Räknas som avelsdiplom…
För mig är dubbelguldsdiplomet en utställningsutmärkelse, inget annat. Domarna tittar ju på helt andra saker på utställning, jämfört med premiering. Visst är det jättekul för de ston som får det, det bevisar ju att de håller god kvalitet, men för mig så slår avelsdiplomet högre som merit.
www.stuteriprecious.se

#5 MEn det är ett avelsdiplom likväl , det har diskuterats förr och ja ett diplom som man får på premiering smäller kanske högre men det är ocskå väldigt tråkigt om hästen just är i en växtfas när premieringen är och då inte får visa sig från sin bästa sida och får hästen sen guld på utställning när den är i bästa skick så är det för mig lika mycket värt då det är olika domare som dömt , kan ju vara så att den hästen alltid får guld sen på utställning efter det och det har man ju sett förr ston som fick dåligt som 3 åringar och sen som äldre ston har fått guld både på premiering och utställningar.
Fast det är ändå rätt så lika saker de *tittar* på

#6. Men det är väl lika trist för alla andra raser om de är i en växtfas vid premieringen och de har inte massa andra chanser till diplom.
Dessutom är det inte samma förutsättningar för denna andra chans. Jag har säkert 10-15 utställningar inom 25 mil. Hur många utsällningar har de i Norrland? Om jag fattat saken rätt kan jag alltså kana runt på alla 15 för att samla ihop till två guld, strunt samma om det blir mindre än guld på de andra 13. Var finns logiken här? Vet att vissa premieringsförrättare har liknande åsikter.
Pga ovanstående omständigheter kommer jag aldrig att tycka att ett diplom och ett dubblguldsdiplom är likvärdigt. Men det kan självklart vara bra hästar ändå, både med och utan diplom.

#6 Jag säger inte att dubbelguldet är dåligt på något sätt, bara att det för mig inte är jämförbart med avelsdiplomet.
Lite samma med hingstar som får klass 1 på premiering men inte blir godkända, de kan ha fått guld på utställning hur många gåger de vill men jag vill ändå inte avla på dem förrän de har blivit "ordentligt" godkända. Förvisso kan jag tänka mig att avla på ett sto som inte får avelsdiplom, men även om nåt av mina ston fick ett dubbelguldsdiplom så skulle jag inte likställa det med avelsdiplom.
Men skit samma, jag har fått svar på min fråga i alla fall!
www.stuteriprecious.se

#7 Jag vet och jag vet att det finns andra som håller på med andra raser som skulle vilja ha samma möjlighet också .

#0 Kan det inte vara så att stoet är visat som föl-2 åring på premiering…?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#10 Nej, båda resultaten är från 2008. 
www.stuteriprecious.se

#11 Kan du PM:a mig vilken ponny det gäller så jag får se hur det ser ut, har inte sett någon sådan innan..
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fast det är ingen nyhet , det har ju sett ut på det viset sen dubbelgulden kom.
Har du ingen egen som fått dubbelguldsdiplom Cattis så kan du titta på den om inte annat .