Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1582 ggr
Cattis
0

RIKS 2007

Som jag just fick höra kommer nästa års riksutställning arrangeras på Gotland.

Om jag inte är felinformerad skall det ha ordnats billigare pris på båtresan. Det finns tydligen en del boxar o ngt vandrarhem där också.

Första Riksen någonsin på Gotland va?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Vad kul att det ligger någon annan stans faktiskt , man kanske skulle ta och anmäla dit..

Cattis
0

En minisemester kanske? Med häst. Fast det lär inte bli lika många deltagare som vanligt iom att det blir dyrare än en "vanlig" utställning. Men Gotland är fint, så kan man göra det till en semester också, så är det ju en annan femma. :-)

/Cattis

maggan
0

Där har jag aldrig varit

Cattis
0

#3 Kanske dax i sommar då?

/Cattis

AnnaLundin
0

Det är ju helt klart intressant. Gotland är ju lika avsides för fastlänningarna som Sundsvall är för smålänningar. Självklart ska riksutställningen vandra runt, hoppas bara det är många som åker dit!

Det beror ju mycket på när det ligger, för min del. Är det mitt i turistsäsongen kanske det är svårt att få plats på båtarna???

Jag bor ju förhållandevis nära Oskarshamn, så kanske man äntligen skulle ta den där turen till Gotland som vi pratat om. Synd bara att man inte kan hänga husvagnen bakom hästtransporten :P

maggan
0

#4 jajamen äntligen

Annette
0

På Fårö 11 augusti blir det riks.

Mer info kommer inom kort på SSS hemsida.

Sasser
0

Jag har kollat det tidigare och ha råd med häst och en familj på 5 blir knivigt för oss. Även om man får en billig båtresa så kostar det andra… Tyvärr så är det dyrare att bo och leva sommartid på Gotland än på fastlandet. Men för det så tycker jag inte att det var fel att lägga det där, bara att "gilla läget" och gratta dom som bor där. Det är ju dom som får resa annars….

Milla
0

NEJ!!!!!!!!!!!!!!! jag vill ju åka men har inte råd, ska ända ufåpp till norrtälje den 19 augusti så jag får allt stanna hemma.

Men det är helt rätt att RIKS ska vara på olika ställen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Bofride
0

Äntligen! Skrattande

Annette
0

Grattis Gotland! Jag tror det kommer att bli jättetrevligt.

thira
0

Kul för Gotland, själva får vi nog stå över, men det är helt rätt, RIKS ska vara på olika ställen.

Pyttis
0

Alla Ni som har möjlighet ÅK, Gotland är underbart, känns precis som att komma utomlands. Själv har jag varit där ett flertal ggr. Både sommar som vinter! Lika trevligt och annorlunda varje gång. Har vänner som är gotländska "infödingar". Tur för mig!Cool

Balloon
0

Vad roligt att det blir riks här hemma på ön! Men Fårö stämmer nog inte, det är väl ändå Bunge ni menar? Har själv varit där o körtävlat o det är en kanonbra plats med boxar o bra boende.

Charlotte-Aveback
0

Grattis Gottland! Glad Vi får se om vi ses där nästa år!

Balloon
0

Hästkörningen på Gotland anordnar Körnings SM den 17-19 augusti i Bunge på samma ställe som RIKS ska vara. Hur kommer det att funka? Vi ska ju förbereda allt  inför SM:et den helgen före antar jag….Jag är stallchef då på SM:et nämligen.Ska på SM-möte på torsdag så får kolla med de andra då om de vet om detta.

Annette
0

#16. Om jag uppfattade det hela rätt så skall riks gå på Fårö.

Annette
0

#16. Riks är på Fårö. Det finns info på SSS sida.

www.shetlandsponny.se

Hanna-D
0

Vad kul att Riksen ska vara på Gotland, jag åker gärna dit men tyvärr utan häst - det blir för dyrt.

#9 Vad trevligt att du ska upp till "mina" trakter Glad

Sofia_Schultz
0

#9 Vad händer i Norrtälje 19 aug blir jag såklart lite nyfiken på? Oskyldig

jojjehanna
0

#3 inte jag heller…

maggan
0

#3 Då borde vi försöka åka.

helenecarlsson
0

#9 Antar att det är Dartmoor Riks du ska på i Norrtälje? Ska också dit med min lilla dartmoorkille.

RebeckaSvensson
0

Grattis Gotland!

Kommer nog inte åka dit, tyvärr. Svårt vara borta mer än en dag under trösket, men annars hade det varit kul att passa på att åka till Gotland samtidigt.

kacka
0

Vad kostar det med färjan?

Jag skulle tycka att det skulle vara jättehäftigt att ha hingstvisning på Hallands Väderö INNAN hingstarna släpptes där… Tex i april…

paparatzi
0

#25 Ha! ha! ha, det lät som en bra idé, skulle man inte kunna hyra in kommunala utedass då?

Asagard
0

SkrattandeSå skoj!! Får hoppas att många kommer då. Som sagt, det är väldigt dyrt dock att åka till Gotland - i allafall för fastlänningar. 11 augusti är det ju dessutom högsäsong, och ännu dyrare och frågan är hur pass mycket man kan pressa priset, SAMT hur många hästtransporter som egentligen får åka med färjan. Sen måste man också tänka på att det faktiskt är färja ut till Fårö också, så man ser till att alla kommer över dit också…

Normalpriset för 5 personer i ekonomiklass (över 19 år) + bil och transport till Gotland ligger på 5122:-. Men, åker man obekväma tider, så kan man få det billigare. Vet inte om det är ännu dyrare på sommaren, detta är i alla fall det pris som står nu.

Lågpriset för 5 personer i ekonomiklass (över 19 år) +  bil och transport till Gotland ligger på 3800:-.

Som sagt, det blir dyrt att åka på riks nästa år, OM inte föreningen lyckas pressa priserna rejält. Det återstår dock att se.

RebeckaSvensson
0

#27 Oj, det var riktigt dyrt. Då kan jag helt sluta fundera på det.

Charlotte-J
0

Då blev det inget Riks för vår del heller, synd! Får väl åka på Shettivalen i Danmark istället.

Amor vincit omnia Kyss

RebeckaSvensson
0

#29 Vad är det och när ska det vara?

Kratern
0

#29 Apropå det….vad kostar det med transport över bron?

Mysko
0

Herregud hur kan dom lägga utställningen där då?! så mycket kan man ju för 17 inte betala för att åka över.

Kratern
0

#32 Vad tror det kostar t.ex för oss norrlänningar att åka på RIKS i Skåne då?

Vi ska väl inte börja diskriminera Gotland?

Mysko
0

#33 det kan åtminstone inte kosta 5000 spänn att åka bil ner. Jag åkte från sydskåne till riksen i örebro och så dyrt var det inte iaf.

kacka
0

Men Örebro är ju inte i Norra Sverige ens…

Det är knappt en 3:e del upp i landet… Alltså inte ens i mitten av Sverige…

RebeckaSvensson
0

Tycker inte att det är fel att det ligger på Gotland. Kul för de som bor där att få ha det. Men, själv tycker jag att det blir för dyrt, liksom jag tycker det är när det ligger i Norrland. Är ju upp till var och en om man vill åka eller inte.

Mysko
0

#35 det var långt nog. Tror inte man åker 150 mil för utställning faktiskt. Inte många gör det åtminstone

RebeckaSvensson
0

#31 Fel länk.. Här kommer adressen till sidan för bil med släp: http://osb.oeresundsbron.dk/documents/document.php?obj=3010

Lauth
0

Kommer Gotland bara ha Riksen, eller satsar ni stort och kör er vanliga utställning också?

kacka
0

#34 Om man kör bil från Kiruna till Falsterbo (på utställning tex) så blir det att åka fram och tillbaka ca 380 mil…

Om man åker från Falsterbo till Örebro så är det 54 mil per väg dvs 108 mil fram och tillbaka…

Om man har en bil som drar 1,5 liter per mil med släp och bensinen kostar 11:- så kostar det för Kirunabon att åka till Falsterbo 4,180kr… Skåningen (Falsterbo) att åka till Örebro 1.180 kr… Jag tycker det är en stor skillnad…

Mysko
0

#41 jag skulle ALDRIG få för mej att köra 380 mil med hästarna i en varm transport mitt under sommaren. DET är väl djurplågeri om något. Nej fy 17

kacka
0

För oss är det 73 mil (tor) med bil… Jag är nog lite "kräsen" då jag tycker lite synd om hästarna att stå så länge på transport…

Hur lång tid tar Gotlandsfärgan? Hur lång tid tar Fåröfärjan?

AnnaLundin
0

#27 ÄR det samma pris oavsett om man åker från Oskarshamn eller Nynäshamn?

alvasens
0

Gotland är vackert, kul för Gotlänningarna att få dit Riksen, men för oss blir det alldeles för långt och kostsamt. Om man ska åka med häst måste det bli över flera dagar för att det ska bli rätt för hästarna.

Charlotte-Aveback
0

Tanken är god att RIKS flyttas runt i landet - det gör det möjligt för så många som möjligt att delta, åtminstone någon gång då och då. Kanske inte varje år, beroende på plats.

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bestämma hur långt man vill åka med sina hästar. Personligen är jag väldigt restriktiv på den punkten, framför allt mitt i sommarhettan och under fölningssäsongen.

Lauth
0

Vi "fastlänningar" får väl se det hela som en generalrepetition inför ESG Hamburg 2007.

Vill man åka till en specifik utställning får man vackert planera sin resa noga både ekonomiskt och tidsmässigt om man prompt känner att man vill/måste åka dit. Detta både för sina hästar och sin egen skull. Man blir ganska mör efter 100 mil i bilen och över på en dag oavsett om man har släp med sig eller ej.

Tycker att det är kul med variation.

Kratern
0

#45 Är det så mycket längre till Gotland egentligen (än någon annanstans). Till färjan menar jag. Att det blir dyrare håller jag med om men längre….Fundersam

AnnaLundin
0

HUR många tusen lade NI på deltagandet i ESG? Det var drfinitivt inte gratis det heller!

Jag kikar på priser på destionation Gotland, men det är då inte enkelt att förstå hur det fungerar. Och vilka avgångar är lågpris resp normalpris? Och VAD säjer att man har 5 personer med sig? Och gäller alla+bilen bara om man har husvagn, inte annat släp?

Rose-Marie
0

Ska bli intressant och se hur många som kommer åka dit….tror många stannar hemma pga priset på färjan…men Gotland kanske har shettisar så det räcker ändå…

Cattis
0

#9 Det är väl ändå LITE skillnad på ESG och en Riks?!

/Cattis

alvasens
0

# 48 kanske inte längre än andra utställningar som ligger långt i från, men vi åker inte på dessa heller. Priset blir ju dessutom ett helt annat om man håller sig på fastlandet.

Jag är glad att Gotland får detta arrangemang, hästägarna där ska också få arrangera RIKS.

Mysko
0

#52 klart dom ska få ha Riks där också men dom måste förstå varför många uteblir också.

Jag tror jag har 30-40 mil till båten. Sen är det ju kostnaden att åka över också. Sen är det väl inte precis vid båten arrangemanget heller utan man får åka en bit på Gotland också. Skulle ju kosta 6000-7000kr att åka en sådan helg.

Får bli lokala utställningar istället

Asagard
0

#49 - Nej, så klart att man kanske inte åker 5 vuxna, även om det kan vara en bra idé att samåka med tanke på priset. Sen får vi ju också hoppas på att SSS kan deala sig till ett bra pris på båten.

Sen finns det också alla + bilenpriser, men då måste man åka obekväma tider, typ 00.30, 03,30 och liknande.

Under sommaren brukar det vara normalpriser. Lågpriser är på lågsäsongen samt typ nattetid. I turlistan brukar det stå när det är gula resp. vita priser.

#43 - Gotlandsfärjan tar ca 3 timmar. Fåröfärjan tar 15-20 min om jag inte minns helt fel.

Tänk det så. Ta semester en vecka och kom hit till ön!! Om det inte fungerar att ställa hästarna på utställningsplatsen i vecka innan, så får ni gärna ha dem på bete hos oss den tiden ni är på semester. Cool

Milla
0

Den 19 augusti så är det dartmoor riksen och vi funderar på att åka dit,mer spännande än så var det inte………….

Annette
0

Om jag förstod saken rätt på höstmötet, så håller arrangörerna på att förhandla om färjepriserna. När det är klart kommer säkert info om detta.

Pyttis
0

Färjan till Gotland tar runt 5 timmar.

Asagard
0

#57 FEL, båten från nynäs tar 3 timmar och 15 min och båten från Oskars tar 2 timmar och 55 minuter.

Fiona
0

sååå lååååågnt bort..:/jag som tänkte åkt..

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Hanna-D
0

#55 Vart i Norrtälje är det? Det är väl visst spännande! Glad
Jag åker absolut dit och tittar om det inte är någon shetlandsaktivitet jag ska på den helgen. Vem/vilka är domare?

Milla
0

det är hos sjärnsundsstuteri och domare ska Helena Kättström vara

Hanna-D
0

#61 Såklart. Det borde jag kunnat lista ut (inte domaren kanske men platsen…)

Milla
0

#62 hehe

CarolaCarro
0

Asagard.. Skräm inte bort alla som vill på utställning med så höra priser.. De va väldigt höga priser du sa.. Mormor å morfar 2pers + bil och transport gick under 1000:- för dom..  Vad är de för skillnad på riks och den vanliga utställningen som brukar va här?

Cattis
0

Det skall tydligen ha ordnats med rabatt på båtresan för detta evenemang. Mer info kommer nog på SSS hemsida samt i tidningen framöver.

/Cattis

Balloon
0

Väldans vilken debatt om Riks det blivit innan ens styrelsen i GSF har fått reda på det att det överhuvudtaget blir av!!
Båtresa brukar gå att få idrottsrabatt på,men räkna med ca 2000 kr för bil+hästsläp (som bokas som släpvagn) och en vuxen.Vi gotlänningar får rabatt så en bil+släp o två personer kostar när man bokar via internet (2% rabatt då) 1122 kr.
Båtfärjan till Fårö tar ca 10-15 min o är gratis. Men jag kan inte fatta att det ska behöva vara på Fårö när det finns ett perfekt hästcentrum i Bunge (som ligger i Fårösund) där det brukar vara fälttävlan o körtävlingar vid.Och så många hästar o transporter ut på Fårö mitt i turistsäsongen kan inte bli annat än kalabalik!

Annette
0

#66. Du var inte på höstmötet i söndags?
Det fanns nämligen reprensentanter från Gotland där som informerade om riks 2007.
Jag tycker nog att du kan lugna dig med prisuppgifter, de kommer nog när arrangörerna har det klart.

Asagard
0

#64 - Men, dina morföräldrar bor väl här på Gotland? Då har man Gotlandsrabatt. Jag skrev bara fastlandspriserna, men har vi tur, så kanske de kan lyckas deala till sig gotlandsrabattpriser och då blir det MYCKET billigare!!!

#66 Håller med dig!! Förstår inte heller varför det ska förläggas på Fårö. Sambon höll på att ramla av stolen när jag berättade och kunde inte heller förstå varför de inte förlägger det i Bunge!!

Tigrou
0

Men det stod på sss sida att man skulle boka färjan så fort som möjligt, helst i Januari. Kommer de att ha fått de rabatterade priserna då???

Annette
0

#69. Det är bara November ännu. Det kommer säkert info om priser och annat i god tid.

Balloon
0

Nej,jag var inte på höstmötet i söndags,men har pratat med delar ur styrelsen här på ön som inte visste nåt - ÄN!Styrelsen har möte ikväll… O då kan de ju lugna sig med o lägga ut det på SSS-hemsidan!
Det har ju frågats hej vilt här om priserna på båtarna så ville framföra vad jag vet.

Cattis
0

Var det inte ngn som sa att de ordnat med samma båtpriser som om man bor på ön, "Gotlandsrabatt" hette det va?

/Cattis

Asagard
0

#72 I så fall är det toppen!! Om man räknar på samma sätt som jag gjorde ovan, alltså 5 vuxna och bil + hästtransport, så blir priset 1980:- med Gotlandsrabatten och det är ju verkligen en stor skillnad. Och som sagt, ännu billigare eftersom man kanske inte åker 5 vuxna. :-)

Frågan är hur de löser det med boende? Finns det något uppe mot Fårö eller är det tält/husvagn som gäller? Eller bo närmre stan, om man inte hyr ett sommarhus? Någon som vet??

AnnaLundin
0

Det trevligaste är väl om alla bor så nära utställningsplatsen som möjligt? OM jag nu tar mig iväg så bor jag antingen i bilen eller släpet… Det har jag gjort mååånga gånger förr! :D

kacka
0

vilket datum ska det vara???

Annette
0

Utställningen är 11 augusti.

Enligt SSS hemsida kommer info att läggas ut där löpande, så kolla där lite då och då.

www.shetlandsponny.se

Balloon
0

Kan ni lyckas få Gotlandsrabatt-priser så ska ni va glada! Tror aldrig det hänt förut omsåfall! Körekipage som åker hit o tävlar får åka på idrottsrabatt, men vet inte exakta priser.Boende finns vandrarhem.Men kolla in hemsidan www.bungehastcentrum.org , där finns lite om boende o allmän info även att nu utställningen ska va på Fårö

Cattis
0

#77 Fast det är inte alls säkert att det är korrekt info.  Ang rabatterna alltså. Men som sagt, det kommer mer info på SSS hemsida om detta framöver.

/Cattis

kacka
0

någon som vet vad det skulle kosta med lastbil ToR?

Annette
0

#79. Eftersom det pratats om att de skulle försöka ordna någon form av rabatt är det nog bäst att invänta resultaten av rabatterna för att få ett så korrekt svar som möjligt.

Mer info läggs löpande ut på SSS hemsida.

Margareta
0

Jag och familjen har aldrig varit på Gotland så detta skulle vara roligt, hänger lite på AnTeX som går i skolan på sommaren (praktik i jordbruket) när han får vara ledig.

Numer pensionär i Nynäshamn

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.