Akut fång,fråga
Om en häst får akut fång ,och om lamellranden skadas så pass att en hovbensrotation sker så sjunker kronranden in kraftigt och kan i vissa fall bli ödematös.Hur lång tid tar detta innan man kan "se" att detta sker/skett?
En väninna har fått två olika besked om ovanstående och jag undrar om Anna Lundin kan ge ett besked om vilket som stämmer? Ser man detta direkt när hästen fått fång eller tar det några veckor?
Bör en häst med akut fång ha boxvila och i så fall hur länge eller kan den gå i sjukhage?
Enligt veterinär så ska hästen ha boxvila, våran häst ordinerades boxvila under dom tio dagar han fick medicin.
Det är egentligen två olika saker du frågar om - hovbensrotation och hovbenssänkning. Det kan komma tillsammans eller var för sig.
Hovbensrotation kan uppstå inom första dygnet efter insjuknande och detta ser man främst genom att det ser ut som om hästen går på högklackade skor - den sätter ner trakten tydligt före tån. Och detta kan även en hästägare med ganska begränsade kunskaper se.
Hovbenssänkning är jag inte så bra på, har bara sett det någon enstaka gång. Det är detta som kan ses i kronranden, men diagnosen är klurig att ställa till och med efter röntgen, om jag inte minns galet. Jag vet inte hur fort detta uppstår.
Angående boxvila eller inte så bör man väl åtminstone begränsa utrymmet så att hästen inte kan springa runt. Sandbädd är att föredra, oavsett ine eller ute (min senaste fånghäst fick löägga beslag på barnens sandhög ute…)
Om hästen inte blir sämre av det kan man gå promenader med den. för blodcirkulationens skull.

ja vi fick börja gå små promenader i stallgången med vårt halvblod när den värsta krisen hade lagt sig så att säga. men boxvila rekommenderas på tjock bädd.