Dåliga hovar & stärkelse
Någon hovvårdskunnig som kan svara på om det finns några rön om att stärkelse skulle kunna ha negativ inverkan på exempelvis horntillväxten..?
En av mina ponnyer har ganska dålig hovkvalitet. Det enda som skiljer hennes foderstat från övriga ponnyers är att hon får kornkross, därav min fundering.
mina kunskaper är förvisso inte uppdaterade med de senaste rönen, men jag har aldrig hört något sådant samband.

Nej, ngt sådant samband har jag inte heller hört. På vilket vis är hovarna dåliga?

#2 Framförallt växer de dåligt, men de är oxå "sprödare" än de andra ponnyernas. Hovslagarn kan inte ta bort så mycket vid skoning, vilket gör att de gamla sömhålen blir kvar och det i sin tur gör att de lättare går sönder (lossnar någon flisa/spricker). Kan inte vänta för länge emellan skoningarna heller, för då börjar lätt någon sko glappa vilket oxå sliter på sömhål/horn. Känns som ett moment 22…
Har provat Enzion-kur och därefter Steel Joint (på rekommendation från flera), utan att det blivit just någon skillnad (fick Steel Joint i två år, men inte längre). Just nu får hon multivitaminer (sen i vintras), då jag blivit tipsad om att det hjälpt en annan häst här på forumet.
Hon har ljusa hovar som man ju "alltid" hört kan vara sämre, men det ska ju finnas test utfört som motbevisat det. Hennes båda avkommor hos mej har mycket bra hovar, varav den ena oxå har ljusa.
Tips mottages med tacksamhet…
Prova Biotin om du inte redan gjort det. Ger starka hovar och stimulerar hovkvalité och tilväxt.
Biotin i kombination av cornucrecine hovtjära ska funka rätt bra har jag hört, vet dock inte av egen erfarenhet.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#5 Det har jag testat (den kombinationen) på ett halvblod för många år sedan och det fungerade!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har en kompis som har en islänning med extremt dålig hovkvalitet, hon har provet det mesta då han är 27 år nu. Det som hovslagaren sett mesta förbättringen av var vetegroddsolja i ganska stor mängd, han fick dagligen och det tog ungefär 6 månader innan de såg förbättring.
Hovtjära ?? det ska ju inte vara bra alls, har jag hört, men det var ju i och för sig ganska länge sedan, nya rön ?

Vad jag minns så skulle man bara smörja in den precis nedanför kronranden runt hela hoven, inte inne i hoven eller på hovväggarna.
Den aktuella hästen fick klart bättre hovar.
Hade glömt detta totalt men kom på det när jag läste inlägget.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Cornucrescine är inte tjära, utan något annat hopkok som man smörjer kronranden med. Det är nog lite "retande" och påstås påskynda tillväxten en aning.
I övrigt är min enda förklaring till PPs problem att vissa hästar helt enkelt har sämre hornkvalité och tillväxt än andra. Det finns sannolikt en ärftlighet i detta på något sätt.

#3 Ok. Antar att denna ponny behöver sina skor. Hästar med liknande problem skor jag med lädersulor. Dessa hjälper till att bibehålla fukten i hovarna och gör hornen smidigare. Man kan också vattna sulorna under torra perioder. Jag har enbart positiva resultat av lädersulor på hästar som är torra, spröda och med dålig tillväxt.