typer
Jag har en fundering på bedömningen av shetlandsponnyns typ. Bedömer de typen olika på de svarta ponnyerna och övrigt färgade. Är domarna alltså kräsnare vad det gäller de svarta? Jag har nämligen en fux som jag(min personliga åsikt) inte tycker är lika bra typad som en svart ponny som jag har. Men ändå har de fått samma poäng på typen. Detta är bara en fråga och absolut inget påhopp eller liknande på någon domare så ni inte tror det.
Eller kan det vara att dina egna åsikter om hästen påverkar din syn på dess exteriör?
Är verkligen VINKLARNA sämre på fuxen?

Poängen för typ kan ju vara samma på många ponnyer med helt olika typ. Kanske är din svarta något bättre, men inte en hel poäng? Kritiken säger ju mer om vad domarna tycker om ponnyn.

Ja det stämmer Angel att den inte förtjänar en poäng högre kanske.Den svarta har dock fått 9 på typen flera gånger. Fuxen däremot är knappt visad då jag inte tycker hon är så bra, hon fick en 8:a. Men man hör ju ibland att folk säger att min ponny är inte domarens typ..

Glömde kommentera #1. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på första frågan.. Jag försöker väl se extriören så rättvist jag kan på bägge. Och personligen tycker jag att den svarta är bättre typad. Men det är ju upp till domaren att avgöra och jag klagar inte på deras bedömningssätt. Skulle bli riktigt förvånad om hon skulle få en 9.a på typen (fuxen) för det tycker jag faktiskt inte att hon är värd. Men det är ju faktiskt väldigt stor skillnad också även om det bara skiljer 1 poäng. Måste vara svårt att sätta poängen.
I skolan kan man få ett VG-, slätt VG eller VG + på ett arbete eller prov men likväl står det bara VG i. Kanske är det också så att vissa hästar är "starka" 8:or men räcker inte till för en 9:a…Jag vet inte..

När mina ponnyer fått 8 på typ har omdömena varit: God typ, mkt god typ.
Vid 9 på typ har kritiken varit: Utmärkt typ.
De flesta gångerna har de ju skrivit något mer, t ex feminin, vacker sida, långlinjerad, naturlig resning, harmonisk, trevlig uppsyn osv.