Import och pass?
Har lite frågor angående import och pass
Om jag tar hem en häst från danmark, vem ska skicka in passet för ägarbyte? Passet ska ju alltid följa med hästen, då vill man ju ha det med sig direkt och skicka själv. Och till vilket land skickar man? jag vill ju ha passet på svenska. Vilka papper ska med?
ska säljaren få veterinärbesikta själv? eller ska man ta hem henne och göra det själv och skicka tillbaka henne om hon inte går igenom?
om det skulle bli det dräktiga stoet, ska jag låta utraljuda henne igen vid besiktningen eller ska jag vänta tills närmare fölningen? dom gjorde det för 6 veckor sen.
dom kan skicka henne till oss med lastbil. vad tycker ni om det? eller så kan dom köra henne till jönköping som ligger ca 2 timmar härifrån. vad är bäst?
om hon skickas hit så vi inte träffar ägaren, hur gör man då med kontrakt? vem ska fixa och ta md sig kontrakt? är det nån av er som har en mall för kontrakt som ni kan lägga in här, eller kan ni skriva vad som ska vara med?
kommer säker mer frågor sen men de va de sålänge.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
vill tipsa om tråden som visserligen handlar om export: http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=adf0ff0a-c41f-4250-a7ab-d36b9d2f4972
har själv precis tagit in en häst från danmark. JAg fick med mig passet (dvs hennes danska pass) detta ska jag skicka in till vår svenska registrator så att hon får ett svenskt pass. Jag fick med hennes danska pass och ägarbyte
Jag skickar bara in till den svenska registratorn dom danska registren struntat jag i.
Jag vet besiktade inte min innan jag köpte henne dock gjordes en koll innan vi tog henne över till sverige,den kostnaden stod jag för men det var den danska ägaren som fixade vet.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#1 tack så mycket!
#2 tack du med! har aldrig importerat häst förr, och bara köpt häst en gång och det va för 3 år sen "minnet är bra men kort" Vad var det för häst du tog hem? *nyfiken*
en helt underbar och bedårande litet dartmoorsto på 6 månader.
Vad är det för häst du funderar på att ta in??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ett isabellfärgat shettissto. 3 år :)

En import behåller sitt utländska pass, det förs bara in svenskt regnr i det hos stambokföraren. Man kan inte byta ut det till svenskt alltså.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

usch vad jobbigt..jag kommer ju inte fatta nåt ;) det blir ju på holländska då antar jag..

#7 Det är inte svårt :-) Du ser vad som är vad.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

haha ja hoppas de! ne men de ska nog gå bra…
om vi säger att hon körs ända hem till mig, hur gör man med kontrakt? vi träffar ju inte ägarna isf

*påminnelse om de frågor som ej är besvarade*